Bu çalışmada, eurodizel yakıtına çeşitli oranlarda pamuk yağı metil esteri ilavesinin, tek silindirli direk püskürtmeli bir dizel motorun yanma, performans ve egzoz emisyonu üzerine etkisi araştırılmıştır. Deneyler sabit devirde (1500 rpm) farklı yüklerde yapılmıştır. Deneylerde eurodizel yakıtına , % 10, %20 ve %50 pamuk yağı metil esteri ilave edilerek (sırasıyla PYME10, PYME20 ve PYME50 olarak adlandırılan) elde edilen yakıt karışımları kullanılmıştır. Elde edilen yakıtlar tek silindirli, dört zamanlı, hava soğutmalı ve elektrik dinamometresi ile yüklenebilen bir dizel motorunda test edilmiş ve sonuçlar referans eurodizelle karşılaştırılmıştır. Sonuçlar, pamuk yağı metil ester karışımlarının tutuşma gecikmesinin, pamuk yağı metil esterin düşük setan sayısı nedeniyle eurodizelden daha uzun olduğunu göstermiştir. Maksimum silindir basıncı, tüm motor yükleri için eurodizele kıyasla daha yüksektir. Pamuk yağı metil ester karışımlarının ısı yayılım oranı, uzun tutuşma gecikmesi ve pamuk yağı metil esterin oksijen içeriğinden dolayı eurodizelden daha yüksektir. Eurodizel, yüksek ısıl değeri nedeniyle tüm motor yükleri için pamuk yağı metil ester karışımlarına kıyasla en düşük özgül yakıt tüketimine ve en yüksek ısıl verimliliğe sahiptir. PYME10, PYME20 ve PYME50 karışımları sırasıyla eurodizeli takip etmektedir. Pamuk yağı metil ester ilavesinin, duman koyuluğu ve CO emisyonlarında bir azalmaya neden olurken, NOx emisyonlarında hafif bir artışa neden olduğu ve HC emisyonlarının ise düşük değerde olduğu gözlenmiştir.
Alternatif yakıtlar pamuk yağı metil esteri; yanma karakteristikleri; motor performansı; egzoz emisyonları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |