Ülkemiz traverten yatakları bakımından önemli bir rezerve sahiptir. Traverten ocakları aktif olarak çalışmakta ve çeşitli endüstrilere ürünler oluşturmaktadır. Traverten görünüşü itibariyle özellikle estetiğin ön plana çıkarılmak istendiği mimari yapılarda çok eski tarihlerden beri kullanılmaktadır. Traverten, inşaat sektöründe ise özellikle taşıyıcı olmayan elemanlarda ve kaplamalarda yer almaktadır. Birçok kullanım alanı olan travertenin elde edildiği ocaklarda kesim işlemi gibi nedenlerden kaynaklı atıklar oluşmakta ve bu atıklar ocaklara yakın alanlarda stoklanmaktadır. Çevresel bakımdan da kirlilik oluşturan bu atıkların beton içerisinde kullanılabilirliğini araştırmak için bu çalışma planlanmıştır. Çalışma deneysel bir araştırma olup traverten atıklarının agrega ocaklarında kırılması ile elde edilen agregaların, beton agregası olarak kullanılabilirliği ve elde edilen betonların mekanik ve geçirimlilik özellikleri deneylerini kapsamaktadır. Ayrıca, araştırmada traverten atıklarından elde edilen agregaları daha iyi değerlendirip kıyaslayabilmek için aynı bileşen ve karışım oranına sahip betonlar kalker ve bazalt agregaları kullanılarak da üretilmiştir. Çalışma sonucunda traverten atığı agregalar kullanılarak yeterli dayanım özelliklerine sahip betonlar üretildiği görülmüştür. Bununla birlikte, bu agregaları içeren betonların yüzey ve saha betonlarında kullanılabilirlikleri için detaylı deneylere tabi tutulmaları önerilmiştir.
[3] Demir İ. İnşaat yıkıntı atıklarının beton üretiminde kullanımı ve beton özelliklerine etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 2009; 2(2): 105-114.
[4] Demirel C, Şimşek O. C30 sınıfı atık betonun geridönüşüm agregası olarak beton üretiminde kullanılabilirliği. Selçuk Üniversitesi Mühendislik Bilim ve Teknoloji Dergisi 2014; 2(2): 45-53. doi: 10.15317/Scitech.201426892
[5] Pourghadrı Sefıdehkhan H, Şi̇mşek O. Farklı oranlarda geri dönüşüm agregası kullanılarak üretilen betonun bazı mühendislik özelliklerinin araştırılması. Politeknik Dergisi 2018; 21(1): 83-91. doi:10.2339/politeknik.391789
[6] Keski̇n M, Karacasu M. Atık bor içeren asfalt betonlarının performanslarının değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 2018; 30(2): 185-192.
[7] Bozkurt N, Karaca E. Atık taş tozları ile üretilen harçların dayanım ve durabilite özelliklerinin araştırılması. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 2019; 31(1): 11-20.
[8] Ceylan H, Mança S. Mermer parça atıklarının beton agregası olarak değerlendirilmesi. Teknik Bilimler Dergisi 2013; 3(2): 21-25.
[9] Öztürk ZB. Agrega olarak çinko madeni cürufu kullaniminin beton basinç dayanimina etkisi. International Journal of Engineering Research and Development 2018; 10(2): 144-152. doi: 10.29137/umagd.412093.
[10] Çobanoğlu İ, Çelik SB, Çam O, Etiz H., Kurşun M. Denizli bölgesi traverten artıklarının beton agregası olarak kullanılabilirliğinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 2014; 20(3): 92-99.
[11] Ergezer F. Sıcak çermik bölgesi (sivas) traverten atıklarının yol temel ve alt temel tabakalarında kullanılabilirliğinin araştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2018; 22: 181-188.
[12] Süer M, Yakar F. Alaşehir (manisa) bölgesi traverten atıklarının yol alttemel ve temel tabakalarında kullanılabilirliğinin araştırılması. Akademik Platform Mühendislik ve Fen Bilimleri Dergisi 2020; 8(2): 388-395. doi:10.21541/apjes.626403
[13] Kara C, Yazıcıoğlu S. Mermer tozu atığı ve silis dumanının betonun karbonatlaşmasına etkisinin araştırılması. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 2017; 5(2). doi:10.17798/bitlisfen.282253
[14] Singh G, Siddique R. Abrasion resistance and strength properties of concrete containing waste foundry sand (WFS) Constr. Build. Mater. 2012; 28(1): 421-426, https://doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2011.08.087.
[15] Karaca Z, Günes Yılmaz N, Goktan RM. Considerations on the European Standard EN 14157 Test Methods: abrasion resistance of natural stones used for flooring in buildings. Rock Mech Rock Eng 2012; 45: 103–111. Doi:10.1007/s00603-011-0190-1
[16] Alyamaç K, Tuğrul Tunç E. Farklı test parametreleri için agrega tipinin los angeles aşınma kaybı üzerine etkisi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 2020; 32(1): 1-10. doi:10.35234/fumbd.569198
Kızıltepe, U., & Şahin, Y. (2021). Traverten Atıklarının Beton Agregası Olarak Kullanılabilirliğinin Araştırılması. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 33(2), 413-420. https://doi.org/10.35234/fumbd.850026
AMA
Kızıltepe U, Şahin Y. Traverten Atıklarının Beton Agregası Olarak Kullanılabilirliğinin Araştırılması. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. Eylül 2021;33(2):413-420. doi:10.35234/fumbd.850026
Chicago
Kızıltepe, Uğur, ve Yuşa Şahin. “Traverten Atıklarının Beton Agregası Olarak Kullanılabilirliğinin Araştırılması”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 33, sy. 2 (Eylül 2021): 413-20. https://doi.org/10.35234/fumbd.850026.
EndNote
Kızıltepe U, Şahin Y (01 Eylül 2021) Traverten Atıklarının Beton Agregası Olarak Kullanılabilirliğinin Araştırılması. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 33 2 413–420.
IEEE
U. Kızıltepe ve Y. Şahin, “Traverten Atıklarının Beton Agregası Olarak Kullanılabilirliğinin Araştırılması”, Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 33, sy. 2, ss. 413–420, 2021, doi: 10.35234/fumbd.850026.
ISNAD
Kızıltepe, Uğur - Şahin, Yuşa. “Traverten Atıklarının Beton Agregası Olarak Kullanılabilirliğinin Araştırılması”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 33/2 (Eylül 2021), 413-420. https://doi.org/10.35234/fumbd.850026.
JAMA
Kızıltepe U, Şahin Y. Traverten Atıklarının Beton Agregası Olarak Kullanılabilirliğinin Araştırılması. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2021;33:413–420.
MLA
Kızıltepe, Uğur ve Yuşa Şahin. “Traverten Atıklarının Beton Agregası Olarak Kullanılabilirliğinin Araştırılması”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 33, sy. 2, 2021, ss. 413-20, doi:10.35234/fumbd.850026.
Vancouver
Kızıltepe U, Şahin Y. Traverten Atıklarının Beton Agregası Olarak Kullanılabilirliğinin Araştırılması. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2021;33(2):413-20.