Araştırmanın amacı, öğretmenlerin spor yapma durumlarına göre duygu ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada betimsel araştırma modeli kullanılmış, araştırma örneklemini Ankara ilinde görev yapan 978 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma verileri Frenzel ve ark. (2016) tarafından geliştirilen, Alpaslan ve Ulubey (2017) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Öğretmen Duygu Ölçeği” ve Gençöz ve Öncül (2012) tarafından Türk kültürüne uyarlanmış “Temel Kişilik Özellikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi (Anova) testi, Tukey post hoc testi, Tamhane’s post hoc testi ve Pearson Korelasyon testi uygulanmıştır.
Araştırma sonucunda, öğretmenlerin kişilik özellikleri ve duygu durumlarından olumlu bir özelliğin artışının diğer olumlu özelliklerin artışına sebep olduğu, olumsuz özelliklerin de azalmasına sebep olduğu belirlenmiştir. Bireylerin olumsuz özellikleri azaldıkça iletişimi güçlü, sosyal ilişkileri gelişmiş, hayattan zevk alan bir yapıya sahip olacakları bunun da mental olarak huzurlu, öz güven düzeyi yüksek bireyler olmalarını sağlayacağı, gelişime açıklık, uyumluluk, dışadönüklük düzeylerinin de olumlu etkilendiği tespit edilmiştir. Kişilik özelliklerinde olumsuz özelliklerin azalmasının ve olumlu özelliklerin artmasının öğretmenlerin ders içerisindeki duygu durumlarını da doğrudan etkilediği saptanmıştır. Spor yapmanın öğretmen duygu düzeylerine ve kişilik özelliklerine olumlu etkisi olduğu saptandığından tüm öğretmenlerin spora teşvik edilmesi için farkındalık seminerleri yapılabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Sporda Psiko-Sosyal Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2 |
ISSN: 2536-5339
Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi
Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.