This study aimed to investigate the multiple intelligence fields of architecture students
and how the multiple intelligence areas differ according to gender. For this purpose,
Multiple Intelligence Developmental Assessment Scale (MIDAS) developed by Branton
Shearer was used as a data collection tool. The sampling of the study consists of 279 students
who took Architectural Communication Skills, Architectural Expression Techniques
and Professional Technical Drawing courses in Architecture departments of Fatih Sultan
Mehmet Foundation University, Yıldız Technical University and Mimar Sinan Fine
Arts University in 2017-2018 academic year. The results showed that the most dominant
3 intelligence areas out of 8 different intelligence types of the students are as follows:
social, internal and mathematical intelligence. In addition, it has been revealed that the
multiple intelligence fields of architecture students vary according to gender.
Bu çalışmada Mimarlık bölümlerindeki öğrencilerin çoklu zeka alanları ve çoklu
zeka alanlarının cinsiyete göre nasıl farklılaştığını araştırmak amaçlanmıştır. Bu amaçla
Branton Shearer’ın geliştirdiği Çoklu Zeka Alanları Gelişimsel Değerlendirme Ölçeği
(MIDAS), veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018
öğretim yılında Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Yıldız Teknik Üniversitesi ve
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Mimarlık bölümlerinde sırasıyla Mimari Anlatım
Dili, Mimari Anlatım Teknikleri ve Mimari Teknik Resim derslerini alan toplam
279 öğrenci oluşturmaktadır. Elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin sekiz farklı zeka
türünden en baskın olan ilk üç zeka alanının sırasıyla sosyal, içsel ve matematiksel zeka
olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca mimarlık öğrencilerinin çoklu zeka alanlarının cinsiyete
göre de değişiklikler gösterdiği ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırmalar ve İncelemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 14 |