Because of cheap and simple design, single-phase induction motors are extensively used both industrial and
domestic applications in several electro-mechanical systems. In this paper, a single-phase induction motor drive
increased the starting torque without reducing the efficiency of the motor is proposed. For this aim, mathematical
model of the motor is obtained and its speed control is realized via indirect rotor field-oriented method. Simulation
studies are realized in MATLAB/Simulink environment. The speed tracking performance of the motor is
investigated according to the different speed reference values and load disturbances.
Tek-fazlı asenkron motorlar; ucuz ve basit yapılı olmaları sebebi ile hem endüstriyel sahada hem de evlerde birçok
sistem ve düzenek içerisinde yoğun olarak kullanılmaktadırlar. Bu makalede, tek-fazlı asenkron motorların
verimini düşürmeden yol verme momentini artıracak bir sürücü yaklaşımı önerilmiştir. Bunun için motorun
matematiksel modeli oluşturularak dolaylı rotor alan-yönlendirme metoduna göre hız denetimi gerçekleştirilmiştir.
Benzetim çalışmaları MATLAB/Simulink ortamında yapılmıştır. Farklı referans hız değerleri ve yük momenti
değişimlerine göre motorun referans hız değerlerini takip etme başarımı incelenmiştir.
Diğer ID | JA57FG26SC |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 29 Sayı: 1 |