Turkish steppe culture constituted a typical structure with regard to its creation and development. It emerged from steppe geography. The geography affected social, politic, economical, military and religious structure of the society substantially. The Turkish culture was shaped up under these influences. The agents of the culture appeared as a shepherd generally. Shepherding provided a basic to the animal husbandry. The shepherds headed to search the fertile grass. Shepherding obliged people to became seminomadic. Thus the life continued in a manner of searching new pastures and shuttling between plateau and winter quarters . The horse that is one of the important ingredient of the culture provided mobility and speed to the culture. In social, politic, and military life of society the horse came into prominence. The nomadic houses or the cars contributed to Turks’ life very much. These nomad houses were shelter at the nights and cold days for them. Going from the plateau to winter quarters and from pasture to another pasture was made easy thanks to these. The finding which took out from graves reflects to all features of the culture.The ruins of nomad houses and horses were arised from the graves . These support the informations which was given in the written sources. Among the findings, there were also The animal struggle scenes which reflect art concept of theseminomadism between tomb finds. This art concept named as turkish animal style. It’s tried to determine The scope of the Turkish culture by emphasizing steppe, shepherding, semi-nomadism, horse, nomad house, tomb. It is also emphasized that aforementioned notions can be used for Turkish culture. Thus, cultural dysphemisms in the turkish culture based on that idea
Bozkır Türk kültürü oluşumu ve gelişimi bakımından kendine özgü bir yapı oluşturmuştur. Bu kültür bozkır coğrafyasında ortaya çıkmıştır. Coğrafya toplumun sosyal, siyasi, iktisadi, askeri ve dini yapısına büyük ölçüde etki etmiştir. Türk kültürü böyle bir etki altında şekillenmiştir. Kültürün temsilcileri büyük ölçüde çoban olarak ortaya çıkmışlardır. Çobanlık hayvan besleyiciliğine temel oluşturmuştur. Çobanlar hayvanları için verimli otlak arayışına yönelmişlerdir. Çobanlık konar-göçerliği zorunlu kılmıştır. Böylece hayat yeni otlaklar bulmak ve yaylakla kışlak arasında gidip gelmek şeklinde sürmüştür. Kültürün önemli unsurlarından olan at kültüre hareketlilik ve hız kazandırmıştır. At toplumun sosyal, siyasi, iktisadi ve askeri hayatında ön plana çıkmıştır. Göçer-ev ya da arabalar Türklerin hayatına büyük katkı sağlamıştır. Bu göçer- evler geceleri ve soğuk günlerde kendilerine barınak olmuştur. Bunlar yaylaktan kışlağa ve otlaktan otlağa gidişleri kolaylaştırmıştır. Kurganlardan ortaya çıkarılan buluntular kültürün bütün özelliklerini ortaya koymuştur. Kurganlardan göçer-ev ve at kalıntıları ortaya çıkarılmıştır. Bunlar yazılı kaynaklarda verilen bilgileri desteklemektedirler. Kurgan buluntuları arasında konar-göçerlerin sanat anlayışını yansıtan hayvan mücadele sahneleri ortaya çıkarılmıştır. Bu sanat anlayışı hayvan üslubu olarak adlandırılmıştır. Bozkır, çobanlık, konar-göçerlik, at, göçer-ev ve kurgan kavramları üzerinde durularak Türk kültürünün kapsamı belirlenmeye çalışılmıştır. Türk kültürü için söz konusu kavramların da kullanılabileceği üzerinde durulmuştur. Türk kültür çevresinde kültür adlandırmaları da bu düşünceye dayandırılmıştır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 8 Sayı: 15 |
Gazi Akademik Bakış Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.