Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Osmanlı Mîrî Rejiminin Suriye ve Irak’ta Uygulanmasının Sonuçları

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 18, 1 - 15, 10.06.2016
https://doi.org/10.19060/gav.294979

Öz

Osmanlı Devletinin iki temel idare tarzı vardır. 1. Mîrî rejim, 2. Salyaneli rejim. Bunların dışında mümtaz vilayetler de vardır. Mîrî rejim devletin klasik sistemidir. Bu sisteme dâhil olan vilayetlerde tahrir yapılır, gelirler tevcih edilir, devletin kaynaklarını tasarruf edenler devletin resmî görevleri yerine getirmekle yükümlüdürler. Bu suretle mîrî rejime dâhil olan yerlerde asker çıkarılmakta, vergi alın­makta ve merkezî hâkim kültür ikame edilebilmektedir. Salyaneli vilayetlerde ise tahrir ve timar yoktur, buralardan asker çıkarılmazdı, kanunnâmelerde belirtildiği üzere vali ve diğer görevlilerin maaşları o vilayetin gelirlerinden ödenirdi. Ama Osmanlı mali kayıtlarında bunun böyle olmadığı, salyaneli vali­lerin maaşlarının dahi merkezden ödendiği görülmektedir.

Bu sisteme dâhil olan yerler Osmanlı Devletinin gerçek anlamda hâkim olduğu yerlerdir. Buna göre mîrî rejimin sınırları; güneyde Şam, Rakka, Bağdat, Tebriz, kuzeye yönelerek Revan ve Batum’dur. Rumeli’nde ise; Tuna tabiî sınır olmak üzere, Bulgaristan, Makedonya, Bosna-Hersek ve Arnavutluk, Kuzey Yunanistan ve Saros Körfezi’nden Oniki Adalar, Rodos ve Kıbrıs’tır.

Konumuz olan Suriye ve Irak’ın özellikle kuzey bölgeleri yani Şam, Halep, Rakka, Deyr-i Zor, Musul vilayetinin tamamı ki, Musul, Kerkük, Süleymaniye, Erbil ve Dohuk’tur. Bağdat ise bazen mîrî rejime dâhil olurken, bazen de salyaneli tarzda idare edilmiştir. Bu idarî ve iktisadî sistem, yüzyıllar boyunca bölge halkının devletin merkezi ile bütünleşmesini sağlamıştır. Çünkü mîrî rejim ile binlerce kişi timar veya zeamet tasarruf etmiş, binlerle ifade edilen mukataa ve vakıflarda yüzbinlerce insan istihdam edilmiştir. Üstelik Osmanlı Devletinin halkın din ve sosyal hayatlarına müdahaleci bir siyaset gütmemesi, bölge halkının çok büyük çoğunlukla Müslüman olması, bu bütünleşmeyi ve özdeşleşmeyi sağlayan önemli faktörlerdir.

Yüzyıllara dayanan bu iktisadî ve sosyal düzen, Birinci Dünya Savaşından sonraki geliş­melerde, bölge halkının Osmanlı Devletinin yanında mücadelelere katılması sonucunu doğurmuştur. Nihayet bu bütünlük, Türk, Kürt, Arap ayırmaksızın Misâk-ı Millî’nin tarihî zeminini oluşturmuştur.

Kaynakça

  • ÖZTÜRK Mustafa, “Osmanlı Mîrî Rejiminin Misâk-ı Millî ile Münasebeti”,Genelkurmay ATASE, Beşinci Askeri Tarih Semineri Bildirileri, Ankara 1996, s. 186-192.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Öztürk

Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Öztürk, M. (2016). Osmanlı Mîrî Rejiminin Suriye ve Irak’ta Uygulanmasının Sonuçları. Gazi Akademik Bakış, 9(18), 1-15. https://doi.org/10.19060/gav.294979
AMA Öztürk M. Osmanlı Mîrî Rejiminin Suriye ve Irak’ta Uygulanmasının Sonuçları. Gazi Akademik Bakış. Aralık 2016;9(18):1-15. doi:10.19060/gav.294979
Chicago Öztürk, Mustafa. “Osmanlı Mîrî Rejiminin Suriye Ve Irak’ta Uygulanmasının Sonuçları”. Gazi Akademik Bakış 9, sy. 18 (Aralık 2016): 1-15. https://doi.org/10.19060/gav.294979.
EndNote Öztürk M (01 Aralık 2016) Osmanlı Mîrî Rejiminin Suriye ve Irak’ta Uygulanmasının Sonuçları. Gazi Akademik Bakış 9 18 1–15.
IEEE M. Öztürk, “Osmanlı Mîrî Rejiminin Suriye ve Irak’ta Uygulanmasının Sonuçları”, Gazi Akademik Bakış, c. 9, sy. 18, ss. 1–15, 2016, doi: 10.19060/gav.294979.
ISNAD Öztürk, Mustafa. “Osmanlı Mîrî Rejiminin Suriye Ve Irak’ta Uygulanmasının Sonuçları”. Gazi Akademik Bakış 9/18 (Aralık 2016), 1-15. https://doi.org/10.19060/gav.294979.
JAMA Öztürk M. Osmanlı Mîrî Rejiminin Suriye ve Irak’ta Uygulanmasının Sonuçları. Gazi Akademik Bakış. 2016;9:1–15.
MLA Öztürk, Mustafa. “Osmanlı Mîrî Rejiminin Suriye Ve Irak’ta Uygulanmasının Sonuçları”. Gazi Akademik Bakış, c. 9, sy. 18, 2016, ss. 1-15, doi:10.19060/gav.294979.
Vancouver Öztürk M. Osmanlı Mîrî Rejiminin Suriye ve Irak’ta Uygulanmasının Sonuçları. Gazi Akademik Bakış. 2016;9(18):1-15.