The purpose of this study was to examine the relationship between self-talk levels and mental toughness levels of student-athletes in the sports sciences faculty.A total of 198 student-athletes participating in the study were randomly selected from the Faculty of Sports Sciences of Akdeniz and Gazi Universities. Eighty-six of the participants were female (43.4), and 112 were male (56.6%). In the research, information about socio-demographic variables was collected by the Personal Information Form created by the researcher. To achieve the purpose of the study, Sport Mental Toughness Questionnaire which was developed by Sheard, Golby and Van Wersch (2009) and adapted to Turkish language by Altıntaş (2015); and Self-Talk Questionnaire, which was developed by Zervas, Stavrouve Psychountaki (2007)and adapted to Turkish language by Engür (2011) were used.
Descriptive statistics were applied in analysis of obtained data. Multiple regression analysis (stepwise) was used to test whether motivational self-talk and cognitive self-talk, which are sub-dimensions of self-talk, predict confidence, continuity and control which are sub-dimensions of mental toughness. The relationship between mental toughness and self-talk subscales was assessed by Pearson Correlation coefficient. Analysis was performed by using SPSS, and research significance was accepted as p<0,05.
As a result of this research, while a weak positive correlation was noted between motivational self-talk levels and the level of mental toughness, there was a moderate positive relationship between cognitive self-talk levels and the level of mental toughness.Moreover, the effect size of the subdimension of the mental flexibility continuity of the Motivational Self-talk sub-dimension was found to be significant with the effect size of the cognitive self-confidence dimension.
Bu çalışmanın temel amacı; spor bilimleri fakültesindeki sporcu öğrencilerin kendinle konuşma ve zihinsel dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelemesidir.
Çalışmaya Akdeniz ve Gazi Üniversitelerinin Spor Bilimleri Fakültelerinde öğrenim görmekte olan rastgele yöntemle seçilmiş 198 sporcu öğrenci katılmıştır. Katılımcıların 86’sı kadın (43,4), 112’si erkektir (%56,6). Araştırma amacına yönelik araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ile sosyo-demografik değişkenlere ait bilgiler toplanmıştır.Araştırmanın amacına doğrultusunda; Sheard, Golby ve Van Wersch (2009) tarafından geliştirilmiş olan ve Türkçe uyarlaması Altıntaş (2015) tarafından yapılmış olan “Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri” ile Zervas, Stavrouve Psychountaki (2007)tarafından geliştirilen, Türkçe uyarlaması Engür (2011) tarafından yapılmış olan “Kendinle Konuşma Envanteri” kullanılmıştır.
Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistik yöntemleri kullanılmıştır. Kendinle konuşma alt boyutları olan motivasyonel kendinle konuşma ve bilişsel kendinle konuşmanın, zihinsel dayanıklılık alt boyutlarından, güven alt boyutu, devamlılık alt boyutu ve kontrol alt boyutlarının birer yordayıcısı olup olmadığı çoklu regresyon analizi (aşamalı) ile test edilmiştir. Zihinsel dayanıklılık ile kendinle konuşma alt boyutları arasındaki ilişki ise Pearson korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir. Yapılan analizler de anlamlılık düzeyi p< 0.05 olarak kabul edilmiş ve analizler de SPSS 25.0 paket programı kullanılmıştır.
Bu araştırmanın sonucunda, motivasyonel kendinle konuşma altboyutu ile zihinsel dayanıklılık düzeyi arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki saptanırken, bilişsel kendinle konuşma altboyutu ile zihinsel dayanıklılık düzeyi arasında pozitif yönlü orta şiddetli bir ilişki saptanmıştır. Motivasyonel kendinle konuşma alt boyutunun zihinsel dayanıklılığın devamlılık alt boyutuna etki boyutunun manidar olduğu ve bilişsel kendinle konuşmanın ise zihinsel dayanıklılığın güven alt boyutuna etki boyutunun manidar olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Sporda Psiko-Sosyal Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 4 |
ISSN: 2536-5339
Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi
Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.