This study examines the relationship between social support and socialization tactics in university students' participation in physical activity (PA) and also evaluates these interactions after the COVID-19 pandemic. The participants of the study consisted of university students between the ages of 18-27. Personal information form, social support scale for physical activity and socialization tactics scale were used in the study. The data of 291 participants were included in the study. Data were analyzed by multiple linear regression analysis in SPSS 22. According to the findings of the study, it was determined that gender, athlete background and educational tactics were associated with parental support for PA (F(9,274)=4.292, p=0.000, adj R2=0.12). There was a association of peer support and having an athletic background with using educational tactics and participating in socialization processes with social tactics (F(9,274)=7.903, p=0.000, adj R2=0.21). The research findings revealed that the increase in parental and peer social support in physical activity participation is realized with the effect of sportive background and educational tactics. Since educational tactics play a decisive role, organizing the campus environment in a way that encourages physical activity participation may have a significant effect on the perception of peer social support. The research shows that sporting background, educational tactics and campus environment are effective for increasing participation in physical activity. Therefore, educators and campus administrators should develop various strategies to support university students' physical activity habits.
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin fiziksel aktiviteye (FA) katılımında sosyal destek ve sosyalleşme taktikleri arasındaki ilişkiyi incelemekte ve ayrıca COVID-19 pandemisi sonrasında bu etkileşimleri değerlendirmektedir. Çalışmanın katılımcıları 18-27 yaş aralığındaki üniversite öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışmada kişisel bilgi formu, fiziksel aktivite için sosyal destek ölçeği ve sosyalleşme taktikleri ölçeği kullanılmıştır. Çalışmaya 291 katılımcının verileri dahil edilmiştir. Veriler SPSS 22 programında çoklu doğrusal regresyon analizi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, cinsiyet, sporcu geçmişi ve eğitim taktiklerinin PA için ebeveyn desteği ile ilişkili olduğu belirlenmiştir (F(9,274)=4.292, p=0.000, adjR2=0.12). Akran desteği ve sporcu geçmişine sahip olmanın eğitsel taktikleri kullanmakla, sosyalleşme süreçlerine katılmanın ise sosyal taktiklerle ilişkili olduğu görülmüştür (F(9,274)=7.903, p=0.000, adjR2=0.21). Araştırma bulguları, fiziksel aktiviteye katılımda ebeveyn ve akran sosyal desteğindeki artışın sportif geçmiş ve eğitsel taktiklerin etkisiyle gerçekleştiğini ortaya koymuştur. Eğitsel taktikler belirleyici bir rol oynadığından, kampüs ortamının fiziksel aktiviteye katılımı teşvik edecek şekilde düzenlenmesi akran sosyal desteği algısı üzerinde önemli bir etkiye sahip olabilir. Araştırma, sportif geçmiş, eğitsel taktikler ve kampüs ortamının katılımı artırmada etkili olduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fiziksel Aktivite ve Sağlık |
Bölüm | Sporda Psiko-Sosyal Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1 |
ISSN: 2536-5339
Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi
Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.