The courtyards within the islamic world have been analysed by numerous architects and researchers during the twentieth century. Next to Ottoman examples, courtyards of Andalusia, North Africa and Middle East dominate the courtyard literature while Seljukid
examples are hard to find. This essay constitutes an analysis of the Seljukid courtyards by investigating the cultural identity of the Seljuks as well as the development of the Turkish Islamic identity and political power of the Seljuks, which influenced the architectural
examples gaining on complexity and representation. Basing on the necessity of monumentality, the implementation of the royal four-eyvan-scheme to the mosques is explained.
Courtyard; Seljuqid Architecture; Identity; Architecture Psychology
20.yüzyılda İslam dünyasındaki avlu örnekleri birçok araştırmacı ve mimar tarafından incelenmiştir. Endülüs, Kuzey Afrika ve Orta Doğu kültürlerinin ön planda tutulduğu araştırmalarda Osmanlı örnekleri yer almış olsa da Selçuklu mimarisinin avlu literatüründe hak ettiği değeri görmediğini söylemek gerekir. Bu makalede Selçukluların
ve Türk-İslam kimliğinin gelişimi ve siyasi gücün simgelerle avluya yansıması değerlendirilmiştir. Büyük Selçuklu İmparatorluğunun simgesel ihtiyaçları üzerinden abidevi dört eyvan şemasının camiye uyarlanması anlatılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırmalar ve İncelemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |