Otomobillerde görülen düşük frekanslı uğultu problemi akustiği olumsuz etkilemekte ve toplam konforu düşürmektedir. Mevcut çalışmada, bir binek otomobilin titreşim ve akustik karakteristikleri incelenmiştir. Akustik konforun iyileştirilmesinin hedeflendiği bu çalışmada, deneysel ve sayısal yöntemlerin bir arada kullanıldığı bir yaklaşım benimsenmiştir. Çalışma, düşük frekanslı uğultu problemlerinin gözlemlendiği 33-193 Hz frekans aralığı ile sınırlı tutulmuştur. Sayısal analizlerde kullanılmak üzere aracın sonlu eleman modeli oluşturulmuş, yapısal ve akustik kipler hesaplanmıştır. Aracın yapısal kipleri deneysel olarak da hesaplanmış ve bilgisayar ortamında oluşturulan model deneysel bulgulara göre güncellenmiştir. Yapı üzerindeki etkin kuvvetler, iletim yolu analizi ile deneysel olarak tespit edilmiştir. Elde edilen deneysel veriler ve gerçekleştirilen sayısal analizlerin sonuçları değerlendirilerek, tasarım aşamasında öngörülememiş olan düşük frekanslı uğultu problemlerinin nedenleri tespit edilmiştir. Aracın deneylerle doğrulanmış sonlu eleman modeli üzerinde, bulgulara uygun olarak ayarlı kütle sönümleyicisi kullanımıyla tadilat çalışmaları yapılmıştır.
Taşıt akustiği ayarlı kütle sönümleyicisi; düşük frekanslı uğultu; yapısal ve akustik kipler
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |