Objective: To
evaluate the patient satisfaction at the different clinics of the Department of
Endodontics of the Faculty of Dentistry at Gazi University.
The evaluations were aimed for each individual clinic, and comparisons were also
done among the clinics.
Materials and Method: The study was carried out at the undergraduate clinic and the two
graduate clinics (routine clinic and special clinic) during the spring term of
2018. Scheduled
endodontic patients, aged ≥18 years and providing consent for participation were
included. The patients’ demographic data and their levels of emphasis they placed
on 8 questionnaire items and their satisfaction levels were asked before and
after the treatment, respectively. A 5-point Likert scale was used. Chi-square
test for categorical variables, Wilcoxon test for inter-group comparisons, and
Kruskal-Wallis H and Dunn’s multiple comparisons tests for intra-group
comparisons were employed (α=0.05).
Results: Two
hundred fifty-nine valid questionnaires were obtained (statistical power ≥%95).
No significant relationship was found between the clinics and the demographic
variables (p>0.05). In all the inter-group comparisons, the graduates’ routine and special clinics were
similar (p>0.05);
however, for most of the items, the undergraduate clinic was significantly
different from and inferior to the graduate clinics (p<0.05 or p<0.01).
In intra-group comparisons, the satisfaction scores of the graduates’ clinics
were always greater than the emphasis scores (positive values). Contrarily,
mostly negative values were obtained at the undergraduate clinic (5/8). The median
satisfaction score was always 5 (very good) for the graduates’ clinics, and 4
(good) or 5 for the undergraduates’ clinic.
Conclusion: The patients rated their satisfaction for
the endodontic clinics of the Faculty of Dentistry at Gazi University
mostly as good or very good. The patients’ satisfaction for the graduate
clinics was greater than that of the undergraduate clinic.
Amaç: Bu araştırmanın amacı Gazi Üniversitesi
Diş Hekimliği Fakültesi Endodonti Anabilim Dalının farklı kliniklerinde hasta
memnuniyetinin saptanmasıdır. Her bir kliniğin kendi içerisinde incelenmesi ve
klinikler-arası karşılaştırmaların yapılması amaçlandı.
Gereç ve
Yöntem: Çalışma 2018 yılı bahar döneminde öğrenci kliniği ve asistanların
çalıştığı asistan kliniği ve özel klinikte yapıldı. Onam
veren, yaşı ≥18 olan, rutin randevulu endodontik hastalar dahil edildi. Tedavi
öncesi hastadan demografik bilgisi ve 8 anket maddesi için beklentisi
soruldu. Tedavi sonrası aynı 8 madde için memnuniyeti soruldu. Skorlama 5’li
Likert skalası ile yapıldı. Kategorik değişkenler için ki-kare
testi, grup-içi karşılaştırmalarda Wilcoxon testi, gruplar-arası
karşılaştırmalarda Kruskal-Wallis H ve Dunn çoklu karşılaştırma testleri
kullanıldı (α=0.05).
Bulgular: Geçerli 259 anket elde edildi (istatistiksel güç ≥%95).
Gruplar ile demografik değişkenler
arasında anlamlı bir ilişki bulunmadı (p>0.05). Gruplar-arası
karşılaştırmaların tümünde asistan kliniği ve özel kliniğin birbirine benzer
olduğu (p>0.05); ancak karşılaştırmaların çoğunda öğrenci kliniğinin diğer
ikisinden istatistiksel olarak anlamlı şekilde ve olumsuz yönde farklı olduğu
görüldü (p<0.05 veya p<0.01). Grup-içi karşılaştırmalarda asistan
kliniğinde ve özel klinikte tüm sorular için memnuniyet skoru, beklenti
skorundan yüksek bulundu (pozitif değerler). Bunun tersine, öğrenci kliniğinde
soruların çoğu için (5/8) negatif değerler alındı. Asistanların çalıştığı
kliniklerde memnuniyet skoru medyan değeri her zaman 5 (çok iyi) iken, öğrenci
kliniğinde 4 (iyi) veya 5’ti.
Sonuç: Gazi Üniversitesi Diş Hekimliği
Fakültesi endodonti kliniklerinde hastalar memnuniyetlerini
çoğunlukla iyi veya çok iyi olarak ifade ettiler. Asistanların çalıştığı
kliniklerdeki hasta memnuniyeti öğrenci kliniğindekinden daha yüksekti.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 36 Sayı: 1 |