Modern era’s understanding of culture overlooked culture, as a social and cultural analysis category as well as a way of life. This point of view has lost its validity and culture gained significance as an area where rulership and power struggle exists. Especially the privileged existence of popular culture; having an interdependence attachment to power relations in addition to an allowing structure for alternative discourses other than the official discourse is a cruicial asset. This article examines Eurovision Song Contest with its over 50 years of traditionaled history, as a noteworthy television program of popular culture. Despite often being considered as “kitsch”, the contest refers more than of an ordinary song competition. The artists who participate in the contest compete for the country they represent rather than an individual race which takes “national identity” more on stage. In this respect the contest has a stimulus effect on national consciousness. This alerted effect can clearly be seen on public debates just before, during and after the contest. It is claimed in this study that Turkey’s position in Eurovision Song Contest offers a view of the “cultural struggle” towards Western civilization since the beginning of the modernization process. In this framework this study primarily focuses on the relationship between identity and culture, followed by the role of popular culture in the construction of cultural identity. Afterwards the study tries to discover how does this contest became a tool of cultural struggle in Turkish society by analyzing the news and the discource of the news that took place in national print media.
Modern döneme ait bir kavrayış olan kültürün gerek sosyal ve toplumsal bir çözümleme kategorisi olarak, gerekse de bir yaşam biçimi olarak öneminin göz ardı edilmesi, günümüzde geçerliğini kaybetmiş ve kültüre yönelik ilgi yeniden canlanmıştır. Kültür, iktidar ilişkilerinin bir parçası ve iktidar mücadelesinin farklı biçimlerde devam ettiği bir alan olarak anlam kazanmıştır. Özellikle popüler kültürün iktidar ilişkilerinden bağımsız olmayışı ancak aynı zamanda direnişe geçit veren ve resmi söylemlerden başka alternatif söylemlere de olanak sağlayan yapısı büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma Eurovision Şarkı Yarışması’nı 50 yılı aşkın gelenekselleşen geçmişiyle dikkatle incelemeye değer popüler kültür ürünü bir televizyon programı olarak ele almaktadır. Çoğunlukla “kitsch” olarak değerlendirilse de yarışma, katılımcı ülkelerin “kültürel kimliklerinin temsiline” dayalı formatıyla sıradan bir şarkı yarışmasının çok ötesinde anlamlar içermektedir. Yarışmaya katılan sanatçılar bireysel bir yarıştan ziyade, ülkelerini temsil ettikleri için yarışmada bireysel kimlikleriyle değil, ulus kimlikleriyle yer almaktadır. Bu yönüyle yarışma milli bilinci doğrudan uyaran bir etkiye sahiptir. Bu etki yarışmaya ilişkin kamuoyuna yansıyan tartışmalarda açık biçimde görülmektedir. Türkiye’nin yarışmayla kurduğu ilişkinin, modernleşme süreciyle birlikte Batı’ya karşı gelişen “kültürel mücadele”nin bir görünümünü sunduğu ileri sürülen bu çalışmada öncelikle kimlik ve kültür ilişkisi incelenerek, kültürel kimliğin inşasında popüler kültürün rolü üzerinde durulmuştur. Sonrasında ise ulusal yazılı basında geçmişten bugüne yer alan haberler, haberlerde kullanılan dil ve söylem aracılığıyla Türk kamuoyunda yarışmanın nasıl kültürel bir mücadelenin aracı haline geldiğinin izleri sürülmüştür.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |
Gazi Akademik Bakış Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.