Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Benzinli Bir Motorda Isıtılmış Biyoetanolün İkincil Yakıt Olarak Kullanımının İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 31 Sayı: 1, 67 - 77, 15.03.2019

Öz

Bu çalışmada, benzinli bir motor üzerinde
birtakım düzenlemeler yapılarak biyoetanol gaz halinde ikincil yakıt olarak
kullanıldı. Farklı oranlarda ikincil yakıt olarak kullanılan biyoetanolün
motorun performans değerleri, yakıt tüketimi ve emisyon değişimleri
araştırıldı.  Yakıtın silindir içerisine
gaz haliyle gönderilmesi sayesinde sıvı yakıtın oluşturduğu bazı olumsuzluklara
çözüm bulunmaya çalışıldı. Deneylerde kullanılan motor 1000, 1250, 1500, 1750,
2000 ve 2250 dak-1 devirlerde tam yükte (tam gazda) çalıştırılarak
motor performans, emisyon ve yanma karakteristikleri incelendi. Elde edilen
sonuçlara göre emisyon salınımlarında iyileşmelerin olduğu gözlemlendi ve
farklı çalışma şartları altında silindir içi maksimum basınçları ve ısı salınım
miktarları Febris yanma analiz programı yardımı ile hesaplandı

Kaynakça

  • [1] Yılmaz, İ., İlbaş, M., Su, Ş. Türkiye Rüzgar Enerjisi Potansiyelinin Değerlendirilmesi, Yeni ve Yenilenebilir Enerji Kaynakları Sempozyumu ve Sergisi Bildiriler Kitabı, TMMOB, 3-4 Ekim 2003, Kayseri, 401-408. [2] Biyoyakıt teknolojisi ve İTÜ araştırmaları Filiz KARAOSMANOĞLU, İTÜ Kimya-Metalurji Fakültesi Kimya Mühendisliği Bölümü, 34469, Ayazağa, İstanbul. [3] US Ethanol Industry: the next inflection point. BCurtis Energies and Resource Group, 2007 year in review; 2008 [4] www.kimyaborsasi.com.tr/e/etil-alkol-186.html [5] Gibilisco, S. Gasoline Engine Demystified, McGraw-Hill, London, 2007; 120-123. [6] Balki, M. K., Sayın, C., Çanakcı, M., Farklı Alkol Yakıtların Buji Ateşlemeli Bir Motorun Performans, Emisyon ve Yanma Karakteristiklerine Etkisinin Deneysel İncelenmesi, 12. Uluslararası Yanma Sempozyumu, (ICS 2012), Mayıs 2012, 228-234 [7] Thakur, A. K., Kaviti, A. K., Mehra, R., Mer, K.K.S. Progress in performance analysis of ethanol-gasoline blend on SI engine, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 2017; 69, 324-340. [8] Wua, X., Daniel, R., Tianb, G., Xub, H., Huanga, Z., Richardson, D. Dual-injection: The Flexible, Bi-Fuel Concept for Spark-Ignition Engines Fuelled with Various Gasoline and Biofuel Blends, Applied Energy, 2011; 88, 2305-2314. [9] Lee, S., Speight, J.G., Loyalka, S.K. Handbook of Alternative Fuel Technologies, Taylor&Francis Group, London, 2007; 297-343. [10] Keskin, A., Reşitoğlu, İ.A., Özcanlı, M. Butanol, Etanol ve Benzin Karışıklarının Buji İle Ateşlemeli Motorlarda Özgül Yakıt Tüketimi ve Emisyona Olan Etkisi, Ç.Ü.Müh. Mim. Fak. Dergisi, 2009; 24, 147-156. [11] Turner, D., Xu, H., Cracknell, R.F., Natarajan, V., Chen, X. Combustion Performance of Bio-Ethanol at Various Blend Ratios in a Gasoline Direct Injection Engine, Fuel 2011; 90, 1999–2006. [12] Directive 2009/28/EC. Dırectıve 2009/28/EC Official Journal of the European Union. 2009 [13] Yüksel, F., Yüksel, B. The Use of Ethanol-Gasoline Blend as a Fuel in an SI Engine, Renewable Energy, 2004; 29, 1181-1191. [14] Bromberg L, Cohn DR, Heywood JB. Water Based Systems for Direct Injection Knock Prevention in Spark Ignition Engines, United States, 2010. [15] Cohn DR, Bromberg L, Heywood JB. Direct Injection Ethanol Boosted Gasoline Engines: Biyofuel Leveraging for Cost Effective Reduction of Oil Dependence and CO2 Emissions, Cambridge, MA 02139: Massachusetts Institute of Technology, 2005. [16] Levine M. Ford’s , Bobcat, Dual Fuel Engine, 2009. [17] Çelik,M.B. Experimental Determination of Suitable Ethanol–Gasoline Blend Rate at High Compression Ratio for Gasoline Engine, Applied Thermal Engineering 2008; 28, 396–404. [18] Al-Hasan, M. Effect of Ethanol–Unleaded Gasoline Blends on Engine Performance and Exhaust Emission, Energy Conversion and Management, 2003; 44, 1547–1561. [19] Bayraktar, H. Experimental and Theoretical Investigation of Using Gasoline–Ethanol Blends in Spark-Ignition Engines, Renewable Energy, 2005; 30, 1733–1747. [20] Koç, M., Sekmen, Y., Topgül, T., Yücesu, H.S. The Effects of Ethanol–Unleaded Gasoline Blends on Engine Performance and Exhaust Emissions in a Spark-Ignition Engine, Renewable Energy, 2009; 34, 2101–2106. [21] Abdel-Rahman, A.A., Osman, M.M. Experimental Investigation on Varying The Compression Ratio of SI Engine Working under Different Ethanol-Gasoline Fuel Blends, International Journal of Energy Research, 1997; 21, 31-40. [22] Huang, Y., Hong, G. Investigation of the effect of heated ethanol fuel on combustion and emissions of an ethanol direct injection plus gasoline port injection (EDI+ GPI) engine, Energy Conversion and Management, 2016; 123, 338-347. [23] Woschni, G. A Universally Applicable Equation for the Instantaneous Heat Transfer Coefficient in the Internal Combustion Engine, SAE Technical Paper 670931, 1967. [24] Heywood, J. Internal Combustion Engine Fundamentals, Macgraw-Hill Book Company,NY, 1988. [25] Safgönül, B., Ergeneman, M., Arslan, H.E., Soruşbay, C. İçten yanmalı Motorlar, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2013
Yıl 2019, Cilt: 31 Sayı: 1, 67 - 77, 15.03.2019

Öz

Kaynakça

  • [1] Yılmaz, İ., İlbaş, M., Su, Ş. Türkiye Rüzgar Enerjisi Potansiyelinin Değerlendirilmesi, Yeni ve Yenilenebilir Enerji Kaynakları Sempozyumu ve Sergisi Bildiriler Kitabı, TMMOB, 3-4 Ekim 2003, Kayseri, 401-408. [2] Biyoyakıt teknolojisi ve İTÜ araştırmaları Filiz KARAOSMANOĞLU, İTÜ Kimya-Metalurji Fakültesi Kimya Mühendisliği Bölümü, 34469, Ayazağa, İstanbul. [3] US Ethanol Industry: the next inflection point. BCurtis Energies and Resource Group, 2007 year in review; 2008 [4] www.kimyaborsasi.com.tr/e/etil-alkol-186.html [5] Gibilisco, S. Gasoline Engine Demystified, McGraw-Hill, London, 2007; 120-123. [6] Balki, M. K., Sayın, C., Çanakcı, M., Farklı Alkol Yakıtların Buji Ateşlemeli Bir Motorun Performans, Emisyon ve Yanma Karakteristiklerine Etkisinin Deneysel İncelenmesi, 12. Uluslararası Yanma Sempozyumu, (ICS 2012), Mayıs 2012, 228-234 [7] Thakur, A. K., Kaviti, A. K., Mehra, R., Mer, K.K.S. Progress in performance analysis of ethanol-gasoline blend on SI engine, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 2017; 69, 324-340. [8] Wua, X., Daniel, R., Tianb, G., Xub, H., Huanga, Z., Richardson, D. Dual-injection: The Flexible, Bi-Fuel Concept for Spark-Ignition Engines Fuelled with Various Gasoline and Biofuel Blends, Applied Energy, 2011; 88, 2305-2314. [9] Lee, S., Speight, J.G., Loyalka, S.K. Handbook of Alternative Fuel Technologies, Taylor&Francis Group, London, 2007; 297-343. [10] Keskin, A., Reşitoğlu, İ.A., Özcanlı, M. Butanol, Etanol ve Benzin Karışıklarının Buji İle Ateşlemeli Motorlarda Özgül Yakıt Tüketimi ve Emisyona Olan Etkisi, Ç.Ü.Müh. Mim. Fak. Dergisi, 2009; 24, 147-156. [11] Turner, D., Xu, H., Cracknell, R.F., Natarajan, V., Chen, X. Combustion Performance of Bio-Ethanol at Various Blend Ratios in a Gasoline Direct Injection Engine, Fuel 2011; 90, 1999–2006. [12] Directive 2009/28/EC. Dırectıve 2009/28/EC Official Journal of the European Union. 2009 [13] Yüksel, F., Yüksel, B. The Use of Ethanol-Gasoline Blend as a Fuel in an SI Engine, Renewable Energy, 2004; 29, 1181-1191. [14] Bromberg L, Cohn DR, Heywood JB. Water Based Systems for Direct Injection Knock Prevention in Spark Ignition Engines, United States, 2010. [15] Cohn DR, Bromberg L, Heywood JB. Direct Injection Ethanol Boosted Gasoline Engines: Biyofuel Leveraging for Cost Effective Reduction of Oil Dependence and CO2 Emissions, Cambridge, MA 02139: Massachusetts Institute of Technology, 2005. [16] Levine M. Ford’s , Bobcat, Dual Fuel Engine, 2009. [17] Çelik,M.B. Experimental Determination of Suitable Ethanol–Gasoline Blend Rate at High Compression Ratio for Gasoline Engine, Applied Thermal Engineering 2008; 28, 396–404. [18] Al-Hasan, M. Effect of Ethanol–Unleaded Gasoline Blends on Engine Performance and Exhaust Emission, Energy Conversion and Management, 2003; 44, 1547–1561. [19] Bayraktar, H. Experimental and Theoretical Investigation of Using Gasoline–Ethanol Blends in Spark-Ignition Engines, Renewable Energy, 2005; 30, 1733–1747. [20] Koç, M., Sekmen, Y., Topgül, T., Yücesu, H.S. The Effects of Ethanol–Unleaded Gasoline Blends on Engine Performance and Exhaust Emissions in a Spark-Ignition Engine, Renewable Energy, 2009; 34, 2101–2106. [21] Abdel-Rahman, A.A., Osman, M.M. Experimental Investigation on Varying The Compression Ratio of SI Engine Working under Different Ethanol-Gasoline Fuel Blends, International Journal of Energy Research, 1997; 21, 31-40. [22] Huang, Y., Hong, G. Investigation of the effect of heated ethanol fuel on combustion and emissions of an ethanol direct injection plus gasoline port injection (EDI+ GPI) engine, Energy Conversion and Management, 2016; 123, 338-347. [23] Woschni, G. A Universally Applicable Equation for the Instantaneous Heat Transfer Coefficient in the Internal Combustion Engine, SAE Technical Paper 670931, 1967. [24] Heywood, J. Internal Combustion Engine Fundamentals, Macgraw-Hill Book Company,NY, 1988. [25] Safgönül, B., Ergeneman, M., Arslan, H.E., Soruşbay, C. İçten yanmalı Motorlar, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2013
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MBD
Yazarlar

Tahsin Yüksel

İlker Temizer Bu kişi benim 0000-0003-1170-3898

İbrahim Can Bu kişi benim 0000-0003-4774-3744

Ferhat Koca 0000-0001-8849-5295

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 31 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yüksel, T., Temizer, İ., Can, İ., Koca, F. (2019). Benzinli Bir Motorda Isıtılmış Biyoetanolün İkincil Yakıt Olarak Kullanımının İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 31(1), 67-77.
AMA Yüksel T, Temizer İ, Can İ, Koca F. Benzinli Bir Motorda Isıtılmış Biyoetanolün İkincil Yakıt Olarak Kullanımının İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. Mart 2019;31(1):67-77.
Chicago Yüksel, Tahsin, İlker Temizer, İbrahim Can, ve Ferhat Koca. “Benzinli Bir Motorda Isıtılmış Biyoetanolün İkincil Yakıt Olarak Kullanımının İncelenmesi”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 31, sy. 1 (Mart 2019): 67-77.
EndNote Yüksel T, Temizer İ, Can İ, Koca F (01 Mart 2019) Benzinli Bir Motorda Isıtılmış Biyoetanolün İkincil Yakıt Olarak Kullanımının İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 31 1 67–77.
IEEE T. Yüksel, İ. Temizer, İ. Can, ve F. Koca, “Benzinli Bir Motorda Isıtılmış Biyoetanolün İkincil Yakıt Olarak Kullanımının İncelenmesi”, Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 31, sy. 1, ss. 67–77, 2019.
ISNAD Yüksel, Tahsin vd. “Benzinli Bir Motorda Isıtılmış Biyoetanolün İkincil Yakıt Olarak Kullanımının İncelenmesi”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 31/1 (Mart 2019), 67-77.
JAMA Yüksel T, Temizer İ, Can İ, Koca F. Benzinli Bir Motorda Isıtılmış Biyoetanolün İkincil Yakıt Olarak Kullanımının İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2019;31:67–77.
MLA Yüksel, Tahsin vd. “Benzinli Bir Motorda Isıtılmış Biyoetanolün İkincil Yakıt Olarak Kullanımının İncelenmesi”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 31, sy. 1, 2019, ss. 67-77.
Vancouver Yüksel T, Temizer İ, Can İ, Koca F. Benzinli Bir Motorda Isıtılmış Biyoetanolün İkincil Yakıt Olarak Kullanımının İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2019;31(1):67-7.