Myth contains the stories that people resort to in order to explain the situations and concepts in their environment. A positive or negative perception can be formed in the minds of people towards a certain situation or concept through myths. Myths have been built in order to strengthen the negative perception against human trafficking in the media. It is aimed to raise awareness about human trafficking and prevent people from turning to human trafficking through the myths built. In this study, it was aimed to reveal anti-human trafficking myths in campaigns against human trafficking in the international arena. For this purpose, the videos of anti-human trafficking campaigns identified within the scope of the study were examined in the semiotic analysis dimension of French linguist Roland Barthes. In the findings obtained, it was found that myths that suggesting human trafficking leads to labor and sexual exploitation of people, were built in general. In this way, it was aimed that campaigns raised awareness against human trafficking and people took action against human trafficking through myths built on the media.
Human Trafficking public service announcement myth campaign semiotics
Mit, insanların çevresinde yaşanan durumları ve kavramları açıklama amacıyla başvurduğu öyküleri içermektedir. Mitler yoluyla insanların zihinlerinde belirli bir duruma veya kavrama yönelik olumlu ya da olumsuz bir algı oluşabilmektedir. İnsan ticaretine karşı olumsuz algıyı güçlendirebilmek amacıyla da medyada mitler inşa edilmektedir. Bu mitler yoluyla insan ticaretine karşı toplum genelinde farkındalık oluşturulması ve insanların insan ticaretine yönelmesinin önüne geçilmesi hedeflenmektedir. Çalışmada uluslararası alanda insan ticaretine karşı hazırlanan kampanyalarda, insan ticareti karşıtı meydana getirilen mitlerin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışma kapsamında belirlenen insan ticareti karşıtı kampanyalara ait videolar, Fransız dilbilimci Roland Barthes'ın göstergebilimsel analizi boyutunda incelenmiştir. Elde edilen bulgularda, genel olarak insan ticaretinin insanların emek ve cinsel sömürüsüne yol açtığına yönelik mitlerin inşa edildiği ortaya çıkarılmıştır. Böylece medya üzerinden inşa edilen mitler yoluyla, insan ticaretine karşı farkındalık oluşturulmasının ve insanların insan ticaretine karşı harekete geçmesinin amaçlandığı görülmüştür.
insan ticareti kamu spotu reklamı mit kampanya göstergebilim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 |