Gaziantep Yöresine Ait Geleneksel Çocuk Oyunları: Ambel Gog ve Zilley
Yıl 2020,
Cilt: 5 Sayı: 4, 519 - 530, 14.12.2020
Tarkan Tuzcuoğulları
,
Ahmet Emre Fakazlı
,
Sevim Handan Yılmaz
,
Muhsin Hazar
Öz
Kültür taşıyıcılarımızdan, toplumsal değerlerimizden biri olan geleneksel oyunların günümüzde de yaşatılması ve sonraki nesillere doğru bir şekilde aktarılmasının oldukça önemli olduğu söylenebilir. Bu araştırmada, Gaziantep yöresine ait olan zilley(cücük) ve amber gog oyunlarının araştırılması ve kayıt altına alınması amaçlanmıştır. Araştırmanın yöntemi, betimsel anlamda bir alan araştırması olarak kurgulanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bulgular, Gaziantep ilinde yaşayan, zilley ve ambel gog oyununu bilen kaynak kişilerle yüz yüze görüşmeler yapılarak elde edilmiştir. Katılımcılara araştırmaya katılımları ile ilgili bilgilendirmeler yapılmış ve gönüllülükleri esas alınmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda, oyunların kuralları, kullanılan malzemeler ve genel özellikleri derlenerek kayıt altına alınmıştır.
Kaynakça
- Açak, M. (2006). Beden eğitimi öğretmeninin el kitabı. İstanbul: Morpa Yayınları.
- Arslan, A. (2017). Geçmişten günümüze uzanan süreçte oyun ve oyuncaklardaki farklılaşmanın incelenmesi (Sivas İli Örneklemi). International e-Journal of Educational Studies, 69-87.
- Ayan, S., Alıncak, F. ve Tuzcuoğlu, Ö.T. (2015). Gaziantep’te oynanan bazı yöresel oyunların hentbol branşının teknik çalışmasına yönelik eğitsel oyunlar olarak değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. (4), 252-257.
- Başal, H.A. (2007). Geçmiş yıllarda türkiye’de çocuklar tarafından oynanan çocuk oyunları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (2), 20, 243-266.
- Dönmez, N.B. (1992). Üniversite çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü ve kız meslek lisesi öğrencileri için oyun kitabı. İzmir: Bayrak Matbaası.
- Gökşen, C. (2014). Oyunların çocukların gelişimine katkıları ve gaziantep çocuk oyunları. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 229-259.
- Hazar, Z., Tekkurşun-Demir, G. ve Dalkıran, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin geleneksel oyun ve dijital oyun algılarının incelenmesi: karşılaştırmalı metafor çalışması. Spormetre, 15, (4), 179-190.
- Huizinga, J. (2018). Homo ludens. (Mutlu, İ., Çev.). Ankara: Dorlion Yayınları.
- Okan, İ. (2011). Eğitsel Oyunlarla Futbol. Ankara: Spor Yayınevi ve Kitabevi.
- Özdemir, N. (2006). Türk çocuk oyunları. Ankara: Akçağ Yayınları.
- Tokuz, G. (2011). Gaziantep çocuk oyunları üzerine halk bilimsel bir inceleme. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Uygun, N. ve Hakkoymaz, S. (2019). Hakeke Gaziantep geleneksel çocuk oyunları aracılığıyla Türkçe ve matematik öğretimi. İstanbul: Genel Satış Pazarlama ve Yayınevi.
- Yavuzer, H. (2001). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.