Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerin Bakış Açısıyla Covid-19 Sürecinde Göçmen Öğrencilerin Akademik Deneyimleri

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 95 - 140, 03.06.2024

Öz

2019 Aralık’ta Çin Halk Cumhuriyeti’nin Wuhan şehrinde tespit edilen ve kısa sürede tüm dünyaya yayılan Covid-19 salgını, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de eğitim ve öğretimin uzaktan yapılmasına neden olmuştur. Araştırmanın genel amacı; göçmen çocuklarının Türk eğitim sistemine entegre olabilme sürecinde, sınıf öğretmenlerin bakış açısıyla Covid-19 salgınından kaynaklı uzaktan eğitim sisteminde yaşadıkları akademik deneyimleri incelemek ve bu doğrultuda yaşanmış/yaşamakta oldukları olumsuz durumlara çözüm getirmektir. Araştırmanın modeli nitel araştırma yöntemlerinden Durum Çalışması metodu kullanılmıştır.;Desen olarak, İç içe geçmiş tekli durum deseni kullanılmıştır. Verilerin toplanması; yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle elde edilmiştir. Verilerin analizi; içerik analizi yöntemi ile yapılmıştır. Bulgular sekiz ana tema ile otuz iki alt temada toplanmıştır. Sonuç: Suriyeli öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde yaşadıkları sorunlar; dil bilmemeleri, internete erişememe problemi, cihaz eksikliği sorunu, ailelerin sosyo-ekonomik durumlar olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aktan, H. ve Bilen, Ş.E., (2020). Eğitimin Milliyeti: Mülteci Öğrenciler ve Türkiyeli Öğrencilerin Kademelere Göre Değişen Öğrencilik Deneyimler. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sosyal Politika Tezli. Yüksek Lisans Programı ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1679-7355. Çocuk ve Medeniyet Cilt: 5 Sayı: 9 2020/1: 159-180
  • Arat, T., & Bakan, Ö. (2011). Uzaktan Eğitim Ve Uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 365, 14(1-2)
  • Birleşmiş Milletler (1951). Mültecilerin hukuki durumlarına ilişkin Cenevre sözleşmesi.
  • Birleşmiş Milletler (1967). Mültecilerin hukuki statüsüne ilişkin 1967 protokolü.
  • Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu [UNICEF] (2020). Türkiye’deki Suriyeli Çocuklar.URL: http://unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/Türkiyedeki%20Suriyeli%20 Çocuklar_Bilgi%20Notu%20Kasim%202015.pdf adresinden 8 Eylül 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Bozkurt, A . (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması . Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (3) , 112-142 .
  • Büyüköztürk, ġ. Kılıç Çakmak, E. Erkan Akgün, Ö. Karadeniz, ġ.ve Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. 24. Baskı.
  • Cao W, Fang Z, Hou G, Han M, Xu X, Dong J, Zheng J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Res. 2020 May;287:112934. doi: 10.1016/j.psychres.2020.112934. Epub 2020 Mar 20.
  • Dikmen, S , Bahçeci, F . (2020). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Yükseköğretim Kurumlarının Uzaktan Eğitime Yönelik Stratejileri: Fırat Üniversitesi Örneği . Turkish Journal of Educational Studies , 7 (2) , 78-98 . DOI: 10.33907/turkjes.721685
  • Dinler,. C ve Hacıfazlıoğlu, Ö. (2020). Mülteci Çocukların İlköğretime Uyum Süreçleri: Tekirdağ İlinin Bir Okulundaki Öğretmenlerin ve Yöneticilerin Deneyimleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2020 8(6) 1717-1728.
  • Doğanay, H., Özdemir, Ü. ve Şahin, İ. F. (2011). Genel beşeri ve ekonomik coğrafya. Ankara: Pegem Akademi
  • Dryden-Peterson, S. (2015). The educational experiences of refugee children in countries of first asylum. Washington, DC: Migration Policy Institute
  • Edward J. Downes & Sally J. Mcmillan (2000). Defining Interactivity: A Qualitative Identification of Key Dimensions. New Media & Society 2(2):157-179. DOI: 10.1177/14614440022225751
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42. Ergüven, N. S. ve Özturanlı, B. (2013). Uluslararası mülteci hukuku ve Türkiye. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 62(4) 2013: 1007-1061, URL:http://dergiler. ankara.edu.tr/dergiler/38/1882/19732.pdf adresinden Haziran 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Faik Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, Yıl: 22, Sayı: 86, Bahar 2017, ss. 127-144.
  • Gazeller, P. (2014). Göçe bağlı olarak ilk ve ortaokullarda yaşanan sorunlara ilişkin yönetici görüşleri (Karabağlar örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gibson, M. A. (1987). The school performance of immigrant minorities: A comparative view. Anthropology&Education Quarterly, 18(4), 262275.doi:10.1525/aeq.1987.18.4.04x0018r
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2017). 2016 Türkiye göç raporu, T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü Yayınları, Yayın No: 40.
  • KABOĞLU, İbrahim. (2002). “İnsan Hakları, Azınlık Hakları ve Türkiye” Ulusal, Ulusal üstü ve Uluslararası Hukukta Azınlık Hakları (Birleşmiş Milletler, Avrupa Birliği, Avrupa Konseyi, Lozan Antlaşması), Haz. İbrahim Kaboğlu, İstanbul Barosu İnsan Hakları Merkezi Yayını, 2002, (s. 17-28).
  • Kırık, A. M. (2014). Uzaktan Eğitimin Tarihsel Gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi / Marmara University Journal of Communication, 73-94, 21
  • Kiremit, R., Akpınar, Ü. ve Tüfekçi Akcan, A., (2018). Suriyeli Öğrencilerin Okula Uyumları Hakkında Öğretmen Görüşleri. Kastamonu Education Journal November 2018 Volume:26 Issue:6 kefdergi.kastamonu.edu.tr.
  • Kultas, E.(2017). Türkiye’de bulunan eğitim çağındaki Suriyeli mültecilerin eğitimi sorunu (Van ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Lefebvre, H. (1998). Modern Dünyada Gündelik Hayat, (I. Gürbüz, Çev.), İstanbul: Sel. Yayınları.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.) Ankara Nobel Akademik Yayıncılık.
  • McCarthy, J. (1998). Ölüm ve Sürgün. (B. Umar, Çev.). Ankara: İnkılâp.
  • Özdemir, Ç. (2016). Sivas ilinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin okul iklimine etkisine ilişkin görüşlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Özkarslı, F. (2014). Suriye’den Türkiye’ye göç ve Suriyelilerin enformel istihdamı (Mardin Örneği)(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Artuklu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mardin
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Reçber, S. (Kasım, 2014). Hayatın yok yerindekiler: Mülteciler ve sığınmacılar. VI. Sosyal İnsan Hakları ve Ulusal Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Tamer, M. G. (2017). Geçici koruma kapsamındaki Suriyeli çocukların Trabzon devlet okullarındaki Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri durumu. Göç Dergisi, 4(2), 119-152.
  • Telli, S , Altun, D . (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi , 3 (1) , 25-34 . DOI: 10.32329/uad.711110
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yamamotu, T.G. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Maltepe Üniversite Araştırmaları Dergisi, Nisan 2020, Cilt 3, Sayı 1, Sayfa: 25-34

Academic Experiences of Migrant Students in The Covid-19 Process from Class Teachers’ Perspective

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 95 - 140, 03.06.2024

Öz

The Covid-19 epidemic, which was detected in Wuhan city of the People's Republic of China in December 2019 and spread to the whole world in a short time, has caused education and training to be done remotely in Turkey as well as in the whole world. The general purpose of the research; In the process of integration of immigrant children into the Turkish education system, from the perspective of classroom teachers, to examine the academic experiences they have had in the distance education system due to the Covid-19 epidemic and to find solutions to the negative situations they have lived / are experiencing in this direction. The case study method, which is one of the qualitative research methods, was used as the model of the research. Nested single case design was used as the pattern. Data collection; obtained by semi-structured interview technique. Analysis of data; The content analysis method was used. The findings were collected in eight main themes and thirty-two sub-themes. Conclusion: The problems that Syrian students experience in the distance education process; not knowing the language, the problem of not being able to access the internet, the problem of lack of devices, the socio-economic conditions of the families.

Kaynakça

  • Aktan, H. ve Bilen, Ş.E., (2020). Eğitimin Milliyeti: Mülteci Öğrenciler ve Türkiyeli Öğrencilerin Kademelere Göre Değişen Öğrencilik Deneyimler. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sosyal Politika Tezli. Yüksek Lisans Programı ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1679-7355. Çocuk ve Medeniyet Cilt: 5 Sayı: 9 2020/1: 159-180
  • Arat, T., & Bakan, Ö. (2011). Uzaktan Eğitim Ve Uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 365, 14(1-2)
  • Birleşmiş Milletler (1951). Mültecilerin hukuki durumlarına ilişkin Cenevre sözleşmesi.
  • Birleşmiş Milletler (1967). Mültecilerin hukuki statüsüne ilişkin 1967 protokolü.
  • Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu [UNICEF] (2020). Türkiye’deki Suriyeli Çocuklar.URL: http://unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/Türkiyedeki%20Suriyeli%20 Çocuklar_Bilgi%20Notu%20Kasim%202015.pdf adresinden 8 Eylül 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Bozkurt, A . (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması . Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (3) , 112-142 .
  • Büyüköztürk, ġ. Kılıç Çakmak, E. Erkan Akgün, Ö. Karadeniz, ġ.ve Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. 24. Baskı.
  • Cao W, Fang Z, Hou G, Han M, Xu X, Dong J, Zheng J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Res. 2020 May;287:112934. doi: 10.1016/j.psychres.2020.112934. Epub 2020 Mar 20.
  • Dikmen, S , Bahçeci, F . (2020). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Yükseköğretim Kurumlarının Uzaktan Eğitime Yönelik Stratejileri: Fırat Üniversitesi Örneği . Turkish Journal of Educational Studies , 7 (2) , 78-98 . DOI: 10.33907/turkjes.721685
  • Dinler,. C ve Hacıfazlıoğlu, Ö. (2020). Mülteci Çocukların İlköğretime Uyum Süreçleri: Tekirdağ İlinin Bir Okulundaki Öğretmenlerin ve Yöneticilerin Deneyimleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2020 8(6) 1717-1728.
  • Doğanay, H., Özdemir, Ü. ve Şahin, İ. F. (2011). Genel beşeri ve ekonomik coğrafya. Ankara: Pegem Akademi
  • Dryden-Peterson, S. (2015). The educational experiences of refugee children in countries of first asylum. Washington, DC: Migration Policy Institute
  • Edward J. Downes & Sally J. Mcmillan (2000). Defining Interactivity: A Qualitative Identification of Key Dimensions. New Media & Society 2(2):157-179. DOI: 10.1177/14614440022225751
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42. Ergüven, N. S. ve Özturanlı, B. (2013). Uluslararası mülteci hukuku ve Türkiye. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 62(4) 2013: 1007-1061, URL:http://dergiler. ankara.edu.tr/dergiler/38/1882/19732.pdf adresinden Haziran 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Faik Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, Yıl: 22, Sayı: 86, Bahar 2017, ss. 127-144.
  • Gazeller, P. (2014). Göçe bağlı olarak ilk ve ortaokullarda yaşanan sorunlara ilişkin yönetici görüşleri (Karabağlar örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gibson, M. A. (1987). The school performance of immigrant minorities: A comparative view. Anthropology&Education Quarterly, 18(4), 262275.doi:10.1525/aeq.1987.18.4.04x0018r
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2017). 2016 Türkiye göç raporu, T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü Yayınları, Yayın No: 40.
  • KABOĞLU, İbrahim. (2002). “İnsan Hakları, Azınlık Hakları ve Türkiye” Ulusal, Ulusal üstü ve Uluslararası Hukukta Azınlık Hakları (Birleşmiş Milletler, Avrupa Birliği, Avrupa Konseyi, Lozan Antlaşması), Haz. İbrahim Kaboğlu, İstanbul Barosu İnsan Hakları Merkezi Yayını, 2002, (s. 17-28).
  • Kırık, A. M. (2014). Uzaktan Eğitimin Tarihsel Gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi / Marmara University Journal of Communication, 73-94, 21
  • Kiremit, R., Akpınar, Ü. ve Tüfekçi Akcan, A., (2018). Suriyeli Öğrencilerin Okula Uyumları Hakkında Öğretmen Görüşleri. Kastamonu Education Journal November 2018 Volume:26 Issue:6 kefdergi.kastamonu.edu.tr.
  • Kultas, E.(2017). Türkiye’de bulunan eğitim çağındaki Suriyeli mültecilerin eğitimi sorunu (Van ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Lefebvre, H. (1998). Modern Dünyada Gündelik Hayat, (I. Gürbüz, Çev.), İstanbul: Sel. Yayınları.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.) Ankara Nobel Akademik Yayıncılık.
  • McCarthy, J. (1998). Ölüm ve Sürgün. (B. Umar, Çev.). Ankara: İnkılâp.
  • Özdemir, Ç. (2016). Sivas ilinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin okul iklimine etkisine ilişkin görüşlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Özkarslı, F. (2014). Suriye’den Türkiye’ye göç ve Suriyelilerin enformel istihdamı (Mardin Örneği)(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Artuklu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mardin
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Reçber, S. (Kasım, 2014). Hayatın yok yerindekiler: Mülteciler ve sığınmacılar. VI. Sosyal İnsan Hakları ve Ulusal Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Tamer, M. G. (2017). Geçici koruma kapsamındaki Suriyeli çocukların Trabzon devlet okullarındaki Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri durumu. Göç Dergisi, 4(2), 119-152.
  • Telli, S , Altun, D . (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi , 3 (1) , 25-34 . DOI: 10.32329/uad.711110
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yamamotu, T.G. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Maltepe Üniversite Araştırmaları Dergisi, Nisan 2020, Cilt 3, Sayı 1, Sayfa: 25-34
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Kaya 0000-0001-5395-0681

Yayımlanma Tarihi 3 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 3 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaya, M. (2024). Academic Experiences of Migrant Students in The Covid-19 Process from Class Teachers’ Perspective. Göç Araştırmaları Dergisi, 9(2), 95-140.