Trafik hacmindeki ve dingil yüklerindeki artışlar, tasarım ve yapım hataları, tekerlek izi oluşumu, düşük sıcaklık çatlakları ve yorulma çatlakları gibi bozuklukların artmasına sebep olmaktadır. Bitümlü bağlayıcının yaşlanması ile doğrudan ilişkili olan bu deformasyonlar, yollardan beklenen performansı ve yolun öngörülen hizmet ömrünü azaltmaktadır. Yukarıda belirtilen deformasyonlara büyük ölçüde sebep olan yaşlanma, uçucu bileşenlerin kaybı ve oksidasyon nedeniyle asfalt bağlayıcının sertleşmesi olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışma, National Cooperative Highway Research Program tarafından önerilen yeni laboratuvar ortamında yaşlandırma yöntemi (NCHRP 09-54) ile mevcut standardı (AASHTO R30) karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Yaşlanma etkisini incelemek üzere yaşlandırılmamış ve laboratuvar ortamında kısa ve uzun dönem yaşlandırılmış asfalt numuneleri üzerinde dolaylı çekme mukavemeti deneyleri gerçekleştirilmiştir. Asfalt numunelerinin yaşlanma seviyeleri daha sonra yaşlanma indeksleri kullanılarak değerlendirilmiştir.
Asfalt oksidasyon kısa dönem yaşlanma uzun dönem yaşlanma dolaylı çekme mukavemeti
Yazar, bu çalışmanın gerçekleşmesine katkısından dolayı Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü’ne teşekkür etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | MBD |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2020 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 32 Sayı: 2 |