Veblen describes conspicuous consumption as an effort by individuals to demonstrate their membership in a higher social class. This phenomenon can essentially be defined as an attempt to exaggerate the goods they possess. Individuals showcase their purchasing power through the goods they own, thereby creating the impression that they belong to a wealthier class than others. Symbolic consumption emerges as a distinct form of consumption that reflects identity. It involves the presentation, protection, and acquisition of an identity that has been maintained throughout existence. Individuals, especially young people, can more readily express their conspicuous and symbolic consumption through social media, often altering their consumption patterns to align with those of different social classes. Consumption driven by these motives acts as a mechanism that stimulates one another and continues to escalate. The objective of this article is to examine the recent criticisms of the liberal system's consumption frenzy through an analysis of consumption. Consequently, the attitudes of the young population toward conspicuous and symbolic consumption were analyzed in the article. The scales utilized were adapted to Turkish in 2022 and were employed in a research study for the first time in their adapted form. The analysis revealed differences in students' consumption tendencies based on department, gender, class, and income.
Veblen gösterişe yönelik tüketimi kişilerin üst bir sosyal sınıfa ait olduklarını kanıtlama ve belli etme çabaları olarak anlatmaktadır. Gösteriş tüketimi, esasen sahip olunan malların çevreye abartılı şekilde gösterilme çabası olarak tanımlanabilir. Kişiler sahip oldukları mallar üzerinden satın alma güçlerini göstermekte ve böylelikle diğer herkesten daha farklı, zengin bir zümreye ait oldukları imajını vermektedirler. Sembolik tüketim tüketimin daha farklı bir şekilde, kimliğin bir anlamda yansıması olarak ortaya çıkmış halidir. Sembolik tüketim, varoluştan sahip olunan kimliğin sunumu, korunması ve kazanılmasıdır. Bireyler, özellikle de gençler, sosyal medya aracılığıyla gösterişçi ve sembolik tüketimlerini daha kolay gösterebilmekte ve hatta tüketim kalıplarını başka bir toplumsal sınıf tarafından kabul görecek şekilde değiştirebilmektedir. Bu motiflerle yapılan tüketim birbirini tetikleyen bir mekanizma haline gelmekte ve artmaya devam etmektedir. Bu makalenin motivasyonu son dönemde liberal sistemin tüketim çılgınlığına yönelik yapılan eleştirileri tüketim analizi üzerinden incelemektir. Bu nedenle makalede, genç nüfusun gösterişe yönelik ve sembolik tüketime yönelik tutumu analiz edilmiştir. Makalede kullanılan ölçekler 2022 yılında Türkçe’ye uyarlanmış ve uyarlanmış hali ile ilk kez bir makale çalışmasında kullanılmıştır. Makalede yapılan analiz sonucunda öğrencilerin tüketim eğilimlerinde bölüm, cinsiyet, sınıf ve gelir açısından farklılık olduğu belirlenmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Uygulamalı Makro Ekonometri, Uygulamalı Mikro Ekonometri, Davranışsal İktisat |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 4 |
Fiscaoeconomia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.