Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Multiple Intelligences Fields of Architecture Students

Yıl 2019, Sayı: 14, 259 - 296, 27.12.2019
https://doi.org/10.16947/fsmia.667309

Öz

This study aimed to investigate the multiple intelligence fields of architecture students
and how the multiple intelligence areas differ according to gender. For this purpose,
Multiple Intelligence Developmental Assessment Scale (MIDAS) developed by Branton
Shearer was used as a data collection tool. The sampling of the study consists of 279 students
who took Architectural Communication Skills, Architectural Expression Techniques
and Professional Technical Drawing courses in Architecture departments of Fatih Sultan
Mehmet Foundation University, Yıldız Technical University and Mimar Sinan Fine
Arts University in 2017-2018 academic year. The results showed that the most dominant
3 intelligence areas out of 8 different intelligence types of the students are as follows:
social, internal and mathematical intelligence. In addition, it has been revealed that the
multiple intelligence fields of architecture students vary according to gender.

Kaynakça

  • Altan, Mustafa Zülküf, “Çoklu Zeka Kuramı ve Değerler Eğitimi”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, cilt 1, sayı 4, 2011. Armstrong, Thomas, Multiple Intelligences In The Classroom, Alexandria, Virginia, ASCD, 2000. Aygül, İlkay, “Tunceli Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Sivas, 2015. Başaran, Ilgın, “Etkili Öğrenme ve Çoklu Zeka Kuramı: Bir İnceleme”, Ege Eğitim Dergisi, 5, 2004. Campbell, Linda – Campbell, Bruce - Dickinson, Dee, Teaching and Learning Through Multiple Intelligences, Massachusetts, Allyn & Bacon, 1999. Demirel, Erkan T. – Düşükcan, Muhammet – Ölmez, Mehmet, “Çoklu Zeka Alanlarının Girişimcilik Davranışına Etkisi”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, cilt 3, sayı 2, 2011. D’Souza, Newton, “Design Intelligences: A Case For Multiple Intelligences In Architectural Design”, Archnet-International of Architectural Design, volume, issue 2, July 2007. Gardner, Howard, The Unschooled Mind: How Children Think&How Schools Should Teach, New York, Basic Books Published, 1991. _________, Çoklu Zeka Kuramı: Zihin Çerçeveleri, çeviri Ebru Kılıç, 2. bs., Alfa Yayınları, 2010. _________, Çoklu Zeka Yeni Ufuklar, Optimist Yayınları, 2013. İflazoğlu, Ayten, “Çoklu Zeka Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Akademik Başarıları ve Tutumlarına Etkisi”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Çukurova Üniversitesi, Adana, 2003. İflazoğlu Saban, Ayten – Shearer, Branton – Kayıran, Bilge Kuşdemir - Işık, Dilek, “The Validity and Reliability Study of Turkish Version of the Multiple Intelligences Developmental Assessment Scales”, International Journal Of Human Sciences, volume 9, issue 2, 2012. Karabay, Ayşegül – Işık, Dilek – Bilaloğlu, Raziye Günay - Kayıran, Bilge Kuşdemir, “Çoklu Zeka Kuramı Temelli Çalışmaların Değerlendirilmesi: Türkiye Örneği”, Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 20, sayı 2, 2011. Kırmızı, Fatma Susar, “İlköğretim 4. Sınıf Türkçe Öğretiminde Çoklu Zeka Kuramına Dayalı İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Erişi, Tutumlar, Öğrenme Stratejileri ve Çoklu Zeka Alanları Üzerindeki Etkileri”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2006. Mendi, Faruk – Toktaş, İhsan - Karabıyık, Ömer, “Tasarı Geometride Görünürlük Prensiplerinin Bilgisayar Destekli Öğretimi”, Makine Teknolojileri Elektronik Dergisi, sayı 3, 2004. Nalçakan, Hande - Polatoğlu, Çiğdem, “Türkiye’deki ve Dünyadaki Mimarlık Eğitiminin Karşılaştırmalı Analizi İle Küreselleşmenin Mimarlık Eğitimine Etkisinin İrdelenmesi”, Megaron, YTÜ Mim. Fak. E-Dergisi, cilt 3, sayı 1, 2008. Saban, Ahmet, Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitim, Ankara, Nobel Yayın ve Dağıtım, 2002. _________, Çoklu Zeka Kuramı ve Türk Eğitim Sistemine Yansıması, 6. bs., Ankara, Nobel Yayın, 2010. Sağıroğlu, Pınar Meliha, “Mimari Tasarım Eğitiminde Çoklu Zeka Kuramından, Lefebre’nin Üçlü Mekan Diyalektiğine Uzanan Bir Öğrenme Deneyimi: Mekan Oyunları”, Megaron, YTÜ Mim. Fak. E-Dergisi, cilt 12, sayı 1, 2017. Shearer, Branton, The MIDAS: A Professional Manual, 1996. Tarman, Süleyman, “Program Geliştirme Sürecinde Çoklu Zeka Kuramının Yeri”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 1999. Turan, İbrahim – Şimşek, Ümit – Aslan, Hasan, “Eğitim Araştırmalarında Likert Ölçeği ve Likert-Tipi Soruların Kullanımı ve Analizi”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 2015. Yeşilkaya, Özge Çongur, “Müzik Öğretiminde Çoklu Zeka Kuramı Uygulamalarına Yönelik Model Araştırma”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara, 2007. Yıldız, Doğan – Uzunsakal, Ece, “Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama”, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, sayı 1, 2018. Yüksel, Nazan Sezen, “Uzamsal Yetenek, Bileşenleri ve Uzamsal Yeteneğin Geliştirilmesi Üzerine”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara, 2013.

Mimarlık Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi

Yıl 2019, Sayı: 14, 259 - 296, 27.12.2019
https://doi.org/10.16947/fsmia.667309

Öz

Bu çalışmada Mimarlık bölümlerindeki öğrencilerin çoklu zeka alanları ve çoklu
zeka alanlarının cinsiyete göre nasıl farklılaştığını araştırmak amaçlanmıştır. Bu amaçla
Branton Shearer’ın geliştirdiği Çoklu Zeka Alanları Gelişimsel Değerlendirme Ölçeği
(MIDAS), veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018
öğretim yılında Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Yıldız Teknik Üniversitesi ve
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Mimarlık bölümlerinde sırasıyla Mimari Anlatım
Dili, Mimari Anlatım Teknikleri ve Mimari Teknik Resim derslerini alan toplam
279 öğrenci oluşturmaktadır. Elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin sekiz farklı zeka
türünden en baskın olan ilk üç zeka alanının sırasıyla sosyal, içsel ve matematiksel zeka
olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca mimarlık öğrencilerinin çoklu zeka alanlarının cinsiyete
göre de değişiklikler gösterdiği ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Altan, Mustafa Zülküf, “Çoklu Zeka Kuramı ve Değerler Eğitimi”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, cilt 1, sayı 4, 2011. Armstrong, Thomas, Multiple Intelligences In The Classroom, Alexandria, Virginia, ASCD, 2000. Aygül, İlkay, “Tunceli Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanları ile Öğrenme Stillerinin İncelenmesi”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Sivas, 2015. Başaran, Ilgın, “Etkili Öğrenme ve Çoklu Zeka Kuramı: Bir İnceleme”, Ege Eğitim Dergisi, 5, 2004. Campbell, Linda – Campbell, Bruce - Dickinson, Dee, Teaching and Learning Through Multiple Intelligences, Massachusetts, Allyn & Bacon, 1999. Demirel, Erkan T. – Düşükcan, Muhammet – Ölmez, Mehmet, “Çoklu Zeka Alanlarının Girişimcilik Davranışına Etkisi”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, cilt 3, sayı 2, 2011. D’Souza, Newton, “Design Intelligences: A Case For Multiple Intelligences In Architectural Design”, Archnet-International of Architectural Design, volume, issue 2, July 2007. Gardner, Howard, The Unschooled Mind: How Children Think&How Schools Should Teach, New York, Basic Books Published, 1991. _________, Çoklu Zeka Kuramı: Zihin Çerçeveleri, çeviri Ebru Kılıç, 2. bs., Alfa Yayınları, 2010. _________, Çoklu Zeka Yeni Ufuklar, Optimist Yayınları, 2013. İflazoğlu, Ayten, “Çoklu Zeka Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Akademik Başarıları ve Tutumlarına Etkisi”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Çukurova Üniversitesi, Adana, 2003. İflazoğlu Saban, Ayten – Shearer, Branton – Kayıran, Bilge Kuşdemir - Işık, Dilek, “The Validity and Reliability Study of Turkish Version of the Multiple Intelligences Developmental Assessment Scales”, International Journal Of Human Sciences, volume 9, issue 2, 2012. Karabay, Ayşegül – Işık, Dilek – Bilaloğlu, Raziye Günay - Kayıran, Bilge Kuşdemir, “Çoklu Zeka Kuramı Temelli Çalışmaların Değerlendirilmesi: Türkiye Örneği”, Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 20, sayı 2, 2011. Kırmızı, Fatma Susar, “İlköğretim 4. Sınıf Türkçe Öğretiminde Çoklu Zeka Kuramına Dayalı İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Erişi, Tutumlar, Öğrenme Stratejileri ve Çoklu Zeka Alanları Üzerindeki Etkileri”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2006. Mendi, Faruk – Toktaş, İhsan - Karabıyık, Ömer, “Tasarı Geometride Görünürlük Prensiplerinin Bilgisayar Destekli Öğretimi”, Makine Teknolojileri Elektronik Dergisi, sayı 3, 2004. Nalçakan, Hande - Polatoğlu, Çiğdem, “Türkiye’deki ve Dünyadaki Mimarlık Eğitiminin Karşılaştırmalı Analizi İle Küreselleşmenin Mimarlık Eğitimine Etkisinin İrdelenmesi”, Megaron, YTÜ Mim. Fak. E-Dergisi, cilt 3, sayı 1, 2008. Saban, Ahmet, Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitim, Ankara, Nobel Yayın ve Dağıtım, 2002. _________, Çoklu Zeka Kuramı ve Türk Eğitim Sistemine Yansıması, 6. bs., Ankara, Nobel Yayın, 2010. Sağıroğlu, Pınar Meliha, “Mimari Tasarım Eğitiminde Çoklu Zeka Kuramından, Lefebre’nin Üçlü Mekan Diyalektiğine Uzanan Bir Öğrenme Deneyimi: Mekan Oyunları”, Megaron, YTÜ Mim. Fak. E-Dergisi, cilt 12, sayı 1, 2017. Shearer, Branton, The MIDAS: A Professional Manual, 1996. Tarman, Süleyman, “Program Geliştirme Sürecinde Çoklu Zeka Kuramının Yeri”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 1999. Turan, İbrahim – Şimşek, Ümit – Aslan, Hasan, “Eğitim Araştırmalarında Likert Ölçeği ve Likert-Tipi Soruların Kullanımı ve Analizi”, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 2015. Yeşilkaya, Özge Çongur, “Müzik Öğretiminde Çoklu Zeka Kuramı Uygulamalarına Yönelik Model Araştırma”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara, 2007. Yıldız, Doğan – Uzunsakal, Ece, “Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama”, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, sayı 1, 2018. Yüksel, Nazan Sezen, “Uzamsal Yetenek, Bileşenleri ve Uzamsal Yeteneğin Geliştirilmesi Üzerine”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara, 2013.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırmalar ve İncelemeler
Yazarlar

Zahide Fatma Kıllıoğlu Bu kişi benim 0000-0001-6173-8912

İbrahim Numan Bu kişi benim 0000-0002-2785-7536

Fehmi Kızıl Bu kişi benim 0000-0002-0093-9347

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Kabul Tarihi 24 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Kıllıoğlu, Z. F., Numan, İ., & Kızıl, F. (2019). Mimarlık Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi(14), 259-296. https://doi.org/10.16947/fsmia.667309
AMA Kıllıoğlu ZF, Numan İ, Kızıl F. Mimarlık Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. Aralık 2019;(14):259-296. doi:10.16947/fsmia.667309
Chicago Kıllıoğlu, Zahide Fatma, İbrahim Numan, ve Fehmi Kızıl. “Mimarlık Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, sy. 14 (Aralık 2019): 259-96. https://doi.org/10.16947/fsmia.667309.
EndNote Kıllıoğlu ZF, Numan İ, Kızıl F (01 Aralık 2019) Mimarlık Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 14 259–296.
IEEE Z. F. Kıllıoğlu, İ. Numan, ve F. Kızıl, “Mimarlık Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi”, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, sy. 14, ss. 259–296, Aralık 2019, doi: 10.16947/fsmia.667309.
ISNAD Kıllıoğlu, Zahide Fatma vd. “Mimarlık Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 14 (Aralık 2019), 259-296. https://doi.org/10.16947/fsmia.667309.
JAMA Kıllıoğlu ZF, Numan İ, Kızıl F. Mimarlık Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2019;:259–296.
MLA Kıllıoğlu, Zahide Fatma vd. “Mimarlık Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, sy. 14, 2019, ss. 259-96, doi:10.16947/fsmia.667309.
Vancouver Kıllıoğlu ZF, Numan İ, Kızıl F. Mimarlık Öğrencilerinin Çoklu Zeka Alanlarının İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2019(14):259-96.