Yol üstyapılarının mekanik-ampirik tasarımında
granüler malzemelerin mekanik direncinin tespiti amacıyla kullanılabilecek en
gerçekçi parametre Esneklik modülü olarak karşımıza çıkmaktadır. Esneklik
modülü uygulanan gerilme durumuna, yükleme süresine, su muhtevasına, kuru
yoğunluğa ve gradasyon gibi faktörlere bağlı olarak değişim göstermektedir.
Bu çalışma kapsamında, ülkemizdeki yol
inşaatlarında kullanılmakta olan volkanik kökenli agregalardan elde edilen
deneysel bulgular kullanılarak agrega karışımlarının Esneklik modülünü (Mr)
tahmin etmek amacıyla matematiksel bir model oluşturulmuştur. Çalışmada
kullanılan agrega örnekleri (bazalt ve traki-bazalt) Anadolu yarımadasının
güney ve iç bölgelerinden farklı ocaklardan temin edilmiştir. Çalışmanın
deneysel kısmında dinamik üç eksenli deneyi uygulanarak silindirik numunelerin
esneklik modülü bulunmuştur. Daha sonra elde edilen deneysel bulgular
kullanılarak matematiksel bir model oluşturulmuştur.
Çoklu regresyon yöntemiyle oluşturulan modelde,
agrega fiziksel özellikleri, agrega karışım özellikleri ve numune yükleme
durumu ile ilgili parametreler (8 farklı değişken) giriş verisi olarak alınmış
ve agrega karışımlarına ait Mr değeri çıkış parametresi olarak elde
edilmiştir. Yeni ortaya konan model, Uzan modeli gibi geleneksel tahmin
modellerine alternatif olarak ortaya konmuş ve bu modeller ile istatistiki
olarak karşılaştırılmıştır. Çoklu regresyon yöntemiyle elde edilen performans
değerleri oldukça yüksek çıkmıştır (R2:0,98,
SE:10,51). Model belirli değişkenler kullanılarak, yeni giriş değerleri için
sonuç üretebilmektedir. Bunun sonucu olarak, gerçek-zamanlı olarak farklı
gerilmeler altındaki esneklik modülü değerinin hesaplanabilmesini mümkün
kılmaktadır.
Granüler malzemeler yol üstyapısı esneklik modülü çoklu regresyon
Resilient modulus is
an important design parameter for highway pavement structures because it
represents the structural strength of pavement layers. The resilient modulus
depends on the factors such as applied stress, loading time, water content, dry
density and gradation.
This paper
demonstrates the applicability of regression methodology for estimating the (Mr)
Resilient modulus of pavement layers using the results of dynamic triaxial
tests. Aggregate samples were collected from several different quarries of
central Anatolia. All of the aggregate sources were igneous rock (basalt, and
trachy-basalt). Initial work content of triaxial tests to obtain the resilient
modulus of cylindrical aggregate samples. Than new mathematical model proposed
by using the results of dynamic triaxial tests.
In the regression
model; aggregate physical properties, aggregate mixture properties and loading
factors (a total of 8 variables) which are used as input parameters and the
resilient modulus of the aggregate mixture obtained as output. In order to
compare the effectiveness of the new method, coefficients for the Uzan
constitutive model were also determined for laboratory testing and were
compared with the approach described in this paper. Performance parameters of R2
:0.98 and Standard error:10.51 was obtained from model prediction. These
results are quite sufficient, and the regression model assumed the resilient
response to be like a function by using the stated material parameters. So,
this approach makes it possible to estimate the resilient modulus of the
different aggregates samples in real-time.
Granular materials highway pavements resilient modulus linear multiple regression
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |