In
today's world, researchers work harder in order to improve the manufacturing
processes and to produce with lower cost values. Many different analytical and
heuristic approaches are proposed for these aims. In this study, the supplier
selection problem is taken into account for a baby formula producer, which is
one of the largest ones of the market in Turkey. Food production is of high
importance for human life; besides, production of baby formulas and the
decisions related to this process are even more important. In the literature,
there are no studies related to this major problem. Throughout the solution
procedure, the problem is approached using Fuzzy Axiomatic Design (AD), which
enables to use both qualitative and quantitative factors together in supplier
selection problems. In the context of this work, the second axiom of AD, Fuzzy
Information Axiom, which is more advantageous compared to other Multi Criteria
Decision Making methods as it allows both fuzzy and certain information to be
evaluated together. is used and a hierarchical evaluation related is presented to
the suppliers.
Supply Chain Management Supplier Selection Multi Criteria Decision Making Axiomatic Design
Günümüz dünyasında araştırmacılar, üretim süreçlerini iyileştirmek ve daha düşük maliyet değerleri ile üretim yapmak için daha fazla çalışmaktadırlar. Bu amaçlara yönelik olarak birçok analitik ve sezgisel yaklaşım önerilmiştir. Bu çalışmada, Türkiye'de pazarın en büyüklerinden biri olan bir bebek maması üreticisi için tedarikçi seçim problemi ele alınmaktadır. Gıda üretimi insan hayatı için büyük önem taşımaktadır; bebek formüllerinin üretimi ve bu süreçle ilgili kararlarsa daha da önemlidir. Literatürde bu önemli probleme ilişkin bir çalışma bulunmamaktadır. Çözüm prosedürü boyunca, tedarikçi seçiminde hem nitel hem de nicel faktörlerin birlikte değerlendirilmesini sağlayan Bulanık Aksiyomatik Tasarım (AD) kullanılmıştır. Bu çalışma kapsamında, bulanık ve kesin bilgilerin birlikte değerlendirilebilmesine izin verdiği için, diğer Çok Kriterli Karar Verme yöntemlerine kıyasla daha avantajlı olan AD'nin ikinci aksiyomu olan bulanık bilgi aksiyomu kullanılmış ve tedarikçilere, hiyerarşik bir değerlendirme sunulmuştur.
Tedarik Zinciri Yönetimi Tedarikçi Seçimi Çok Kriterli Karar Verme Aksiyomatik Tasarım
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Bilgisayar Yazılımı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |