In this research, computational models of masonry arch bridges were constructed, taking into account distinctive features such as span dimensions, height, and arch thickness, while the arch width was maintained as a constant parameter throughout the modeling process. The finite element analysis software, ANSYS version 16, was utilized to create these computational representations. To evaluate the structural integrity and load-carrying capabilities of these bridges, loading scenarios were applied to both the center section of the bridge and a quarter of the arch span. The analytical methodology adopted for this purpose was static thrust analysis. Subsequently, the study delved into the influence of the geometrical characteristics of the arches on their load-carrying capacity. The findings of this research hold potential utility in guiding and informing the reconstruction of historic bridges that have been completely or partially demolished.
Bu araştırmada, açıklık boyutları, yükseklik ve kemer kalınlığı gibi ayırt edici özellikler göz önünde bulundurularak yığma kemerli köprülerin hesaplamalı modelleri oluşturulmaya çalışılmaktadır. Kemer genişliği modelleme süreci boyunca sabit bir parametre olarak tutulmuştur. Bu hesaplamalı temsillerin oluşturulması amacıyla sonlu elemanlar analiz yazılımı olan, ANSYS sürüm 16 kullanılmıştır. Bu köprülerin yapısal bütünlüğünü ve yük taşıma kabiliyetlerini değerlendirmek için, yükleme senaryoları hem köprünün orta bölümüne hem de kemer açıklığının dörtte birine uygulanmıştır. Bu amaçla benimsenen analitik metodoloji statik itme analizidir. Daha sonra, çalışmada kemerlerin geometrik özelliklerinin yük taşıma kapasiteleri üzerindeki etkisi derinlemesine incelenmiştir. Bu araştırmanın bulguları, tamamen yıkılmış ya da kısmen yıkılmış olan tarihi köprülerin tekrardan inşa edilebilmesine rehberlik etme ve bilgilendirme konusunda potansiyel fayda sağlamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Civil Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 12, 2024 |
Submission Date | January 15, 2024 |
Acceptance Date | March 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).