Sporcu Eğitim Merkezlerinde Görev Yapan Antrenörlerin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi
Yıl 2020,
, 93 - 104, 15.06.2020
Ömer Özbey
,
Doğukan Doğan
,
Bilge Özbey
Öz
Bu çalışma sporcu eğitim merkezlerinde görev yapan antrenörlerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesidir. Araştırmaya sporcu eğitim merkezlerinde gündüzlü ve yatılı statüde eğitim gören 505 lise öğrencisi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Abakay ve Kuru (2009) tarafından geliştirilen 28 soruluk “Futbolda Antrenör İletişim Ölçeği” kullanılmıştır. Geçerlilik ve güvenilirliği yapılarak Cronbach alpha güvenirlik analizi 0,947 bulunmuştur. Demografik bilgileri belirlemek için sporcu öğrencilerin cinsiyet, yaş ve SEM’ de bulunma süreleri gibi sorular sorulmuştur. Verilerin analizinde SPSS 23 programı kullanılmış ve toplanan verilerin analizinde betimsel istatistik teknikleri uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde faktör analizi, t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre öğrenciler tarafından ölçek sorularına verilen yanıtların yaş, cinsiyet ve SEM’ de bulunma süreleri bakımından değerlendirmeleri yapılmış olup, cinsiyet bakımından antrenörlerin sözel iletişim, sözsüz iletişim ve geri bildirimde bulunma becerilerinde anlamlı farklılık elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre antrenörler için iletişim becerilerini geliştirecek ortamın sağlanması ve bu konu hakkında farkındalık yaratılıp daha bilinçli olmalarının gerekliliği söylenebilmektedir.
Kaynakça
- Abakay Uğur ve Kuru Emin; (2009), “Coach Communication Scale in Football A Study of Validity And Reliablity" Ovidius University Annals Series Physical Education And Sport, Science Movement And Health, 183-186, 9(1).
- Abakay, Uğur; (2010), “Futbolcu- Antrenör İletişiminin Farklı Statülerdeki Futbolcuların Başarı Motivasyonuyla İlişkisi”; Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Ana Bilim Dalı.
- Anılır, Murat; (2007), “Basketbol Antrenörlerinin Metaprogramları İle Sporcuları Tarafından Algılanılan Liderlik Nitelikleri Arasındaki İlişki”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı Spor Yöneticiliği Bilim Dalı.
- Baştuğ, Gülsüm; (2009), “Voleybol Antrenör Adaylarının Empatik Becerileri İle Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Niğde: Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt 3, Sayı 3, S.222.
- Bektaş, Zekeriya; (2014), “İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Spor A.Ş.’De Çalışan Antrenörlerin Liderlik Tutum Davranışlarının İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Büyükonat, Tuncer; (1998), Başarılı Antrenörlük, 1. Baskı, İstanbul, Beyaz Yayıncılık, 12-44.
- Büyüköztürk Şener, Kılıç Çakmak Ebru, Akgün Özcan, Erkan Karadeniz Şirin, Demirel Funda; (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Çelenk, Şefik Barbaros; (2014), Voleybol Öğretiminde Geribildirimin Smaç ve Blok Becerileri Gelişimine Etkisi, Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Donuk, Bilge; (2007), Liderlik ve Spor, İstanbul, Ötüken Yayınları.
- Erdoğan, Barbaros Serdar; (2011), “Türkiye’deki Antrenör Eğitiminin İlkesel Ve Yapısal Problemlerinin İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
- Gül, Gazanfer; (2005), Çocuklar ve Spor, 1. Baskı, Ankara, Bağırgan Yayınevi, s.42.
- İnal, Ali Niyazi; (2004), Futbolda Eğitim Öğretim, Ankara, Nobel Akedemik Yayıncılık.
- Kabadayı, Şenay; (2010), “Hentbol Antrenörlerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi (Hentbol Süper Lig Örneği)”, Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Anabilim Dalı.
- Kandemir Didem; (2017), Elazığ İlinde Farklı Bireysel Spor Dallarında Görev Yapan Antrenörlerin Liderlik Tarzlarının İncelenmesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
- Karademir Tamer, Türkçapar Ünal; (2016), Bireysel ve takım sporcularında iletişim becerilerinin incelenmesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(4): 67-80.
- Kartal, Seval Kula, Dirlik, Mor, Ezgi; (2016). “Geçerlik Kavramının Tarihsel Gelişimi ve Güvenirlikte En Çok Tercih Edilen Yöntem: Cronbach Alfa Katsayısı”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1865-1879.
- Karslıoğlu, Ahmet; (2016), İçinde Yer Alanlar Ve Yer Almak İsteyenler İçin Futbolda Mantalite, Bayburt, Yağız Yayınları.
- Kazan, Halim; (2019), Bilimsel Araştırma Teknikleri, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
- Koç, Hakan ve Topaloğlu Melih; (2012), İşletmeciler İçin Yönetim Bilimi, 2. Bs, İstanbul, Seçkin Yayıncılık.
- Konter, Erkut; (1996), Bir Lider Olarak Antrenör, 1. Basım, İstanbul, Alfa Basım Yayım Dağıtım.
- Mevzuat, Sporcu Eğitim Merkezleri Yönetmeliği (2010) web page: http://mevzuat.basbakanlik.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.13750&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=SPORCU%20E (13.04.2020).
- Mutlu, Osman, Akoğlu, Erdem, Şentürk, Evren, Ağılönü, Ali, Özbey, Ömer; (2019). Antrenör Adaylarının İletişim ve Liderlik Becerilerinin İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 167-177.
- Mollaoğulları Hacalet, Doğan Doğukan, (2019); Spor Genel Müdürlüğüne Bağlı Sporcu Eğitim Merkezlerinde Yürütülen Yönetsel Uygulamaların Merkez Müdürleri ve Antrenörleri Açısından Değerlendirilmesi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, Cilt/Volume 20,45.
- Orhon Nezih E. ve Eriş, Ufuk (Ed); (2012), İletişim Bilgisi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2712.
- Özbey Ömer. (2019). Türkiye Olimpik Hazırlık Merkezlerinde Görev Yapan Antrenörlerin Liderlik ve İletişim Beceri Düzeylerinin Sporcular Tarafından Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Programı.
- Özbey Ömer, Akoğlu Erdem, Polat Ercan (2019). Sporda Sürdürülebilir Başarı İçin Gençlik ve Spor Bakanlığı Faaliyetlerinin İncelenmesi, International Journal of Social Science Research, 8(2), 42-59.
- T.C. Millî Eğitim Bakanlığı, İletişim Süreci ve Türleri Modülü, http://Megep.Meb.Gov.Tr/Mte_Program_Modul/Moduller_Pdf/%C4%B0leti%C5%9fim%20s%C3%Bcreci%20ve%20t%C3%Bcrleri.Pdf (13.4.2020)
- Tepeköylü Öztürk Ö, Soytürk M. (2019). Sporcu algılarına göre antrenör iletişim becerileri, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1): 587-594.
- Tuncel, Fehmi; (2007), Antrenörlük ve Antrenman, Ankara, Ankara Üniversitesi Basımevi.
- Türksoy, Ayşe; (2010), Futbolda Liderlik ve Antrenörlük, Ankara, Nobel Yayın.
- Ulukan, Hasan; (2012), “İletişim Becerilerinin Takım Ve Bireysel Sporculara Olan Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı.
- Vural, İzlem,(Ed); (2012), İletişim, 1.Basım, Ankara, Pegema Yayınları.
- Yetim, Azmi ve Cengiz, Recep; (2010), İletişim Ve Spor, Ankara, Berikan Yayımevi.
- Yılmaz, İdris; (2008), “Sporcu Algıları Çerçevesinde Farklı Spor Branşlarındaki Antrenörlerin Liderlik Davranış Analizleri Ve İletişim Beceri Düzeyleri”, Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.