Loading [a11y]/accessibility-menu.js
Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Başarılarına Göre Üst Bilişsel Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 3, 259 - 269, 25.09.2023
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1293622

Öz

Eğitimin her kademesinde öğrencilerin akademik başarılarını arttırmaya yönelik çalışmalar yapılmaktadır. Modern eğitim anlayışında birey, öğrenmenin merkezinde yer alır ve kendi öğrenmesinden sorumludur. Kişinin öğrenme sorumluluğunun farkındalığı üst bilişsel farkındalığın da bir göstergesidir. Bu çalışmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının akademik başarılarına göre üst bilişsel farkındalık düzeylerinin incelenmesidir. Araştırma gurubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Osmaniye Korkut Ata Üniversitesinde, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğretmenlik bölümünde eğitim gören 2. 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden 43 kadın 65 erkek olmak üzere toplamda 108 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde öğrencilerin kişisel bilgileri ile genel akademik not ortalamaları, ikinci bölümde Türkçeye uyarlaması Akın, Arabacı ve Çetin (2007) tarafından yapılan “Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi kullanılmıştır. Sonuç olarak katılımcıların açıklayıcı bilgi, prosedürel bilgi, durumsal bilgi, planlama, izleme gibi üst bilişsel becerileri akademik başarılarına göre farklılık göstermektedir. Bu farklılığa göre açıklayıcı bilgi boyutunda akademik not ortalaması 3.0-4.0 arasında olanların not ortalaması 2.0-2.5 arasında olanlara göre daha yüksek, prosedürel bilgi, durumsal bilgi, planlama, izleme boyutlarında ise akademik not ortalaması 2.5-4.0 arasında olanların not ortalaması 2.0-2.5 olanlara göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akın, A., Abacı, R., Çetin, B. (2007). Bilişötesi farkındalık envanteri'nin türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(2), 655-680.
  • Ayaz Efe, Ö.G. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik başarısı ile matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Baker, L. (1989). Metacognition, comprehension monitoring, and the adult reader. Educational Psychology Review, (1), 3-38.
  • Bannert, M., Hildebard, M., and Mengelkamp, C. (2009). Effects of a metacognitive support device in learning environments. Computers in Human Behavior, (25), 829-835.
  • Blakey, E., Spence, S. (1990). Developing metacognition. ERIC Clearinghouse on Information and Technology.
  • Brown, A.L. (1987). Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. Metacognition, Motivation, and Understanding, 65-116.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (28. baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Coutinho, S.A. (2007). The relationship between goals, metacognition, and academic success. Educate Journal, 7(1), 39-47.
  • Çakıroğlu, A. (2007). Üstbilişsel strateji kullanımının okuduğunu anlama düzeyi düşük öğrencilerde erişi artırımına etkisi (Yayımlanmamış Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirci, N. (2015). Fen bilimleri dersinde üst bilişsel araştırmaya dayalı öğrenmenin dördüncü sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarılarına ve üst bilişsel süreçlerine etkisi. Yayımlanmamış (Yüksek Lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Downing, K.J. (2009). Self-efficacy and metacognitive development. The International Journal of Learning, 16(4), 187-199.
  • Emrahoğlu, N, Öztürk, A. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının akademik başarılarına bilişsel farkındalığın etkisi: Bir nedensel karşılaştırma araştırması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19), 18-30.
  • Flavell, J.H. (1987). “Speculations about the nature and development of metacognition”. In F.E. Weinert, &R.H. Kluwe (Ed.), Metacognition, Motivation,and Understanding (pp. 21-29). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Flavell, J.H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906–911. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906
  • Göçer, T. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıkları ile mantıksal düşünme becerileri ve akademik başarıları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi (36.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Legg, A. M., Locker, L. (2009). Math performance and ıts relationshipto math anxiety and metacognition. North American Journal of Psychology, 11(3), 471-486.
  • Livingston, JA. (1997). Metacognition: An overview. State University of New York at Buffalo (Electronic version). Retrievedfromhttp. gse. buffalo. edu/fas/shuell/cep564/metacog. htm.
  • Martinez, M.E. (2006). What is metacognition? Phi delta Kappan, 87(9), 696-699. https://doi.org/10.1177/003172170608700916
  • Memnun, D.S, Akkaya, R. (2012). An Investigation of Pre-service Primary School Mathematics, Science and Classroom Teachers’ Metacognitive Awareness in terms of Knowledge of and Regulation of Cognition. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 312-329.
  • Sağırlı, M. Ö., Baş, F., Bekdemir, M. (2020). Eğitim fakültesi öğrencilerinin akademik başarıları, bölümleri, sınıf düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkiler. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(29), 1-22.
  • Sapancı, A. (2012). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile bilişüstü düzeylerinin akademik başarıyla ilişkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 311-331.
  • Schraw, G., Dennison, R.S. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19(4), 460-475.
  • Schraw, G., Moshman, D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psychology Review, 7(4), 351-371.
  • Schunk, D. H. (2012). Learning theories: An educational perspective. Person Education Inc.
  • Senemoğlu, N. (2020). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (27.Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Tok, H., Özgan, H., ve Döş, B. (2010). Assessing metacognitive awareness and learning strategies as positive predictors for success in a distance learning class. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 123-134.
  • Topçu, M.S, Tüzün, Ö. Y. (2009). İlköğretim öğrencilerinin bilişötesi ve epistemolojik inançlarıyla fen başarıları, cinsiyetleri ve sosyo ekonomik durumları. İlköğretim Online, 8(3), 676-693.
  • Yavuz, D. (2009). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ve üstbilişsel farkındalıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Zulkiply, N., Kabit, M., and Ghani, K. (2008). Metacognition: What roles does it play instudents academic performance. The International Journal of Learning, 75(11), 97-105.

Examination of Metacognition Levels of Physical Education and Sports Teacher Candidates According to Their Academic Achievements

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 3, 259 - 269, 25.09.2023
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1293622

Öz

At all levels of education, studies are carried out to increase the academic success of students. In the modern understanding of education, the individual is at the center of learning and is responsible for his own learning. Awareness of one's responsibility to learn is also an indicator of metacognitive awareness. The aim of this study is to examine the upper cognitive awareness levels of physical education and sports teacher candidates according to their academic achievements. In the 2022-2023 academic year, the research group consists of 108 students in total, 43 women and 65 men, from the 2nd, 3rd and 4th grade students studying in the teaching department of the School of Physical Education and Sports at Osmaniye Korkut Ata University. Data collection tools consist of two parts. In the first part, the students' personal information and their overall academic grade point averages were used, and in the second part, the "Metacognitive Awareness Scale" adapted to Turkish by Akın, Arabacı and Çetin (2007) was used. In the analysis of the data, descriptive statistics, one-way analysis of variance (ANOVA) test were used. As a result, the metacognitive skills of the participants such as explanatory information, procedural knowledge, situational information, planning and monitoring differ according to their academic achievements. According to this difference, it was found that those with an academic grade point average between 3.0-4.0 in the explanatory information dimension were higher than those with a GPA between 2.0-2.5, and those with an academic grade point average between 2.5-4.0 in the procedural information, situational information, planning and monitoring dimensions were higher than those with a GPA between 2.0-2.5.

Kaynakça

  • Akın, A., Abacı, R., Çetin, B. (2007). Bilişötesi farkındalık envanteri'nin türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(2), 655-680.
  • Ayaz Efe, Ö.G. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik başarısı ile matematik öğretmeye yönelik kaygı düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeyleri arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Baker, L. (1989). Metacognition, comprehension monitoring, and the adult reader. Educational Psychology Review, (1), 3-38.
  • Bannert, M., Hildebard, M., and Mengelkamp, C. (2009). Effects of a metacognitive support device in learning environments. Computers in Human Behavior, (25), 829-835.
  • Blakey, E., Spence, S. (1990). Developing metacognition. ERIC Clearinghouse on Information and Technology.
  • Brown, A.L. (1987). Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. Metacognition, Motivation, and Understanding, 65-116.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (28. baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Coutinho, S.A. (2007). The relationship between goals, metacognition, and academic success. Educate Journal, 7(1), 39-47.
  • Çakıroğlu, A. (2007). Üstbilişsel strateji kullanımının okuduğunu anlama düzeyi düşük öğrencilerde erişi artırımına etkisi (Yayımlanmamış Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirci, N. (2015). Fen bilimleri dersinde üst bilişsel araştırmaya dayalı öğrenmenin dördüncü sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarılarına ve üst bilişsel süreçlerine etkisi. Yayımlanmamış (Yüksek Lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Downing, K.J. (2009). Self-efficacy and metacognitive development. The International Journal of Learning, 16(4), 187-199.
  • Emrahoğlu, N, Öztürk, A. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının akademik başarılarına bilişsel farkındalığın etkisi: Bir nedensel karşılaştırma araştırması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19), 18-30.
  • Flavell, J.H. (1987). “Speculations about the nature and development of metacognition”. In F.E. Weinert, &R.H. Kluwe (Ed.), Metacognition, Motivation,and Understanding (pp. 21-29). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Flavell, J.H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906–911. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906
  • Göçer, T. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalıkları ile mantıksal düşünme becerileri ve akademik başarıları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi (36.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Legg, A. M., Locker, L. (2009). Math performance and ıts relationshipto math anxiety and metacognition. North American Journal of Psychology, 11(3), 471-486.
  • Livingston, JA. (1997). Metacognition: An overview. State University of New York at Buffalo (Electronic version). Retrievedfromhttp. gse. buffalo. edu/fas/shuell/cep564/metacog. htm.
  • Martinez, M.E. (2006). What is metacognition? Phi delta Kappan, 87(9), 696-699. https://doi.org/10.1177/003172170608700916
  • Memnun, D.S, Akkaya, R. (2012). An Investigation of Pre-service Primary School Mathematics, Science and Classroom Teachers’ Metacognitive Awareness in terms of Knowledge of and Regulation of Cognition. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 312-329.
  • Sağırlı, M. Ö., Baş, F., Bekdemir, M. (2020). Eğitim fakültesi öğrencilerinin akademik başarıları, bölümleri, sınıf düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeyleri arasındaki ilişkiler. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(29), 1-22.
  • Sapancı, A. (2012). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile bilişüstü düzeylerinin akademik başarıyla ilişkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 311-331.
  • Schraw, G., Dennison, R.S. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19(4), 460-475.
  • Schraw, G., Moshman, D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psychology Review, 7(4), 351-371.
  • Schunk, D. H. (2012). Learning theories: An educational perspective. Person Education Inc.
  • Senemoğlu, N. (2020). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (27.Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Tok, H., Özgan, H., ve Döş, B. (2010). Assessing metacognitive awareness and learning strategies as positive predictors for success in a distance learning class. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 123-134.
  • Topçu, M.S, Tüzün, Ö. Y. (2009). İlköğretim öğrencilerinin bilişötesi ve epistemolojik inançlarıyla fen başarıları, cinsiyetleri ve sosyo ekonomik durumları. İlköğretim Online, 8(3), 676-693.
  • Yavuz, D. (2009). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik algıları ve üstbilişsel farkındalıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Zulkiply, N., Kabit, M., and Ghani, K. (2008). Metacognition: What roles does it play instudents academic performance. The International Journal of Learning, 75(11), 97-105.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Yazarlar

Eyüp Acar 0000-0002-1855-2028

İbrahim Dalbudak 0000-0003-2380-803X

Sihmehmet Yıgıt 0000-0002-6770-8711

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 7 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Acar, E., Dalbudak, İ., & Yıgıt, S. (2023). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Akademik Başarılarına Göre Üst Bilişsel Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(3), 259-269. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1293622

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.