Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Silahlı Kuvvetleri Bünyesinde Yer Alan Subay, Astsubay ve Uzman Erbaşların Fiziksel Aktivitelere Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi (Çankırı İli Örneği)

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 14 - 30, 04.04.2017

Öz

Bu araştırmanın amacını “Türk Silahlı Kuvvetleri Bünyesinde Yer Alan Subay,
Astsubay ve Uzman Erbaşların Fiziksel Aktivitelere Katılım Motivasyonlarının
Belirlenmesi (Çankırı İli Örneği)” oluşturmaktadır.
TSK spor ve fiziksel aktivitelere önem veren bir kurumdur. Fiziki yeterliliğin
ön planda yer aldığı ve ayrıca çalışma ortamlarının stresli olması nedeniyle
TSK personelinin fiziksel aktivitelere katılmalarının; hem stresten bir nebze
uzak kalmaları hem de daha sağlıklı ve kaliteli bir hayat sürdürmeleri, iş
yaşantılarına ve günlük hayatlarına olumlu katkı yapacağı düşünüldüğünde
çalışmanın önemi ortaya çıkmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
Spora Katılım Güdüsü Ölçeği (SKGÖ) kullanılmıştır. SKGÖ 30 maddeden oluşan  Gill ve arkadaşları (1983) tarafından
geliştirilen katılımcıların spor ve fiziksel aktivitelere hangi nedenlerle
katıldığını belirleyen bir ölçektir. 
Ölçeğin Türkçe geçerlik ve güvenirliği ise Çelebi (1993) tarafından
gerçekleştirilmiştir. Kullanılan ölçeğe kurtosis, skewness ve Shapiro-Wilk
değerlerine bakılarak normal dağılım testi uygulanmıştır. Veriler  >
±1,5 ve
p<0,05 sonucu çıkması nedeniyle normal dağılım göstermemiştir ve bu nedenle
araştırmada ikili gruplara nonparametrik Mann Whitney-U testi ve ikiden fazla
grupta ise nonparametrik Kruskall Wallis testi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi
p<0,05 olarak kabul edilmiştir. 
Analizler
sonucunda medeni duruma göre; sadece beceri gelişimi (p=0,014), aktivitelere
katılım durumuna göre; beceri gelişimi (p=0,004), başarı/statü (0,000),
fiziksel uygunluk (p=0,028), yarışma (0,001) ve hareketli olmak (0,001) alt
boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. 
Yaş
dağılımına göre; beceri gelişimi, başarı/statü ve hareketli olmak alt boyutlarında
26-30 yaş arası katılımcılar 36-40 yaş arası katılımcılara göre beceri
gelişimini artırmak, başarı/statü kazanmak ve yarışmak için aktivitelere
katıldıklarını belirtmişlerdir. Rütbelere göre ise özellikle uzman erbaşların,
subay ve astsubaylara göre aktivitelere katılım güdü puanları beceri gelişimi
ve başarı/statü kazanmak adına daha yüksek çıkmıştır.

Kaynakça

  • Abakay, U., Alıncak, F., Akyel, Y., Yetiş, Ü. (2015). An evaluation of secondary school teachers views for physical education and sports course. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 1-9.
  • Alıncak, F. (2016). Attitudes of secondary school students including physical activity involving playing games. European Journal of Physical Education and Sport Science, 2(3), 1-14.
  • Alıncak, F. (2017). Attitudes of primary school teachers towards playing games that involve physical activity. European Journal of Education Studies, 3(1), 202-2016.
  • Alparslan T, Kılcıgil, E, Başpınar E., (2003), Türk Silahlı Kuvvetlerine Bağlı Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı Karargahında Görev Yapan Askeri Personelin Boş Zaman Değerlendirmelerinde Sporun Yeri, SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 1 (2), 99-106.
  • Barber, H., Sukhi, H., (1999), The Influence of Parent-Coaches on Participant Motivation and Competitive Anxiety in Youth Sport Participants, Journal of Sport Behavior, 22 (2), 162-180,
  • Başar, O., (2014), Türkiye’de Sualtı Hokeyi Oynayan Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bek, N., (2008), Fiziksel Aktivite ve Sağlığımız. Sağlık Bakanlığı. Yayın no:730.
  • Bilyeu, J., Wann, D., (2002), An Investigation of Racial Differences in Sport Fan Motivation. International Sports Journal, 6 (2), 93-106.
  • Brodkin, P., Weis, M.R., (1990), Developmental Differences In Motivation For Participating in Competitive Swimming. Journal of Sport and Exercise Psychology, 12, 248-263.
Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 14 - 30, 04.04.2017

Öz

Kaynakça

  • Abakay, U., Alıncak, F., Akyel, Y., Yetiş, Ü. (2015). An evaluation of secondary school teachers views for physical education and sports course. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 1-9.
  • Alıncak, F. (2016). Attitudes of secondary school students including physical activity involving playing games. European Journal of Physical Education and Sport Science, 2(3), 1-14.
  • Alıncak, F. (2017). Attitudes of primary school teachers towards playing games that involve physical activity. European Journal of Education Studies, 3(1), 202-2016.
  • Alparslan T, Kılcıgil, E, Başpınar E., (2003), Türk Silahlı Kuvvetlerine Bağlı Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı Karargahında Görev Yapan Askeri Personelin Boş Zaman Değerlendirmelerinde Sporun Yeri, SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 1 (2), 99-106.
  • Barber, H., Sukhi, H., (1999), The Influence of Parent-Coaches on Participant Motivation and Competitive Anxiety in Youth Sport Participants, Journal of Sport Behavior, 22 (2), 162-180,
  • Başar, O., (2014), Türkiye’de Sualtı Hokeyi Oynayan Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bek, N., (2008), Fiziksel Aktivite ve Sağlığımız. Sağlık Bakanlığı. Yayın no:730.
  • Bilyeu, J., Wann, D., (2002), An Investigation of Racial Differences in Sport Fan Motivation. International Sports Journal, 6 (2), 93-106.
  • Brodkin, P., Weis, M.R., (1990), Developmental Differences In Motivation For Participating in Competitive Swimming. Journal of Sport and Exercise Psychology, 12, 248-263.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Yazarlar

Eyüp Sarıkol

Mehmet Öçalan

Mehmet Ali Öztürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sarıkol, E., Öçalan, M., & Öztürk, M. A. (2017). Türk Silahlı Kuvvetleri Bünyesinde Yer Alan Subay, Astsubay ve Uzman Erbaşların Fiziksel Aktivitelere Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi (Çankırı İli Örneği). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 14-30.

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.