Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turistik Doğu Ekspresi Turları Kapsamında Kars Âşıklık Geleneği Unsurlarının Kültür Endüstrisi Bağlamında Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 3, 558 - 566, 31.12.2023
https://doi.org/10.32958/gastoria.1410964

Öz

Kültür endüstrisi, ilk defa Theodor Adorno ve Max Horkheimer tarafından yazılan “Aydınlanmanın Diyalektiği” adlı eserde, negatif anlamlar yüklenmek suretiyle ele alınır. Onlara göre kültür endüstrisi, son derece karamsar, tüketicisini aldatan bir çerçeve içinde değerlendirilmesi gereken bir olgudur. Her ne kadar bu kavram, olumsuz olarak değerlendirilse de zamanla değişen ve dönüşen dünyada bu algıda da değişmeler ortaya çıkmıştır. Günümüzde Kültür Endüstrisi, Kültür Ekonomisi ve Yaratıcı Ekonomi olarak da adlandırılmaktadır. Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de son yıllarda yerel ve otantik olan somut ve somut olmayan kültür unsurları turizmin ayrılmaz parçalarından biri haline gelmiş durumdadır. Bu çalışmamızda XIV. yüzyıldan sonra Azerbaycan ve Anadolu’da gelişimini devam ettiren Âşıklık geleneğinin kültür endüstrisi/kültür ekonomisinin bir parçası olarak Doğu Ekspresi Turları kapsamında gündeme gelmesi değerlendirilecektir. Bu kapsamda turizm işletmecileri, geleneği icra eden âşıklar ve bu turlara katılan turistlerle yapılan görüşmeler bağlamında Âşıklık geleneğinin kültür ekonomisine katkıları ve bunların sonuçları ortaya konulacaktır.

Kaynakça

  • Adorno, Theodor (2003), “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken”, Cogito, 36, s. 76-84.
  • Adorno, Theodor & Horkheimer, Max (2014), Aydınlanmanın Diyalektiği, İstanbul, Kabalcı Yayınları
  • Arı, Bülent, Türkan, H. Kürşat, Kan, Ayşe Çelik (2018) Âşık Eyyubi (Kemal Çopuroğlu’ndan Alınan Şiirlerle), İskenderun, Color Ofset ve Matbaacılık.
  • Bars, M. E. (2021). Folklorizm, Fakelore, İcat Edilmiş Gelenek ve Reklam. Bingöl Araştırmaları Dergisi, 8 (1) , 27-50.
  • Boratav, Pertev Naili (2003), Yüz Soruda Türk Halk Edebiyatı, İstanbul, Koç Kitaplığı.
  • Çelik, Ş. Abdurrahman(2011) Kültür Endüstrisi Üç Yanlış Bir Doğru, İstanbul, Literatür Yayınları.
  • Çobanoğlu, Özkul. (1999). “Halkbilimi Açısından Gelenek, Turizm ve İcad Edilmiş Gelenek Bağlamında Ayvalık Şeytan Sofrası Örneği”. Millî Folklor, 43, 7-12.
  • Çobanoğlu, Özkul, (2007) Âşık Tarzı Edebiyat Geleneği ve İstanbul, İstanbul, 3F Yayınları.

EVALUATION OF THE ELEMENTS OF THE KARS MINSTREL TRADITION PERFORMED IN THE SCOPE OF THE ORIENT EXPRESS TOURS IN THE CONTEXT OF THE CULTURAL INDUSTRY/CULTURAL ECONOMY

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 3, 558 - 566, 31.12.2023
https://doi.org/10.32958/gastoria.1410964

Öz

The culture industry is discussed for the first time by attributing negative meanings in the work “Dialektik der Aujkldrung. Philosophlsdıe Fragmente” written by Theodor Adorno and Max Horkheimer. According to them, the culture industry is a phenomenon that should be evaluated within a very pessimistic framework that deceives its consumers. Although this concept is evaluated negatively, changes have emerged in this perception in the changing and transforming world over time. Today, the Culture Industry is also called the Cultural Economy and the Creative Economy. Local and authentic tangible and intangible cultural elements have become one of the inseparable parts of tourism in our country as well as all over the world in recent years. In this study, It will be evaluated that the tradition of Minstrelsy, which has continued its development in Azerbaijan and Anatolia after the 19th century, has come to the fore within the scope of Eastern Express Tours as a part of the culture industry/cultural economy. In this context, the contributions of the minstrelsy tradition to the cultural economy and their results will be revealed in the context of the interviews with the tourism operators, the minstrels performing the tradition and the tourists participating in these tours

Kaynakça

  • Adorno, Theodor (2003), “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken”, Cogito, 36, s. 76-84.
  • Adorno, Theodor & Horkheimer, Max (2014), Aydınlanmanın Diyalektiği, İstanbul, Kabalcı Yayınları
  • Arı, Bülent, Türkan, H. Kürşat, Kan, Ayşe Çelik (2018) Âşık Eyyubi (Kemal Çopuroğlu’ndan Alınan Şiirlerle), İskenderun, Color Ofset ve Matbaacılık.
  • Bars, M. E. (2021). Folklorizm, Fakelore, İcat Edilmiş Gelenek ve Reklam. Bingöl Araştırmaları Dergisi, 8 (1) , 27-50.
  • Boratav, Pertev Naili (2003), Yüz Soruda Türk Halk Edebiyatı, İstanbul, Koç Kitaplığı.
  • Çelik, Ş. Abdurrahman(2011) Kültür Endüstrisi Üç Yanlış Bir Doğru, İstanbul, Literatür Yayınları.
  • Çobanoğlu, Özkul. (1999). “Halkbilimi Açısından Gelenek, Turizm ve İcad Edilmiş Gelenek Bağlamında Ayvalık Şeytan Sofrası Örneği”. Millî Folklor, 43, 7-12.
  • Çobanoğlu, Özkul, (2007) Âşık Tarzı Edebiyat Geleneği ve İstanbul, İstanbul, 3F Yayınları.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Deniz Güçlü 0000-0001-7040-4068

Fatih Kıran 0000-0001-8114-8346

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2023
Kabul Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güçlü, D., & Kıran, F. (2023). Turistik Doğu Ekspresi Turları Kapsamında Kars Âşıklık Geleneği Unsurlarının Kültür Endüstrisi Bağlamında Değerlendirilmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 7(3), 558-566. https://doi.org/10.32958/gastoria.1410964