Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bireysel ve Takım Sporunu Yapanların Bu Spora Başlamalarına Etki Eden Unsurlar ve Beklentileri

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 3, 222 - 231, 20.09.2021
https://doi.org/10.31680/gaunjss.801675

Öz

Bu çalışma bireysel ve takım sporu yapanların bu spora başlamalarına etki eden unsurlar ve beklentilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada veri toplamak için anket yöntemi kullanılmıştır (Sunay ve Saraçoğlu, 2003). Araştırmaya yaş ortalaması 23,17±7,19 olan 507 bireysel spor yapan ve yaş ortalaması 18,53±3.57 olan 389 takım sporunu yapanlar olmak üzere toplam 896 sporcu katılmıştır. Verilerde, aritmetik ortalama ve tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Spora teşvik eden unsurların önem derecesinde bireysel sporlarda 1. derecede anne-baba ve kardeş ve son sıralarda ise televizyon kanallarının etkisinin olduğu görülmüştür. Takım sporlarında ise 1. derecede beden eğitimi öğretmenin en son sırada ise basın-yayın organlarının etkisinin olduğu görülmüştür. Sporla uğraşma nedenlerine göre önem derecesine bakıldığında, bireysel ve takım sporlarında 1. derecede bu sporu sevmek ve en son sırada ise maddi geliri arttırmak nedenlerinin olduğu görülmüştür. Spordan beklentilere göre önem derecesine bakıldığında, bireysel sporlarda 1. derecede Milli takıma seçilmek, milli olmak ve en son sırada ise hakem olmak beklentilerin olduğu görülmüştür. Takım sporlarında ise 1. derecede ilerde sporla ilgili üniversite düzeyde eğitim görmek ve en son sırada ise hakem olmak beklentilerin etkili olduğu görülmüştür. Bireysel ve takım sporuna başlamada, Milli takıma seçilmek ve Milli olmak, arkadaş ve akran grubu, bu branşı sevme ve en önemlisi de ailenin olumlu yaklaşımları bu spor branşlarına yönelmelerine olumlu katkı sağladığı düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

yoktur

Proje Numarası

yoktur

Teşekkür

yoktur

Kaynakça

  • Akandere, M., Baştuğ, G. ve Akdoğan, Z. (2009). Erkek maratoncularda sosyal çevre ve ekonomik durumun spora yönelmeye etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22), 459-466.
  • Alibaz, A., Gündüz, N. ve Şentunay, M. (2006). Türkiye’de üst düzey taekwondo, karate ve kick-boks sporcularının bu spor branşına yönelmelerine teşvik eden unsurlar, yapma nedenleri ve geleceğe yönelik beklentileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 4.3: 91-102.
  • Arpa, D. K. (2014). Ortaöğretimdeki erkek sporcuların karate ve taekwondo branşına yönelme nedenleri ve beklentileri. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Arslan, B. (2012). Türkiye’de kadın futbolcu profili. Bahçeşehir Üniversitesi. Yüksek Lisans Tezi.
  • Arslan, E., Atlı, M., Özkan, Z. ve Kaplan, Ş. (2017). In Turkey, factors which urge physically handicapped sporters to start badminton sport and their expectations. In SHS Web of Conferences (Vol. 37, p. 01045). EDP Sciences.
  • Atlı, M., Arslan, E., Özkan, Z ve Kızılet, A. (2017). Türkiye’de Kadın Futbolcuların Spora Başlamalarına Etki Eden Unsurlar ve Spordan Beklentileri. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 54-61.
  • Bayraktar, B. ve Sunay, H. (2007). Türkiye’de elit bayan ve erkek voleybolcuların spora başlamasına etki eden unsurlar ve spordan beklentileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimler Dergisi, 5, 2.
  • Binboğa, M., Kılıç, İ. ve Gökdemir, K. (2013). Motives of junior volleyball players to start and continue volleyball and their expectations for the future. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 4, 2.
  • Çon, M., Yetim, A., Ağaoğlu, Ş. A. ve Taşmektepligil, M. Y. (1997). Elit düzeyde spor yapanların spora yönelmelerinde ilk ve ortaöğretim kurumlarının etkisi üzerine bir araştırma. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2, 1: 41-53.
  • İnal, A. N. (2003). Beden eğitimi ve spor bilimi. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Kara, E. ve Pulur, A. (2003). Üniversite öğrencilerinin dağcılık sporuna yönelik nedenlerinin araştırılması (100. Yıl üniversite örneği). Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5 (2).
  • Kılcıgil, E. (1998). Sosyal Çevre-Spor İlişkileri, Bağırgan Yayınevi, Ankara.
  • Kuru, E. (2003). Farklı Statüdeki Beden Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23(1) 175-191.
  • Ölçücü, B., Erdil, G., Bostancı, Ö., Canikli, A. ve Aybek, A. (2012). Üniversiteler arası tenis müsabakalarına katılan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3,2.
  • Ölçücü, B., Özen, Ş. ve Altınkök, M. (2014). Spor eğitiminde tokat ilinde voleybol takımlarında oynayan voleybolcuların voleybola başlama nedenleri ve beklentileri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi.
  • Özbek, O. ve Şanli, E. (2011). Karate branşındaki üniversite elit sporcularının bu branşa yönelme nedenleri ve beklentileri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimler Dergisi, 5, 3.
  • Öztürk, F. ve Şahin, Ş. K. (2007). Spor Yapan ve Yapmayan 9-13 Yaş Grubu Bireylerin Sosyal Yetkinlik Beklentisi Puanlarının Karşılaştırılması (Bursa Örneği). İlköğretim Online. 6(3), 469-479
  • Salman, Ö. ve Sunay, H. (2012). Ankara’da 14-16 yaş arası basketbolcuların basketbola başlama nedenleri ve beklentileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimler Dergisi, 10, 1.
  • Sunay, H. ve Saraçoğlu, A. S. (2003). Türk sporcusunun spordan beklentileri ile spora yönelten unsurlar. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1 (1), 43-48.
  • Şimşek, D. ve Gökdemir, K. (2006). Ortaöğretimde atletizm yapan sporcu öğrencilerin atletizm branşına yönelme nedenleri ve beklentileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4 (3), 83-90.
  • Türk Spor Vakfı (2004). Spor Bilimleri Sözlüğü.Ankara.
  • Wolfonden, L. ve Holt, N. (2005). Talent development in elite junior tennis: Perceptions of Players, Parents, and Coaches, Journal of Applied Sport Psychology, 17: 108-126
  • Yetim, A. A. (2005). Sosyoloji ve Spor, Morpa Kültür yayınları, İstanbul.
  • Yıldırım, Y. ve Sunay, H. (2009). Türkiye’de performans tenisi yapan sporcuların tenise başlama nedenleri ve beklentileri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimler Dergisi, 7, 3.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Yazarlar

Ersin Arslan 0000-0001-6378-3215

Zekiye Özkan 0000-0003-3730-9215

Ali Kızılet 0000-0003-2253-521X

Proje Numarası yoktur
Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 14 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Arslan, E., Özkan, Z., & Kızılet, A. (2021). Bireysel ve Takım Sporunu Yapanların Bu Spora Başlamalarına Etki Eden Unsurlar ve Beklentileri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 222-231. https://doi.org/10.31680/gaunjss.801675

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.