In studies of intertextuality, texts that an author interacts with are presented by the
efforts of reader, and also to what extent a poet is in relation with people contemporary of
him and with the writings of the past is discovered. As each text in a way related to other
texts and intertwined by the connections of other texts is constructed by reshaping the
tradition in a new whole, it also forms a basis for further writings on that sense. Thanks
to intertextuality, it is observed that texts survive either directly or by changing or being
transformed. In this paper, the issues conveyed from tradition by means of intertextuality
in the work titled “Su Burcu” by Hüseyin Atlansoy will be identified; the relationship that
modern poetry establish with tradition will be considered from this aspect.
Metinlerarasılıkta yazarın etkileşim içinde olduğu metinler okur çabasıyla ortaya
konulurken, şairin çağdaşlarıyla ve geçmişte yazılanlarla kurduğu ilişkinin derecesi de
gözler önüne serilir. Her metin başka metinlerle ilişkili, her metin başka metinlerin ağlarıyla
örülü şekilde geleneği yeni bir bütün içinde yeniden şekillendirerek yapılanırken,
kendinden sonra yazılacak olanlara da bu yönüyle kaynaklık eder. Metinlerarasılık
sayesinde metinlerin direkt veya değişerek, dönüşerek varlığını sürdürdükleri görülür.
Bu çalışmada Hüseyin Atlansoy’un “Su Burcu” adlı eserinde gelenekten metinlerarasılık
yoluyla taşınmış olan unsurlar tespit edilecek; modern şiirin gelenekle kurduğu bağa bu
noktadan bakılmaya çalışılacaktır.
Hüseyin Atlansoy; Su Burcu; Metinlerarasılık; Gelenek; Modern Türk Şiiri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırmalar ve İncelemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 1 - Bahar |