Throughout the past up until the present day, works are interpreted in various ways;
different meanings, readings, evaluations of a single work based are presented, taking
different points to focus on and base their work. The Turkish national anthem, the “İstiklâl
Marşı”, has been ascribed both historical and spiritual value, and is a work that has been
interpreted in various ways. In this study, the “İstiklâl Marşı” will be subject to study
according to the theory of intertextuality. Intertextuality is a theory that discusses a text
in relation to texts that preceded it and texts of the same era. The eligibility of the İstiklâl
Marşı to an intertextual reading is examined according to this theory, and in light of the
data obtained when read in this context, remarkable results are obtained, and are specified
in this study.
Geçmişten günümüze kadar eserler çeşitli şekillerde yorumlanmış, farklı odak noktaları
esas alınarak tek bir eserden farklı farklı anlamlar, okumalar, değerlendirmeler sunulmuştur.
Türk milli marşı olan İstiklâl Marşı, hem tarihi hem manevi olarak değer verilmiş,
çeşitli şekillerde yorumlanmış bir eserdir. Bu çalışmada İstiklâl Marşı, metinlerarası
ilişkiler kuramına uygun şekilde bir okumaya tabi tutulacaktır. Metinlerarasılık kuramı
metni kendinden önceki ve dönemindeki metinlerle ilişkili olarak ele alan bir kuramdır.
Bu kurama göre İstiklâl Marşı’nın metinlerarası okumaya uygunluğu incelenmiş ve elde
edilen verilere göre bu bağlamda okunduğunda dikkat çekici sonuçlar elde edildiği belirtilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırmalar ve İncelemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 |