Batarya elektrikli araçların ağırlığına katkıda bulunan en büyük kalemlerden biridir ve konumu süspansiyon sisteminin performansını doğrudan etkilemektedir. Bu makalenin amacı tekerlek içi motorlu elektrikli otomobillerde sürüş konforu açısından optimal batarya konumlarının lineer olmayan bir taşıt süspansiyon modeli kullanılarak belirlenmesidir. Analizlerde tüm yay ve amortisörlerin lineer karakteristiklerine ilaveten kübik doğrusalsızlıklarının da hesaba katıldığı yedi serbestlik dereceli bir yarım taşıt süspansiyon modeli kullanılmıştır. Modelde yay ve amortisör doğrusalsızlıklarına ek olarak tüm trigonometrik doğrusalsızlıklar da dikkate alınmıştır. Sinüzoidal formda 48 farklı yol profili ve 3 farklı ilerleme hızı ile toplamda 144 farklı sürüş senaryosu oluşturulmuş ve her bir senaryo için aracın boylamasına ekseni boyunca 36 batarya konumu test edilerek optimal olanı bulunmuştur. Optimizasyon kriteri, sürücü ve koltuğunun dikey ivmesinin kök ortalama kare değerinin minimizasyonudur. Gerçekleştirilen 5184 analiz neticesinde optimal batarya konumunun 0,2 ila 5 m arasındaki dalga boylarına sahip yol profilleri için aracın orta kısmı; 10 ila 30 m arasındaki dalga boylarına sahip yol profilleri içinse aracın arka kısmı olduğu görülmüştür.
Elektrikli otomobil sürüş konforu süspansiyon doğrusalsızlıkları batarya konumu optimizasyon
Bu makale, ikinci yazarın birinci yazarın tez danışmanlığında yürüttüğü yüksek lisans tez çalışmasının bir bölümüne dayanmaktadır.
Battery is one of the largest contributors to the weight of electric vehicles, and its location directly affects the performance of the suspension system. The aim of this article is to determine the optimal battery locations for ride comfort of in-wheel-motor electric automobiles using a nonlinear vehicle suspension model. In the analyses, a seven-degree-of-freedom half-vehicle suspension model was used, in which cubic nonlinearities of all springs and dampers are taken into account in addition to their linear characteristics. In addition to spring and damper nonlinearities, all trigonometric nonlinearities are also considered in the model. Totally 144 different driving scenarios were generated with 48 different sinusoidal road profiles and 3 different travel speeds, and for each scenario by testing 36 battery locations along the vehicle’s longitudinal axis, the optimal one was found. The optimization criterion is the minimization of the root-mean-square of the vertical acceleration of the driver and seat. As a result of the 5184 analyses carried out, it has been seen that the optimal battery location is the middle of the vehicle for road profiles with wavelengths between 0.2 and 5 m, whereas the rear of the vehicle for road profiles with wavelengths between 10 and 30 m.
Electric automobile ride comfort suspension nonlinearities battery location optimization
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 29 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 14 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |