BibTex RIS Kaynak Göster

References to Hadiths in Mehmed Akif’s Poems “At the Fatih Pulpit” and “Asım”Abstract

Yıl 2013, Sayı: 1 - Bahar, 198 - 210, 15.03.2013

Öz

As it is a widely known reality that in his poetic work Safahat, Mehmed Akif searches
for solutions to social problems by means of Kuranic verses, hadiths and actions
the people in the close circle of Prophet Muhammed. This article deals with determining
the origins of the Hadiths and their explanations as they occur in the poems At the Fatih
Pulpit and Asım, which this article is concerned with. References to 8 hadiths in these
poems point that Mehmed Akif knew well not only about hadiths and the sunna (Prophet’s
traditions) but also about the lives of the people in the close circle of Prophet. It
is observed that Mehmet Akif was very careful on the soundness of the hadiths and has
negative feelings towards those hadiths origins of which were suspicious. However, it has
been established that he used certain hadiths without searching for their soundness. Yet,
this should be taken as minor mistakes and situations occurred inadvertently o his part.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel, Müsned, Kahire, 1313.
  • Beyhakî, Ebû Bekir Ahmed, Şuabu’l-îmân (nşr. Muhammed es-Saîd Zağlûl), Beyrut, 1990.
  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmâil, el-Câmiu’s-sahîh, İstanbul, 1979. Cürcânî, es-Seyyid eş-Şerîf, et-Ta’rîfât, İstanbul, 1300.
  • Dârimî, Ebû Muhammed Abdullah, Sünen, Kahire, 1987.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş’as es-Sicistânî, Sünen, İstanbul, 1981.
  • Ersoy, Mehmed Âkif, Safahat (nşr. M. Ertuğrul Düzdağ), İstanbul, 2006.
  • Hâkim, Ebû Abdillah Muhammed en-Nîsâbûrî, el-Müstedrek ale’s-sahîhayn (thk. Mustafa Abdülkâdir Atâ), Beyrut, 1411.
  • Hatîb, Ebû Bekir Ahmed el-Bağdâdî, er-Rıhle fî talebi’l-hadîs (thk. Nureddin Itr), Beyrut, 1395.
  • Horoz, Yavuz, Mehmet Akif Ersoy’un Safahat’ta Anlam ve Telmih Olarak Kullandığı Hadislerin İncelenmesi, (Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 2010).
  • İbn Mâce, Ebû Abdillah Muhammed el-Kazvînî, Sünen, Kahire, 1952.
  • Müslim, Ebu’l-Huseyn b. Haccâc el-Kuşeyrî en-Nîsâbûrî, el-Câmiu’s-sahîh, Kahire, 1955.
  • Nesâî, Ebû Abdirrahman Ahmed, Sünen, Beyrut, ts.
  • Taberânî, el-Mu’cemu’l-evsat (nşr. Mahmud et-Tahhân), Riyad, 1995.
  • Tirmizî, Ebû Îsa Muhammed, Sünen, İstanbul, 1992

Mehmed Âkif’in Fatih Kürsüsünde ve Âsım’da Hadis Atıfları

Yıl 2013, Sayı: 1 - Bahar, 198 - 210, 15.03.2013

Öz

Safahat’ta Mehmed Âkif’in Kur’an âyetleri, hadisler ve sahâbe uygulamaları ışığında
bireysel ve toplumsal problemlere çözüm yolları aradığı bilinen bir husustur. “Mehmed
Âkif’in Fatih Kürsüsünde ve Âsım’da Hadis Atıfları” konulu bu makalede, “İslâm
şâiri”nin atıfta bulunduğu hadislerin kaynakları tesbit edilerek açıklamaları yapılmıştır.
Ele alınan toplam sekiz hadis atıfı, Mehmed Âkif’in Kur’an, hadis ve sünnet bilgisi yanında
sahâbe hayatına vukufunun ipuçlarını vermektedir. Onun, Rasûl-i Ekrem’e nisbeti
asılsız (mevzu) olan haberler karşısında prensip olarak titiz ve münfail olduğu görülmektedir.
Ne var ki bazen onun, sübut ve sıhhat derecesini araştırmadan hadisleri kullandığı
da vâriddir. Ancak bu durum, gözden kaçan ve kasıtsız mevzu diye nitelenen bir tasarruf
olarak değerlendirilmelidir.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel, Müsned, Kahire, 1313.
  • Beyhakî, Ebû Bekir Ahmed, Şuabu’l-îmân (nşr. Muhammed es-Saîd Zağlûl), Beyrut, 1990.
  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmâil, el-Câmiu’s-sahîh, İstanbul, 1979. Cürcânî, es-Seyyid eş-Şerîf, et-Ta’rîfât, İstanbul, 1300.
  • Dârimî, Ebû Muhammed Abdullah, Sünen, Kahire, 1987.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş’as es-Sicistânî, Sünen, İstanbul, 1981.
  • Ersoy, Mehmed Âkif, Safahat (nşr. M. Ertuğrul Düzdağ), İstanbul, 2006.
  • Hâkim, Ebû Abdillah Muhammed en-Nîsâbûrî, el-Müstedrek ale’s-sahîhayn (thk. Mustafa Abdülkâdir Atâ), Beyrut, 1411.
  • Hatîb, Ebû Bekir Ahmed el-Bağdâdî, er-Rıhle fî talebi’l-hadîs (thk. Nureddin Itr), Beyrut, 1395.
  • Horoz, Yavuz, Mehmet Akif Ersoy’un Safahat’ta Anlam ve Telmih Olarak Kullandığı Hadislerin İncelenmesi, (Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 2010).
  • İbn Mâce, Ebû Abdillah Muhammed el-Kazvînî, Sünen, Kahire, 1952.
  • Müslim, Ebu’l-Huseyn b. Haccâc el-Kuşeyrî en-Nîsâbûrî, el-Câmiu’s-sahîh, Kahire, 1955.
  • Nesâî, Ebû Abdirrahman Ahmed, Sünen, Beyrut, ts.
  • Taberânî, el-Mu’cemu’l-evsat (nşr. Mahmud et-Tahhân), Riyad, 1995.
  • Tirmizî, Ebû Îsa Muhammed, Sünen, İstanbul, 1992
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırmalar ve İncelemeler
Yazarlar

Zekeriya Güler

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 1 - Bahar

Kaynak Göster

APA Güler, Z. (2013). Mehmed Âkif’in Fatih Kürsüsünde ve Âsım’da Hadis Atıfları. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi(1), 198-210.
AMA Güler Z. Mehmed Âkif’in Fatih Kürsüsünde ve Âsım’da Hadis Atıfları. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. Mart 2013;(1):198-210.
Chicago Güler, Zekeriya. “Mehmed Âkif’in Fatih Kürsüsünde Ve Âsım’da Hadis Atıfları”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, sy. 1 (Mart 2013): 198-210.
EndNote Güler Z (01 Mart 2013) Mehmed Âkif’in Fatih Kürsüsünde ve Âsım’da Hadis Atıfları. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 1 198–210.
IEEE Z. Güler, “Mehmed Âkif’in Fatih Kürsüsünde ve Âsım’da Hadis Atıfları”, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, sy. 1, ss. 198–210, Mart 2013.
ISNAD Güler, Zekeriya. “Mehmed Âkif’in Fatih Kürsüsünde Ve Âsım’da Hadis Atıfları”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 1 (Mart 2013), 198-210.
JAMA Güler Z. Mehmed Âkif’in Fatih Kürsüsünde ve Âsım’da Hadis Atıfları. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2013;:198–210.
MLA Güler, Zekeriya. “Mehmed Âkif’in Fatih Kürsüsünde Ve Âsım’da Hadis Atıfları”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, sy. 1, 2013, ss. 198-10.
Vancouver Güler Z. Mehmed Âkif’in Fatih Kürsüsünde ve Âsım’da Hadis Atıfları. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2013(1):198-210.