In the age when local service delivery has moved to the digital environment with the developments in information and communication technologies, the desire of municipalities to utilize digital tools for purposes such as efficiency, effectiveness, transparency, accountability, and uninterrupted service delivery in service delivery has led to the emergence of the concept of e-municipality. E-municipality applications, which are vital for citizen-oriented services and participatory governance, have emerged with the digital transformation in Turkey since the 2000s. Municipalities, which initially digitized their services through central projects, gradually created their own websites and made e-municipal services accessible to the local population through their own web pages. In this study, it is aimed to comparatively analyze the e-municipal services and practices of Mardin and Şanlıurfa Metropolitan Municipalities in the digital environment. In this study, which was designed with the interpretivist content analysis method, the websites of the metropolitan municipalities subject to the research were analyzed in terms of "content", "usability", "service/service", "privacy/security", "citizen and social interaction" and operational, formel, informational and strategic competence variables. As a result of the study, it was seen that the websites of both metropolitan municipalities have some basic deficiencies in terms of the variables in question, but it was understood that the e-municipal services provided by Mardin Metropolitan Municipality through its website are more inadequate in terms of the variables in question compared to Şanlıurfa Metropolitan Municipality.
Information communication technologies, E-municipality, Web site
Bilgi iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler ile birlikte yerel hizmet sunumunun dijital ortama taşındığı çağda, belediyelerin hizmet sunumunda verimlilik, etkinlik, şeffaflık, hesap verebilirlik ve kesintisiz hizmet sunumu gibi amaçlar için dijital araçlardan yararlanma isteği e-belediyecilik kavramını ortaya çıkarmıştır. Vatandaş odaklı hizmet ve katılımcı bir yönetim anlayışı için hayati öneme sahip e-belediyecilik uygulamaları Türkiye’de 2000’li yıllardan itibaren yaşanan dijital dönüşüm ile ortaya çıkmıştır. Başlangıçta merkezi projeler ile hizmetlerini dijital ortama taşıyan belediyeler zamanla kendi web sitelerini oluşturarak e-belediyecilik hizmetlerini kendi web sayfaları üzerinden yerel halkın erişimine sunmuştur. Bu çalışmada Mardin ve Şanlıurfa Büyükşehir Belediyelerinin dijital ortamda sundukları e-belediyecilik hizmet ve uygulamalarının karşılaştırmalı olarak analiz edilmesi amaçlanmıştır. Yorumsamacı içerik analizi yöntemi ile tasarlanan bu çalışmada, araştırmaya konu olan büyükşehir belediyelerinin web siteleri, “içerik”, “kullanılabilirlik”, “hizmet/servis”, “gizlilik/güvenlik”, “yurttaş ve sosyal etkileşim” ile “operasyonel”, “formel”, “enformasyonel” ve “stratejik yeterlilik” değişkenleri açısından analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda her iki büyükşehir belediyesinin web sitelerinin söz konusu değişkenler açısından bazı temel eksikliklere sahip olduğu görülmüş ancak Mardin Büyükşehir Belediyesinin web sitesi üzerinden sunduğu e-belediyecilik hizmetlerinin Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesine kıyasla söz konusu değişkenler açısından daha yetersiz yapıda olduğu anlaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |