Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri ve Diğer Fakülte Öğrencilerinin Boş Zaman Faaliyetlerine Katılım Engellerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 23 - 30, 25.03.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı
üniversitelerin farklı fakültelerindeki öğrenciler ile spor bilimleri
öğrencilerinin boş zaman faaliyetlerine katılım engellerinin incelenmesi ve
öğrencilerin boş zaman faaliyetlerine katılımlarına aldıkları eğitimin
etkisinin belirlenmesidir.
Çalışmaya
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yaşar Doğu Spor Bilimleri Fakültesinde okuyan 109
öğrenci ve diğer fakültelerde veya yüksekokullarda okuyan 286 öğrenci gönüllü
olarak katılmıştır. Araştırmamızda Gürbüz ve Karaküçük (2007) tarafından
geliştirilen “Boş Zaman Engelleri Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin
güvenirliliğini tespit etmek amacıyla yapılan Cronbach Alfa iç tutarlılık
katsayısı 6 alt boyutta (Birey Psikolojisi, Bilgi Eksikliği, Tesis, Arkadaş
Eksikliği, Zaman, İlgi eksikliği) 84 olarak hesaplanmıştır. Verilerin
istatistiksel analizinde SPSS 22.0 paket programı kullanıldı. Katılımcıların
bölümlerine göre boş zaman engellerinin karşılaştırılmasında t-testi
kullanılmıştır. Çalışmamızın bulguları incelendiğinde Spor Bilimleri Fakültesi
öğrencileri ile diğer Fakülteler veya Yüksekokullar öğrencileri arasında 6 alt
boyutta incelenen (Birey Psikolojisi, Bilgi Eksikliği, Tesis, Arkadaş
Eksikliği, Zaman, İlgi eksikliği) rekreasyonel etkinliklere katılımlarında
kendilerine engel oluşturabileceği varsayılan faktörlere ilişkin bulgulara göre
istatistiksel açıdan herhangi bir anlamlı farklılığa rastlanmamıştır
(p>0,05). Sonuç olarak, bireylerin rekreasyon faaliyetlerine katılımındaki
en önemli faktör ekonomik güçleridir. Burada belirleyici olan Üniversite
öğrencilerinin yaşlarının ve gelir düzeylerinin bir birlerine yakın olması boş
zaman faaliyetlerine katılımında benzer davranışlar göstermelerine neden olduğu
düşünülmektedir. Bununla beraber daha sağlıklı sonuçlara ulaşabilmek için
üniversite öğrencilerine yönelik daha detaylı ve tanımlayıcı çalışmalar
yapılmasının faydalı olacağını düşünmekteyiz.

Kaynakça

  • Alexandris, K., & Carroll, B. (1997). Demographic differences in the perception of constraints on recreational sport participation: Results from a study in Greece. Leisure Studies, 16(2), 107-125.
  • Çebi, Mehmet., Çavuşoğlu, G., Ünver, Ş., İslamoğlu, İ., & Kürşat Acar. (2016). Determination of the Factors Preventing Students of the Faculty of Sports Sciences from Participating in Recreational Activities: Ondokuz Mayıs University Sample. Journal Of Socıal Scıence Research, 10, 2232-2236.
  • Çoruh, Y., & Karaküçük, S. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet Değişkenine Göre Rekreasyonel Eğilimleri Ve Rekreasyonel Etkinliklere Katılımına Engel Olan Faktörler. International Journal of Science Culture and Sport, 2(Special Issue 1), 854-862.
  • Demirel, M., & Harmandar, D. (2009). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel etkinliklere katılımlarında engel oluşturabilecek faktörlerin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 838-846.
  • Ekinci NE, Kalkavan A, Üstün ÜD, Gündüz B. (2014). Üniversite öğrencilerinin sportif ve sportif olmayan rekreatif etkinliklere katılmalarına engel olabilecek unsurların incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Emir, E. (2012). Rekreatif Etkinliklere Katılımın Önündeki engellerin Belirlenmesi: Üniversite Öğrencileri örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Erken, K. (2008). Öğretmenlerin Serbest Zamanlarında Spor Faaliyetlerine Katılmalarının İncelenmesi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Fişek K. (1998). Spor Yönetimi, Bağırgan Yayımevi, Ankara, s:112-120.
  • Gürbüz, B., Karaküçük, S. (2007). Boş Zaman Engelleri Ölçeği-28: Ölçek Geliştirme, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3.
  • Gürbüz, B., Öncü, E., & Emir, E. (2012). Leisure constraints questionnaire: testing the construct validity. In 12th International Sports Sciences Congress (pp. 339-343).
  • Gürbüz, B., & Henderson, KA. (2014). Leisure activity preferences and constraints: Perspectives from Turkey. World Leisure Journal, 56(4), 300-316.
  • Hacıoğlu, N., Gökdeniz, A., & Dinç, Y. (2009). Boş Zamanlar ve Rekreasyon Yönetimi: Örnek Animasyon Uygulamaları (2. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Jensen C, Naylor J. (2000). Opportunities in Recreation and Leisure Careers. VGM Career Horizons.Lincolnwood, IL, UK.
  • Karaküçük S, Gürbüz B. (2007). Rekreasyon ve kent(li)leşme. Ankara Gazi Kitabevi, 107.
  • Korkmaz, A. (2000). Yüksek Öğretim Gençliğinin Problemleri. Milli Eğitim, 145, 41-45.
  • Lapa, T., Ağyar, E. & Bahadır, Z. (2012). Yaşam tatmini, serbest zaman motivasyonu, serbest zaman katılımı: Beden eğitimi ve spor öğretmenleri üzerine bir inceleme (Kayseri ili örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 53-59.
  • Özkaşer, M. (2012). Gençlerin Serbest Zaman Aktivitelerine Katılamama Nedenleri Üzerine Bir İnceleme.Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi, 14 (1): 126-131.
  • Sevil, T., Şimşek, K. Y., Katırcı, H., Çelik, O., Çeliksoy, M. A., & Kocaekşi, S. (2012). Boş zaman ve rekreasyon yönetimi. Baskı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Sharp, A., & Mannell, R. C. (1996). Participation in leisure as a coping strategy among bereaved women. In Eighth Canadian Congress on Leisure Research (pp. 241-244). Ontario: University of Ottawa.
  • Stebbins, R. A. (2005). Choice and experiential definitions of leisure. Leisure Sciences, 27(4), 349-352.
  • Tel FD. & Sarı, T. (2016). Üniversite öğrencilerinde öz duyarlılık ve yaşam doyumu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 292-304.
  • Temir, Ö., Gürbüz, B., (2012). “Rekreasyonel Aktivitelere Katılımın Önündeki Engellerin İncelenmesi”, I. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi Kemer, Antalya.
  • Tolukan E, Yılmaz B (2014). Özel Yetenekle İlgili Bölümlerde Okuyan Öğrencilerin Rekreasyonel Aktivitelere Katılımlarına Engel Olabilecek Unsurların Belirlenmesi, International Journal of Science Culture and Sport, SI(1): 525-539.
  • Ustun UD, Ersoy A, Bisgin H. (2017). An investigation on perceived constraints of teachers in relation to leisure activities. Turkish Journal of Sport and Exercise, 19(2), 157-161.
  • Zelinski EJ. (2004). Çalışma(ma)’nın Keyfi, İşkolikler, İşsizler ve Emekliler İçin Bir Rehber.Birinci Baskı. Çolakoğlu D (Çev), İstanbul: Boyner Yayınları.
  • Zorba E, İkizler HC, Tekin A, Miçoğullar O, Zorba E. (2006). Herkes İçin Spor. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 23 - 30, 25.03.2018

Öz

Kaynakça

  • Alexandris, K., & Carroll, B. (1997). Demographic differences in the perception of constraints on recreational sport participation: Results from a study in Greece. Leisure Studies, 16(2), 107-125.
  • Çebi, Mehmet., Çavuşoğlu, G., Ünver, Ş., İslamoğlu, İ., & Kürşat Acar. (2016). Determination of the Factors Preventing Students of the Faculty of Sports Sciences from Participating in Recreational Activities: Ondokuz Mayıs University Sample. Journal Of Socıal Scıence Research, 10, 2232-2236.
  • Çoruh, Y., & Karaküçük, S. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet Değişkenine Göre Rekreasyonel Eğilimleri Ve Rekreasyonel Etkinliklere Katılımına Engel Olan Faktörler. International Journal of Science Culture and Sport, 2(Special Issue 1), 854-862.
  • Demirel, M., & Harmandar, D. (2009). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel etkinliklere katılımlarında engel oluşturabilecek faktörlerin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 838-846.
  • Ekinci NE, Kalkavan A, Üstün ÜD, Gündüz B. (2014). Üniversite öğrencilerinin sportif ve sportif olmayan rekreatif etkinliklere katılmalarına engel olabilecek unsurların incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Emir, E. (2012). Rekreatif Etkinliklere Katılımın Önündeki engellerin Belirlenmesi: Üniversite Öğrencileri örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Erken, K. (2008). Öğretmenlerin Serbest Zamanlarında Spor Faaliyetlerine Katılmalarının İncelenmesi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Fişek K. (1998). Spor Yönetimi, Bağırgan Yayımevi, Ankara, s:112-120.
  • Gürbüz, B., Karaküçük, S. (2007). Boş Zaman Engelleri Ölçeği-28: Ölçek Geliştirme, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3.
  • Gürbüz, B., Öncü, E., & Emir, E. (2012). Leisure constraints questionnaire: testing the construct validity. In 12th International Sports Sciences Congress (pp. 339-343).
  • Gürbüz, B., & Henderson, KA. (2014). Leisure activity preferences and constraints: Perspectives from Turkey. World Leisure Journal, 56(4), 300-316.
  • Hacıoğlu, N., Gökdeniz, A., & Dinç, Y. (2009). Boş Zamanlar ve Rekreasyon Yönetimi: Örnek Animasyon Uygulamaları (2. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Jensen C, Naylor J. (2000). Opportunities in Recreation and Leisure Careers. VGM Career Horizons.Lincolnwood, IL, UK.
  • Karaküçük S, Gürbüz B. (2007). Rekreasyon ve kent(li)leşme. Ankara Gazi Kitabevi, 107.
  • Korkmaz, A. (2000). Yüksek Öğretim Gençliğinin Problemleri. Milli Eğitim, 145, 41-45.
  • Lapa, T., Ağyar, E. & Bahadır, Z. (2012). Yaşam tatmini, serbest zaman motivasyonu, serbest zaman katılımı: Beden eğitimi ve spor öğretmenleri üzerine bir inceleme (Kayseri ili örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 53-59.
  • Özkaşer, M. (2012). Gençlerin Serbest Zaman Aktivitelerine Katılamama Nedenleri Üzerine Bir İnceleme.Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi, 14 (1): 126-131.
  • Sevil, T., Şimşek, K. Y., Katırcı, H., Çelik, O., Çeliksoy, M. A., & Kocaekşi, S. (2012). Boş zaman ve rekreasyon yönetimi. Baskı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Sharp, A., & Mannell, R. C. (1996). Participation in leisure as a coping strategy among bereaved women. In Eighth Canadian Congress on Leisure Research (pp. 241-244). Ontario: University of Ottawa.
  • Stebbins, R. A. (2005). Choice and experiential definitions of leisure. Leisure Sciences, 27(4), 349-352.
  • Tel FD. & Sarı, T. (2016). Üniversite öğrencilerinde öz duyarlılık ve yaşam doyumu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 292-304.
  • Temir, Ö., Gürbüz, B., (2012). “Rekreasyonel Aktivitelere Katılımın Önündeki Engellerin İncelenmesi”, I. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi Kemer, Antalya.
  • Tolukan E, Yılmaz B (2014). Özel Yetenekle İlgili Bölümlerde Okuyan Öğrencilerin Rekreasyonel Aktivitelere Katılımlarına Engel Olabilecek Unsurların Belirlenmesi, International Journal of Science Culture and Sport, SI(1): 525-539.
  • Ustun UD, Ersoy A, Bisgin H. (2017). An investigation on perceived constraints of teachers in relation to leisure activities. Turkish Journal of Sport and Exercise, 19(2), 157-161.
  • Zelinski EJ. (2004). Çalışma(ma)’nın Keyfi, İşkolikler, İşsizler ve Emekliler İçin Bir Rehber.Birinci Baskı. Çolakoğlu D (Çev), İstanbul: Boyner Yayınları.
  • Zorba E, İkizler HC, Tekin A, Miçoğullar O, Zorba E. (2006). Herkes İçin Spor. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Rekreasyon
Yazarlar

Mehmet Çebi

Murat Eliöz Bu kişi benim

Bade Yamak Bu kişi benim

Arif Satıcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 10 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çebi, M., Eliöz, M., Yamak, B., Satıcı, A. (2018). Spor Bilimleri ve Diğer Fakülte Öğrencilerinin Boş Zaman Faaliyetlerine Katılım Engellerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 23-30.

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.