Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Jesus Christ as a Symbolic Figure in Modern Arabic Poetry

Yıl 2020, , 231 - 260, 25.06.2020
https://doi.org/10.16947/fsmia.758071

Öz

One of the important movements in literature is symbolism. As a literary movement,
it is defined as an allusive expression of the mind and spirit of the poet within the framework
of a number of symbols. This movement, which we find many examples in the
classical Arabic literature, has reappeared as a result of the introduction of Arabs to the
European literature. The reflection of symbolism, which first appeared in the European
literature with Charles Baudelarie, reached its peak with the Tammuzi movement in the
Arab literature. The idea of reaching the depth of meaning arising both from the tense political
environment in the Arab society and the phenomenon of allusiveness in poetry has
led many poets to participate in this literary movement. The most important element of
symbolism is the figure. Undoubtedy, one of the symbolic figures of the modern period in
this context is Jesus Christ. The symbol of Christ has been constantly mentioned by Jebra
Ibrahim Jebra and Jibran Khalil Jibran in prose, and by the pioneers of the modern poetry
such as Badr Shakir al-Sayyab, Khalil Hawi, Mahmoud Darvish, Izz ad-Din al-Musanara,
Amal Dunqul and Abdul Wahhab al-Bayati in poetry. Both Muslim and Christian poets
have tried to explain the meaning they want to express with some symbols such as mercy,
hope, resistance, leader, affliction, identification and expatriate within the framework of
Christ.

Kaynakça

  • Abbâs, İhsân, İtticâhâtu şi῾ri’l-῾Arabiyyi’l-mu῾âsır, Kuveyt, Âlemu›lma‛ rife, 1998. Adonis, Âsâru’l-kâmile, Beyrut, Dâru’l-‛avde, 1971. Akl, Sa‛îd, Sa‛îd ‛Akl Şi‛ruhû ve’n-nesr, Beyrut, Nobless, 1991. el-‛Azzâvî, Fâdıl, el-A῾mâlu’ş-şi῾riyyetu’l-kâmile, Beyrut, Menşûrâti’l-cemel, 2007. el-Batâu, Abdülhamîd, Trablus, Dîvânu terâkimi’l-umûri’s-sa‛be, 1976. el-Cevâhirî, M. Mehdî, Dîvân, Beyrut, Beysân li’n-neşr ve’t-tevzî, 2005. Cevizci, Ahmet, Felsefe Sözlüğü, İstanbul, Paradigma Yayıncılık, 2010. Ceylan, Zafer, Modern Arap Şiirinde Mito-Poetik İsyan, Konya, Çizgi Kitabevi, 2019. el-Ceyyûsî, Selmâ Hadrâ, el-İtticâhât ve’l-harekât fi’ş-şi῾ri’l-῾Arabiyyi’l-hadîs, terc. Abdulvâhid Lu’lu’e, 2. bs., Beyrut, Merkezu dirâsâti’l-vahdeti’l-῾Arabiyye, 2007. Çetin, Nihat, Eski Arap Şiiri, İstanbul, Kapı Yayınları, 2011. Çetişli, İsmail, Batı Edebiyatında Edebi Akımlar, Ankara, Akçağ Yayınları, 2017. Demirayak, Kenan, Abbasi Dönemi Arap Edebiyatı, Erzurum, Şafak Kitabevi, 1998. Dervîş, Mahmûd, Dîvân, Beyrut, Dâru’l-‛avde, 2004. _______, Cidâriyyât, Beyrut, Riyâd er-Reyyis li’l-kutub, 2001. Dunkul, Emel, el-A῾mâlu’l-kâmile, Kahire, Mektebetu Merbûlî, 1987. Fâhûrî, Mahmûd, Mûsîkâ eş-Şi‛ri’l-‛Arabî, Haleb, Menşûrât kulliyyeti’l-âdâb bi Câmi‛ati Haleb, 1996. el-Feytûrî, Muhammed, Şarku’ş-şems garbu’l-kamer, Lübnan, Dâru’ş-şurûk, 1992. el-Fezzânî, Ali, el-A῾mâlu’ş-şi῾riyyetu’l-kâmile, Trablus, el-Menşeetü’l-‛âmme li’n-neşr, 1983. el-Halîlî, Ali, el-A῾mâlu’ş-şi῾riyyetü’n-nâcize, Ramallah, Vizâratü’-s-sekâfe, Beytü’ş-şi‛r, 2013. Hâvî, Halîl, Dîvân, Beyrut, Dâru’l-‛avde, 2001. Heddâre, Muhammed Mustafa, Dirâsâtun fi’l-edebi’l-‛Arabiyyi’l-hadîs, Beyrut, Dâru’l-‛ulûmi’l-‛Arabiyye, 1990. Hicâzî, Abdülmu‛tî, el-A῾mâlu’ş-şi῾riyyetu’l-kâmile, Kahire, el-Hey’etü’l-‛ amme li kitâb, 2014. ῾İyâd, Şükrî Muhammed, el-Mezâhibu’l-edebiyye ve’n-nakdiyye ῾inde’l-῾Arab ve’l-Ğarbiyyîn, Kuveyt,῾Âlemu’l-ma῾rife, 1993. Kabeş, Ahmed, Târîhu’ş-şi῾ri’l-῾Arabiyyi’l-hadîs, Beyrut, Dâru’l-cîl, 1971. el-Kâsım, Semîh, el-A῾mâlu’ş-şi῾riyyetu’l-kâmile, Beyrut, Dâru Sa‛âd es-Sabâh, 1993. el-Kaysî, Muhammed, el-A῾mâlu’ş-şi῾riyyetu’l-kâmile, Beyrut, el-Müessesetü’l-‛ Arabiyye li’d-dirâsât, 1999. Kazan, Ramazan, “Arap Edebiyatında Serbest Şiirin İlk Örneklerinden: Bedr Şâkir es-Seyyâb’ın “Unşûdetu’l-Matar /Yağmurun Türküsü” Adlı Şiir”, SDÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2015/34. Kefeli, Emel, Batı Edebiyatında Akımlar, 2. bs., İstanbul, Dergâh Yayınları, 2014. Küçük, Mehmet, Modernite Versus Postmodernite, İstanbul, Say Yayınları, 2011. Şeyho, Luis, Târihu’l-âdâbi’l-‛Arabiyye, Beyrut, Dâru’l-meşrik, 1991. Neşâvî, Nesîb, Medhal ilâ dirâseti’l-medârisi’l-edebiyye fî şi῾ri’l-῾Arabiyyi’l- mu῾âsır, Cezair, Dîvânu’l-matbû῾âti’l-câmi῾iyye, 1984. Safa, Peyami, Edebi Akımlar ve Fikir Cereyanları, İstanbul, Boğaziçi Yayınları, 2007. es-Sebbûl, Teysîr, Ahzân Sahrâviyye. Amman, Dâru’l-Yâzûrî el-‛ilmiyye, 2001. es-Seyyâb, Bedr Şâkir, Unşûdetu’l-matar, Kahire, Müessesetu Hindâvî, 2015. Surûr, Necîb, et-Trajedya el-İnsâniyye, Kahire, Vizâratu’s-sekâfe, 1967. eş-Şâbbî, Ebu’l-Kâsım, el-Hayâlu’ş-şiʽrî inde’l-ʽArab, Kahire, Kelimât ʽArabiyye li’t-terceme ve’n-neşr, 2013. et-Tunusî, Muhammed Hıdır Hüseyin, el-Hayâlu fi’ş-şiʽri’l-ʽArabî, Dimaşk, el-Mektebetu’l-ʽArabiyye, trs. Tur, Salih, “Çağdaş Arap Şiirinde Temmuz Şiir Hareketi”, Ekev Akademi Dergisi, 12/36. Usta, İbrahim, İslam Öncesi Arap Mitolojisi, Ankara, Ankara Okulu Yayınları, 2019. Yalar, Mehmet, Modern Arap Şiiri, Bursa, Arasta Yayınları, 2003.

Modern Arap Şiirinde Sembolik Bir Figür Olarak İsâ Mesîh

Yıl 2020, , 231 - 260, 25.06.2020
https://doi.org/10.16947/fsmia.758071

Öz

Edebiyatın önemli akımlarından birisi de sembolizmdir. Bir edebiyat türü olarak
şiirde sembolizm, şairinin “bir takım simgeler çerçevesinde meramını kapalı bir dille
anlatımı” olarak tanımlanmaktadır. Klasik Arap edebiyatında çokça örneklerine rastladığımız
bu akım, Arapların Avrupa edebiyatıyla tanışması sonucu tekrar belirgin hale
gelmiştir. İlk olarak Charles Baudelarie ile Avrupa edebiyatında sahneye çıkmış olan
sembolizmin Arap edebiyatına yansıması ise Temmuzî akımla zirveye ulaşmıştır. Arap
toplumundaki gerek gergin siyasi ortam, gerekse şiirlerdeki kapalılık olgusundan kaynaklı
anlam derinliğine ulaşma fikri, birçok şairin bu edebi akıma katılmasına sebebiyet
vermiştir. Sembolizmin en önemli unsuru figürdür. Bu bağlamda modern dönem sembol
figürlerden birisi de hiç şüphesiz İsa Mesih’tir. Mesih sembolü, nesirde Cebrâ İbrahîm
Cebrâ ve Cibrân Halîl Cibrân, şiirde ise Bedr Şâkir es-Seyyâb, Halîl Hâvî, Mahmûd Dervîş,
İzzeddîn el-Munâsara, Emel Dunkul ve Abdulvehhâb el-Beyâtî gibi modern şiir öncüleri
tarafından sıkça dile getirilir olmuştur. Hem Müslüman hem de Hristiyan şairler
ifade etmek istedikleri anlamı Mesih çerçevesinde merhamet, umut, direniş, lider, ızdırap,
özdeşleştirme ve gurbet gibi bazı sembollerle anlatmaya çalışmışlardır.

Kaynakça

  • Abbâs, İhsân, İtticâhâtu şi῾ri’l-῾Arabiyyi’l-mu῾âsır, Kuveyt, Âlemu›lma‛ rife, 1998. Adonis, Âsâru’l-kâmile, Beyrut, Dâru’l-‛avde, 1971. Akl, Sa‛îd, Sa‛îd ‛Akl Şi‛ruhû ve’n-nesr, Beyrut, Nobless, 1991. el-‛Azzâvî, Fâdıl, el-A῾mâlu’ş-şi῾riyyetu’l-kâmile, Beyrut, Menşûrâti’l-cemel, 2007. el-Batâu, Abdülhamîd, Trablus, Dîvânu terâkimi’l-umûri’s-sa‛be, 1976. el-Cevâhirî, M. Mehdî, Dîvân, Beyrut, Beysân li’n-neşr ve’t-tevzî, 2005. Cevizci, Ahmet, Felsefe Sözlüğü, İstanbul, Paradigma Yayıncılık, 2010. Ceylan, Zafer, Modern Arap Şiirinde Mito-Poetik İsyan, Konya, Çizgi Kitabevi, 2019. el-Ceyyûsî, Selmâ Hadrâ, el-İtticâhât ve’l-harekât fi’ş-şi῾ri’l-῾Arabiyyi’l-hadîs, terc. Abdulvâhid Lu’lu’e, 2. bs., Beyrut, Merkezu dirâsâti’l-vahdeti’l-῾Arabiyye, 2007. Çetin, Nihat, Eski Arap Şiiri, İstanbul, Kapı Yayınları, 2011. Çetişli, İsmail, Batı Edebiyatında Edebi Akımlar, Ankara, Akçağ Yayınları, 2017. Demirayak, Kenan, Abbasi Dönemi Arap Edebiyatı, Erzurum, Şafak Kitabevi, 1998. Dervîş, Mahmûd, Dîvân, Beyrut, Dâru’l-‛avde, 2004. _______, Cidâriyyât, Beyrut, Riyâd er-Reyyis li’l-kutub, 2001. Dunkul, Emel, el-A῾mâlu’l-kâmile, Kahire, Mektebetu Merbûlî, 1987. Fâhûrî, Mahmûd, Mûsîkâ eş-Şi‛ri’l-‛Arabî, Haleb, Menşûrât kulliyyeti’l-âdâb bi Câmi‛ati Haleb, 1996. el-Feytûrî, Muhammed, Şarku’ş-şems garbu’l-kamer, Lübnan, Dâru’ş-şurûk, 1992. el-Fezzânî, Ali, el-A῾mâlu’ş-şi῾riyyetu’l-kâmile, Trablus, el-Menşeetü’l-‛âmme li’n-neşr, 1983. el-Halîlî, Ali, el-A῾mâlu’ş-şi῾riyyetü’n-nâcize, Ramallah, Vizâratü’-s-sekâfe, Beytü’ş-şi‛r, 2013. Hâvî, Halîl, Dîvân, Beyrut, Dâru’l-‛avde, 2001. Heddâre, Muhammed Mustafa, Dirâsâtun fi’l-edebi’l-‛Arabiyyi’l-hadîs, Beyrut, Dâru’l-‛ulûmi’l-‛Arabiyye, 1990. Hicâzî, Abdülmu‛tî, el-A῾mâlu’ş-şi῾riyyetu’l-kâmile, Kahire, el-Hey’etü’l-‛ amme li kitâb, 2014. ῾İyâd, Şükrî Muhammed, el-Mezâhibu’l-edebiyye ve’n-nakdiyye ῾inde’l-῾Arab ve’l-Ğarbiyyîn, Kuveyt,῾Âlemu’l-ma῾rife, 1993. Kabeş, Ahmed, Târîhu’ş-şi῾ri’l-῾Arabiyyi’l-hadîs, Beyrut, Dâru’l-cîl, 1971. el-Kâsım, Semîh, el-A῾mâlu’ş-şi῾riyyetu’l-kâmile, Beyrut, Dâru Sa‛âd es-Sabâh, 1993. el-Kaysî, Muhammed, el-A῾mâlu’ş-şi῾riyyetu’l-kâmile, Beyrut, el-Müessesetü’l-‛ Arabiyye li’d-dirâsât, 1999. Kazan, Ramazan, “Arap Edebiyatında Serbest Şiirin İlk Örneklerinden: Bedr Şâkir es-Seyyâb’ın “Unşûdetu’l-Matar /Yağmurun Türküsü” Adlı Şiir”, SDÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2015/34. Kefeli, Emel, Batı Edebiyatında Akımlar, 2. bs., İstanbul, Dergâh Yayınları, 2014. Küçük, Mehmet, Modernite Versus Postmodernite, İstanbul, Say Yayınları, 2011. Şeyho, Luis, Târihu’l-âdâbi’l-‛Arabiyye, Beyrut, Dâru’l-meşrik, 1991. Neşâvî, Nesîb, Medhal ilâ dirâseti’l-medârisi’l-edebiyye fî şi῾ri’l-῾Arabiyyi’l- mu῾âsır, Cezair, Dîvânu’l-matbû῾âti’l-câmi῾iyye, 1984. Safa, Peyami, Edebi Akımlar ve Fikir Cereyanları, İstanbul, Boğaziçi Yayınları, 2007. es-Sebbûl, Teysîr, Ahzân Sahrâviyye. Amman, Dâru’l-Yâzûrî el-‛ilmiyye, 2001. es-Seyyâb, Bedr Şâkir, Unşûdetu’l-matar, Kahire, Müessesetu Hindâvî, 2015. Surûr, Necîb, et-Trajedya el-İnsâniyye, Kahire, Vizâratu’s-sekâfe, 1967. eş-Şâbbî, Ebu’l-Kâsım, el-Hayâlu’ş-şiʽrî inde’l-ʽArab, Kahire, Kelimât ʽArabiyye li’t-terceme ve’n-neşr, 2013. et-Tunusî, Muhammed Hıdır Hüseyin, el-Hayâlu fi’ş-şiʽri’l-ʽArabî, Dimaşk, el-Mektebetu’l-ʽArabiyye, trs. Tur, Salih, “Çağdaş Arap Şiirinde Temmuz Şiir Hareketi”, Ekev Akademi Dergisi, 12/36. Usta, İbrahim, İslam Öncesi Arap Mitolojisi, Ankara, Ankara Okulu Yayınları, 2019. Yalar, Mehmet, Modern Arap Şiiri, Bursa, Arasta Yayınları, 2003.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırmalar ve İncelemeler
Yazarlar

İbrahim Usta 0000-0001-8631-6679

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2020
Kabul Tarihi 28 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Usta, İ. (2020). Modern Arap Şiirinde Sembolik Bir Figür Olarak İsâ Mesîh. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi(15), 231-260. https://doi.org/10.16947/fsmia.758071
AMA Usta İ. Modern Arap Şiirinde Sembolik Bir Figür Olarak İsâ Mesîh. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. Haziran 2020;(15):231-260. doi:10.16947/fsmia.758071
Chicago Usta, İbrahim. “Modern Arap Şiirinde Sembolik Bir Figür Olarak İsâ Mesîh”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, sy. 15 (Haziran 2020): 231-60. https://doi.org/10.16947/fsmia.758071.
EndNote Usta İ (01 Haziran 2020) Modern Arap Şiirinde Sembolik Bir Figür Olarak İsâ Mesîh. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 15 231–260.
IEEE İ. Usta, “Modern Arap Şiirinde Sembolik Bir Figür Olarak İsâ Mesîh”, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, sy. 15, ss. 231–260, Haziran 2020, doi: 10.16947/fsmia.758071.
ISNAD Usta, İbrahim. “Modern Arap Şiirinde Sembolik Bir Figür Olarak İsâ Mesîh”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 15 (Haziran 2020), 231-260. https://doi.org/10.16947/fsmia.758071.
JAMA Usta İ. Modern Arap Şiirinde Sembolik Bir Figür Olarak İsâ Mesîh. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2020;:231–260.
MLA Usta, İbrahim. “Modern Arap Şiirinde Sembolik Bir Figür Olarak İsâ Mesîh”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, sy. 15, 2020, ss. 231-60, doi:10.16947/fsmia.758071.
Vancouver Usta İ. Modern Arap Şiirinde Sembolik Bir Figür Olarak İsâ Mesîh. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2020(15):231-60.