Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Sporlarına Katılan ve Katılmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin, Fiziksel Uygunluklarının Eurofit Test Bataryası İle Karşılaştırılması

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 10 - 26, 23.03.2020
https://doi.org/10.31680/gaunjss.685575

Öz

Bu araştırma: 17-18 yaş ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel uygunluklarının EUROFİT test bataryası ile ölçülmesi sonrası spor yapma alışkanlığı olan lisanslı ve lisanssız öğrenciler arasındaki farkları incelemek için yapılmıştır.. Verilerin toplanması aşamasında EUROFİT test bataryası kullanılmıştır. İstatistik analizleri SPSS 24 paket program kullanılarak yapıldı. Fiziksel uygunluk ölçümleri sonucu aktif spor yapan kız öğrencilerin otur-eriş, mekik testi, bükülü kol asılma testi, durarak uzun atlama ve 20 metre mekik koşusu değerleri aktif spor yapmayan kız öğrencilere göre anlamlı olarak daha yüksek bulunurken, 10×5 mekik koşu testi, flamingo denge testi ve disklere dokunma testi değerleri aktif spor yapmayan kız öğrencilere göre anlamlı olarak daha düşük bulunmuştur (p<0.05). Boy uzunluğu, vücut ağırlığı, vücut kitle indeksi ve el pençe kuvveti değerleri arasında aktif spor yapan kız öğrenciler ile aktif spor yapmayan kız öğrenciler arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. (p>0.05). Aktif spor yapan erkek öğrencilerin durarak uzun atlama, 20 metre mekik koşu testi, mekik ve bükülü kol asılma değerleri aktif spor yapmayan erkek öğrencilere göre anlamlı olarak daha yüksek olduğu bulunurken 10×5 mekik koşu testi ve disklere dokunma test değerleri aktif spor yapmayan erkek öğrencilere göre anlamlı olarak daha düşük bulunmuştur (p<0.05). Boy uzunluğu, vücut ağırlığı, vücut kitle indeksi, flamingo denge testi, otur-eriş ve el pençe kuvveti değerleri arasında aktif spor yapan erkek öğrenciler ile yapmayan erkek öğrenciler arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır (p>0.05). Sonuç olarak 15-18 yaş aktif spor yapan erkek ve kız öğrencilerin fiziksel uygunluk test bataryası sonuçları aktif spor yapmayanlara oranla daha yüksek bulunmuştur. Bu durum spor yapmanın fiziki gelişimi desteklediğini göstermektedir. Eurofit test bataryasının; sporcuların performansının belirlenmesi, velilere çocuklarının gelişimi hakkında bilgi vermesi, eğitmenlere de yetenek seçiminde yol gösterici olmasından dolayı kullanılması fayda sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Kayıhan, G. ve Ersöz, G. (2010). Türk polis teşkilatında vücut kompozisyonunun fiziksel uygunluk ve performans açısından değerlendirilmesi. Polis Bilimleri Dergisi, 12 (3), 67-82.
  • Baltacı, G. ve Düzgün, İ. (2008). Adolesan ve egzersiz. Ankara: Klasmat Matbaacılık.
  • Pekel, H. A., Bağcı, E., Atalay, N., Onay, M., Serdar, Ş. ve Pepe, H. (2006). Spor yapan çocuklarda performansla ilgili fiziksel uygunluk test sonuçlarıyla antropometrik özellikler arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 1, 299-308.
  • Demir, İ. (2001). Beden Eğitimi Ve Sporun Beceri, Yetenek Gelişimlerine Etkisi 11-13 Yaş Grubunda Eurofit Test Değerlendirilmesi. Sakarya Üniversitesi: Yüksek Lisans Tezi.
  • Koç, K. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel aktivite ve fiziksel uygunluk düzeylerinin incelenmesi. Erciyes Üniversitesi: Yüksek Lisans Tezi.
  • Sayın, N. (2014). 15-17 Yaş grubu gençlerin fiziksel aktivite düzeyleri ile fiziksel uygunlukları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi: Yüksek Lisans Tezi.
  • Bilim, A. S. (2013). 12-17 yaş arası spor yapan ve spor yapmayan öğrencilerin fiziksel uygunluklarının incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi: Yüksek Lisans Tezi.
  • World Health Organization (WHO) (2019). [https://www.who.int/growthref/who2007_bmi_for_age/en/]. Erişim Tarihi: 06 Mayıs 2019.
  • Tomkinson, Grant, R., Kevin, D. Carver., Frazer, Atkinson. (2017). European normative values for physical fitness in children and adolescents aged 9–17 years: results from 2779165 Eurofit performances representing 30 countries. British Journal of Sports Medicine, 10, 1-13.
  • Çalık, S. U., Kamiş, O., Pekel, A. H. ve Aydos, L. (2019). IAAF Çocuk atletizm programının ortaokul öğrencilerinin bazı fiziksel uygunluk testlerine etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 24(1), 51-61.
  • Bayraktar, L. (2005). 11-12 yaş grubu yüzme, cimnastik ve atletizm sporcuları yapan bayan sporcuların fiziksel ve motorsal gelişim özelliklerinin karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi: Yüksek Lisans Tezi.
  • Pense, M. ve Serpek, B. (2010). 14–16 yaş arası basketbol oynayan kız öğrencilerin fizyolojik ve biyomotorik özelliklerinin eurofit test bataryası ile belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12 (3), 191–198.
  • Dobosz, J., Mayorga, D., Viciana, J. (2015). Percentile values of physical fitness levels among polish children aged 7 to 19 years- a population-based study. Cent Eur J Public Health, 23 (4): 340–351.
  • Şirinkan, A. (2011). 7-12 yaş grubu futbol okulu öğrencilerinin, fiziksel uygunluklarının eurofıt testleriyle incelenmesi (Erzurum ili örneği). e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (3), 178-184.
  • Atlı, A. (2009). 14-16 yaşları arasındaki erkek basketbolcu, futbolcu, ve sedanterlerin bazı fiziksel, fizyolojik ve antropometrik özelliklerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi: Yüksek Lisans Tezi.
  • Kılıçaslan, U. (2015). Spor lisesi ile diğer liselerde öğrenim gören öğrencilerin bazı motorik özelliklerinin karşılaştırılması. Karadeniz Teknik Üniversitesi: Yüksek Lisans Tezi. Düzgün, İ. ve Baltacı, G. (2009). Düzenli spor yapan ve yapmayan adölesanlarda esneklik test sonuçlarının yaş ve cinsiyete bağlı değişimi. Fizyoterapi Rehabilitasyon Dergisi, 20(3),184-189.
  • Yörükoğlu, U. ve Koz, M. (2007). Spor okulu çalışmaları ile basketbol antrenmanlarının 10-13 yaş grubu erkek çocukların fiziksel, fizyolojik ve antropometrik özelliklerine etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5 (2), 79-83.
  • Koç, H. ve Aslan, C. S. (2010). Erkek hentbol ve voleybol sporcularının seçilmiş fiziksel ve motorik özelliklerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12 (3), 227–231.
  • Pancar, Z., Biçer, M. ve Özdal, M. (2018). 12 – 14 yaş kadın hentbolculara uygulanan 8 haftalık pliometrik antrenmanların seçilmiş bazı kuvvet parametrelerine etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 9 (1), 18-24.
  • Bilim, A. S., Çetinkaya, C., Dayı, A. , (2016). 12-17 yaş arası spor Yapan ve yapmayan öğrencilerin fiziksel uygunluklarının incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 7, 53-60.
  • Saraç, H. (2012). Futbol branşında 12-15 yaş grubu erkek çocukların fiziksel gelişiminin eurofit test bataryasıyla değerlendirilmesi. Erciyes Üniversitesi: Yüksek Lisans Tezi.
  • Kumartaşlı, M., Topuz, R. ve Dağdelen, S. (2014). 10-12 Yaş Grubu Futbolcuların Motorik Performansının Değerlendirilmesi. International Journal of Science Culture and Sport. 2, 101-113.
  • Polat, Y., Çınar, V., Kesler, A., Adıgüzel, R. (2003). 15 yaş çocuklarının fiziksel uygunluk düzeylerinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilim Dergisi, 11(3) ,109-113.
  • Kaya, İ. ve Gökdemir, K. (2015). Yüksek irtifada yapılan antrenmanların kastamonu beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin bazı fiziksel özellikleri ve çeşitli kan parametreleri üzerine kronik etkilerinin araştırılması. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 79-86.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Hareket ve Antrenman Bilimleri
Yazarlar

Mehmet Bülent Asma 0000-0003-3453-0918

Mehmet Ali Işık Bu kişi benim 0000-0002-7307-1729

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Asma, M. B., & Işık, M. A. (2020). Okul Sporlarına Katılan ve Katılmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin, Fiziksel Uygunluklarının Eurofit Test Bataryası İle Karşılaştırılması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 10-26. https://doi.org/10.31680/gaunjss.685575

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.