Arka Plan: Kitlesel göçlere maruz kalan ve her geçen gün daha fazla göçmen öğrencinin eğitim çağına girdiği Türkiye’de göçmen eğitimi konusundaki araştırma ihtiyacı artmaktadır.
Amaç: Bu araştırma, göçmen eğitiminin sürdürülebilirliği bağlamında, Türkiye'de ve dünyada geliştirilen modeller ışığında, süreç temelli bütünleşik uyum modeli ortaya çıkarmayı amaçlamıştır.
Yöntem: Araştırma, 2021-2022 eğitim- öğretim yılında, Kırşehir ilinde üç farklı başarı düzeyine sahip göçmen öğrenci ve yerli öğrencilerin birlikte eğitim-öğretim aldığı okullardaki yöneticiler, öğretmenler, göçmen ve yerli öğrenciler ile yürütülmüştür. Nitel desende tasarlanan araştırmada gömülü teori yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik yaklaşımına dayalı olarak Kırşehir ilinde kayıtlı göçmen öğrencisi bulunan altı ortaokul yöneticisi, bu okullarda görev yapan on öğretmen ve yirmi öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi, MAXQDA analiz programı kullanılarak yapılmış; verilerin analizinde tematik analiz yaklaşımı tercih edilmiştir.
Bulgular: Analiz kapsamında öncelikle göçmen öğrencilerin, yerli öğrencilerin, öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin eğitim-öğretim kapsamındaki temel gereksinimleri belirlenmiştir.
Sonuç: Daha sonra katılımcıların belirttiği ihtiyaçların karşılanmasına yönelik öneriler geliştirilmiştir. Bu araştırma ile göçmen eğitiminin sürdürülebilirliği bağlamında süreç temelli bütünleşik bir uyum modeli önerilmiştir. Bu modelin uygulaması durumunda göçmen eğitiminde sürdürülebilirliğin sağlanacağı düşünülmektedir.
Göçmen Eğitimi Sürdürülebilir Eğitim Süreç Temelli Uyum Modeli
Background: The need for research on immigrant education is increasing in Turkey, which is exposed to mass migration and where more and more immigrant students are entering the education age every day.
Purpose: This research aimed to reveal a process-based integrated adaptation model in the context of the sustainability of immigrant education, in the light of models developed in Turkey and around the world.
Method: The research was conducted in the 2021-2022 academic year with administrators, teachers, immigrant and local students in schools where immigrant students and local students with three different levels of success were educated together in Kırşehir. The grounded theory method was preferred in the research designed with a qualitative pattern. The study group of the research consisted of six secondary school administrators with registered immigrant students in Kırşehir, ten teachers and twenty students working in these schools, based on the maximum diversity approach, one of the purposeful sampling methods. Semi-structured interview forms developed by the researchers were used to collect research data. Analysis of the research data was made using the MAXQDA analysis program; Thematic analysis approach was preferred in analyzing the data.
Results: Within the scope of the analysis, the basic needs of immigrant students, local students, teachers and school administrators within the scope of education were determined.
Conclusion: Then, suggestions were developed to meet the needs stated by the participants. With this research, a process-based integrated adaptation model is proposed in the context of the sustainability of immigrant education. It is thought that sustainability in immigrant education will be ensured if this model is implemented.
Immigrant Education Sustainable Education Process-Based Adaptation Model
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Göç Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1 |