Bartın İl Özel İdaresi Mustafa Aydede Anaokulu Bahçesi Peyzaj Tasarım Projesi
Yıl 2021,
Cilt: 33 Sayı: 2, 155 - 165, 15.09.2021
Asım Cenk Aslan
,
Furkan Öcal
,
Nurhan Koçan
Öz
Okul bahçeleri çocukların gelecekte fiziksel ve zihinsel olarak sağlıklı bir insan haline gelebilmeleri için; eğitim, oyun, spor, sosyal ve kültürel aktiviteler ile çeşitli kutlamalara katıldıkları en uygun ve etkili yerlerdir. Bu çalışmada Bartın İl Özel İdaresi Mustafa Aydede Anaokulu Bahçesi çalışma alanı olarak seçilmiştir. Okul bahçesi mevcut kullanımları korunarak yeniden düzenlenmiştir. Çalışmada yapısal ve bitkisel ögeleri içeren peyzaj tasarım projesi oluşturulmuştur. Projenin görselleştirilmesi ve sunumunda bilgisayar destekli programlardan Auto Cad 2021, SketchUp 2020, Pro 2020 ve Lumion 8.5 yazılımları kullanılmıştır. Çalışmada çocukların etkinliklere aktif olarak katılacağı, doğa ile içiçe olabileceği kullanımlar önerilmiştir. Önerilen proje okul yetkilileriyle paylaşılmış ve proje, çocukların sosyal, fiziksel, duygusal ve psikolojik becerilerini geliştireceği yönünde onay görmüştür. Projenin başka okul bahçelerine örnek olacağı ve okul bahçelerinin düzenlenmesini teşvik edeceği öngörülmektedir.
Kaynakça
- Referans1 Turaşlı N. Okulöncesi Eğitime Giriş, Ankara: Anı Yayıncılık, 2007.
- Referans2 Lucci BK. Using the early Childhood Environmental Rating Scale as a Tool for Classroom Improvement. MSc Thesis Morgantown, West Virginia University, 2004.
- Referans3 MEB. Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara, MEB. Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, 2013.
- Referans4 MEB. Mevzuat Bankası. Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/25486-html. 2004.
- Referans5 Clements R. An Investigation of the Status of Outdoor Play, Contemporary Issues in Early Childhood, 2004, 5 (2),
http://www.allianceforchildhood.org.uk/uploads/media/7_Clements_CIEC_5_1_web.pdf2.pd. Erişim tarihi:15.09.2019.
- Referans6 MEB. Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Ankara, 2014.
- Referans7 Studer ML. Developing on Outdoor Classroom: Blending Classroom Curriculum & Outdoor Play Space. Teksas Child Care, 12-19, 1998.
- Referans8 Kıldan AO. Okul Öncesi Eğitim Ortamları. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007, (15) 2, 501-510.
- Referans9 Tekkaya E. Tasarlanmış Çocuk Hakları: Ankara Çocuk Oyun Alanları. Milli Eğitim Dergisi. Temmuz, Ağustos, Eylül: 151, 2001.
- Referans10 Kalemci F. Okulöncesi Eğitim Kurumlarının Çevre Düzenlemesi ve Çalışan Eğitimci Personelin Nitelikleri Yönünden İncelenmesi. Aydoğdu Ofset, Ankara, 1998.
- Referans11 Ereli E. Türkiye’deki İlköğretim Okul Bahçelerinde Peyzaj Planlama ve Tasarım İlkelerinin Saptanması. A.Ü.Z.F Peyzaj Mimarlığı Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2001.
- Referans12 Talay İ, Aslan F, Belkayalı N. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Doğa Dostu ve Çocuk Katılımı Temelli Dış Mekân Tasarım Yaklaşımları Bir Proje Önerisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2010, 18(1), 317-322.
- Referans13 Turgut H, Yılmaz S. Ekolojik Temelli Çocuk Oyun Alanlarının Oluşturulması. III. Ulusal Karadeniz Ormancılık Kongresi, 20-22 Mayıs 2010, Cilt: Iv, 1618-1630.
- Referans14 Whıte R. Stoecklin V. Children’s Play & Learning Environments: Returning to Nature. White Hutchinson Leisure & Learning Group, Kansas City, MO, USA, 2011.
- Referans15 Çelik A. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Açık Alan Kullanımı: Kocaeli Örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 2012, 43(1), 79-88.
- Referans16 Orçan Kaçan M, Halmatov M, Kartaltepe O. Okul öncesi eğitim kurumları bahçelerinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2017, 1(1), 60-70.
- Referans17 Karadağ A, Mutlu S, Sayın G. Okul Bahçelerinin Oyun Alanı Olarak Değeri: Düzce Kenti Örneği. Ormancılık Dergisi, 2012, 8(2), 45-56.
- Referans18 Güleş F. Okul Öncesi Eğitimde Fiziksel Çevreye İlişkin Kalite Standartlarının Belirlenmesi. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, 2013.
- Referans19 Çukur D. Okulöncesi Çocukluk Döneminde Sağlıklı Gelişimi Destekleyici Dış Mekân Tasarımı. SDÜ Orman Fakültesi Dergisi, 2011, 12, 71-76.
- Referans20 Karaküçük Arslan S. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Fiziksel/Mekânsal Koşulların İncelenmesi: Sivas İli Örneği. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 2008, 32(2). 307-320.
- Referans21 Anlı A. Okulöncesi Eğitim Merkezleri: Bağdat Caddesi Alan Çalışması, Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Mimarlık Anabilim Dalı. İstanbul, 2005.