Hat sanatının temel yapı taşı olan çizgi ile uygulanması, onu diğer sanatlardan geri
bırakmamış aksine kısıtlı seçenekler içerisinde gelenekli ve çok çeşitlere ayrılan bir yol
oluşturmasını sağlamıştır. Buradaki çeşitlerden kasıt, hat sanatı içerisinde aklâm-ı sitte
adı verilen altı temel yazı ve bunların varyasyonları sayılabilecek onlarca yazı karakterleridir.
Türk hat ekolü içerisinde kendine has istifleri ve estetik anlayışıyla Mahmud
Celâleddîn Efendi diğer hattatlar arasında dikkati çekmektedir. Bu araştırmada Mahmud
Celâleddîn Efendi’nin hayatı hakkında bilgi sunulacak ve ülkemiz dışında bulunan dört
adet yazısı incelenecektir. Bu yazılar incelenirken hattatın yazı üslubu anlaşılmaya çalışılacak
ve bunun yanı sıra eserlerin süsleme özellikleri de ele alınacaktır.
Hüsn-i Hat Mahmud Celâleddîn Efendi sülüs-nesih üslup süsleme
The application of calligraphy with line, which is the fundamental, did not leave it
behind from other arts, on the contrary, it created a traditional and diverse path within limited
options. What is meant by the varieties here are six basic scripts called aklâm-ı sitte
in the art of calligraphy and dozens of typefaces that can be counted as their variations.
Mahmud Celâleddîn Efendi draws attention among other calligraphers with his unique
stacking and aesthetic understanding within the Turkish calligraphy school. In this research,
information about the life of Mahmud Celâleddîn Efendi will be presented and four
of his writings outside of our country will be examined. While examining these writings,
the writing style of the calligrapher tried to be understood and the ornamental features of
the works will also be discussed.
Islamic calligraphy Mahmud Celâleddîn Efendi thuluth-naskh style illumination
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırmalar ve İncelemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 19 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 17 |