The human trafficking concept constitutes one of the most important international problems of the 21st century. Human trafficking dates back to ancient times. The concept of human trafficking, which was intertwined with slavery in the past, is nowadays known as human smuggling. Human trafficking is carried out for many different purposes, particularly as labor and sexual exploitation. In human trafficking, individuals can come under the control of human traffickers under threat and pressure. In this process, various activities are carried out by national and international organizations to prevent human trafficking. It was tried to reveal the role of Turkey in awareness of the masses against human trafficking. For this purpose, three public service announcements prepared by the Directorate General of Migration Management against human trafficking were analyzed in the light of the Indicators Model of the Swiss linguist Ferdinand de Saussure. The findings showed that traffickers have targeted children in general and victims of human trafficking have been exposed to labor exploitation. In this process, it was revealed that public service announcements emphasized the role of families against human trafficking.
İnsan ticareti olgusu, 21. yüzyılın çözüm bekleyen en önemli uluslararası sorunlarından birini oluşturmaktadır. Geçmişine bakıldığında, insan ticaretinin çok eski zamanlara dayandığı ortaya çıkmaktadır. Geçmişte kölelik ile iç içe geçen insan ticareti, başta emek ve cinsel sömürü olmak üzere pek çok farklı amaçla gerçekleştirilmektedir. Bireyler tehdit ve baskı altında insan tacirlerinin kontrolüne girebilmektedir. Bu süreçte insan ticaretinin önlenmesine yönelik ulusal ve uluslararası kuruluşlar tarafından çeşitli faaliyetler yürütülmektedir. Çalışma kapsamında insan ticaretine yönelik kitlelerin bilinçlendirilmesinde Türkiye'nin rolü ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla Göç İdaresi Genel Müdürlüğü tarafından insan ticaretine karşı hazırlanan üç kamu spotu reklamı, İsviçreli dilbilimci Ferdinand de Saussure'ün Göstergeler Modeli ışığında analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda, insan tacirlerinin genel olarak çocukları hedef aldıkları ve insan ticareti mağdurlarının emek sömürüsüne maruz bırakıldıkları mesajlarının verildiği görülmüştür. Bu süreçte kamu spotu reklamlarında özellikle ailelerin insan ticaretine karşı bilinçli olmasının vurgulandığı ortaya çıkarılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 |