Objective: To evaluate the effect of
socio-demographic factors on the endodontic patients’ satisfaction at the
Faculty of Dentistry at Gazi
University.
Materials and Method: Patient satisfaction questionnaires
were applied between 24.04.2018 – 04.07.2018 at three
endodontic clinics where undergraduate (one clinic) and graduate students (two
clinics) practiced. The socio-demographic information of the patients was
recorded (gender, age, marital status, education level, household income). The
emphasis and satisfaction responses given by the patients to 8 questionnaire
items were measured using a 5-point Likert scale. The number of valid
questionnaires was 259 (114 men, 145 women; average age ± standard deviation: 39.20 ± 11.45
years;
statistical power ≥95%). Chi-square test (for categorical variables), Wilcoxon
test (for intra-group comparisons between the emphasis and satisfaction
scores), and Wilcoxon or Kruskal-Wallis H test and Dunn post hoc test (for inter-group comparison of the score differences)
were used in the statistical analysis (α=0.05).
Results: The distribution of the socio-demographic variables
were similar among the three clinics (p>0.05). When the data of these
clinics were combined, a statistical significance was found only for the
‘education level’; patients with an education level equal to or less than
secondary school were more satisfied than those with a higher education level
(p<0.05). On the other hand, without any inter-group statistical
significance and according to the intra-group analyses, the following groups
tended to have greater satisfaction: men, 18-27 age range (the youngest age
group), unmarried, and those with higher household income.
Demographic factor dental student endodontics patient satisfaction
Amaç:
Bu çalışmanın amacı sosyo-demografik
değişkenlerin Gazi Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi endodonti hastalarının
memnuniyetleri üzerine etkisini incelemektir.
Gereç
ve Yöntem: Mezuniyet öncesi öğrencilerin çalıştığı
bir klinikte ve mezuniyet sonrası asistanların çalıştığı iki klinikte (toplam
üç endodonti kliniğinde) 24.04.2018 – 04.07.2018 tarihleri
arasında hastalara memnuniyet anketi uygulandı. Hastaların sosyo-demografik
bilgisi kaydedildi (cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu, hanehalkı
geliri) ve 8
anket maddesinin her birinin hastaya ifade ettiği önem ve memnuniyet derecesi
5’li Likert skalası ile ölçüldü. Geçerli 259 anket (114 erkek, 145 kadın; ortalama yaş ± standart sapma: 39.20
± 11.45; istatistiksel
güç ≥%95) elde edildi. Kategorik değişkenler için ki-kare testi, önem ve memnuniyet
skorlarının grup-içi karşılaştırılmasında Wilcoxon testi, gruplar-arası skor
farklarının karşılaştırılmasında Wilcoxon testi veya Kruskal-Wallis H testi ve
Dunn post hoc testi kullanıldı (α=0.05).
Bulgular: Üç klinikte sosyo-demografik değişkenlerin dağılımı
birbirine benzerdi (p>0.05). Üç kliniğin verisi birleştirildiğinde,
sosyo-demografik değişkenlerden yalnızca ‘eğitim durumu’ için istatistiksel olarak anlamlı fark görüldü; buna göre ‘ortaokul veya daha az’
eğitim düzeyine sahip olanların daha yüksek eğitim düzeylilere göre anlamlı
şekilde daha fazla memnun kaldığı bulundu (p<0.05). Diğer taraftan,
gruplar-arası anlamlı fark olmamakla beraber, grup-içi analizler dikkate alındığında
erkeklerde, en genç yaş grubu olan 18-27 yaş aralığında, evli olmayanlarda ve
daha yüksek hanehalkı geliri olanlarda memnuniyet eğilimi daha fazlaydı.
Sonuç: Gazi Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesindeki endodonti
hastalarının memnuniyetleri üzerine etkisi
incelenen sosyo-demografik değişkenlerden sadece eğitim durumu belirgin
etki gösterdi; daha düşük eğitim seviyesine sahip hastalarda memnuniyet daha
yüksekti.
Demografik faktör diş hekimliği öğrencisi endodonti hasta memnuniyeti
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Özgün Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 36 Sayı: 3 |