Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Buji ile ateşlemeli tek silindirli bir motorda krank-biyel ve rhombic hareket mekanizmalarının termodinamik olarak karşılaştırılması

Yıl 2020, , 595 - 606, 25.12.2019
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.492003

Öz

İçten yanmalı
motorlarda güç bir milden alınmakta ve motor hareketi bu milin açısal hareketi
ile tanımlanmaktadır. Bu hareket krank mekanizmalı motorlarda krank açısı adını
alırken rhombic mekanizmalı motorlarda dişli açışını ifade etmektedir. Bu çalışmada, buji ile ateşlemeli
dört zamanlı tek silindirli bir motor için krank hareket mekanizması ile buna
alternatif olabilecek rhombic hareket mekanizmasının termodinamik olarak
karşılaştırılması yapılmıştır. Hem rhombic hem de krank mekanizmasında
maksimum silindir basıncı 371o’de elde edilmiştir. Krank mekanizmalı
motorda maksimum silindir basıncı 63,1 bar iken rhombic mekanizmalı motorda
maksimum silindir basıncının 64,5 bar olduğu görülmektedir. Rhombic mekanizmalı
motorda bir çevrimde silindir duvarından kaybedilen ısı miktarı 15,27 J iken bu
değer krank mekanizmalı motorda bir çevrim için 13,68 J olarak hesaplanmıştır.

Kaynakça

  • Solmaz H., Dört Silindirli Dört Zamanlı Bir Dizel Motorunun Dinamik Modeli Ve Titreşimlerinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2014.
  • Öztürk E., İçten Yanmalı Motorlarda Titreşimlerin İncelenmesi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 51-55, 2011.
  • Arabacı, Emre., A Novel Extended Expansion Engine Mechanism. International Journal of Automotive Science and Technology 2 (2): 16-23.
  • Boysal A., and Rahnejat, H. Torsional vibration analysis of a multi-body single cylinder internal combustion engine model. Applied Mathematical Modelling, 21: 481-493, 1997.
  • Rahnejat H., Multi-body dynamics: vehicles, machines and mechanisms. Professional Engineering Publishing, SAE, London, 1998.
  • Wang R., A Study of Vibration Isolation of Engine Mount System. M.Sc Thesis, Concordia University, 25-74, 2005.
  • Heisler H., Advanced engine technology. Arnold Press, London, 79-135, 1985.
  • Hartog J.P.D., Mechanical Vibrations 3rd edition. McGraw-Hill, USA, 100-165, 1947.
  • Song Z., A Dynamics model for automotive diesel engines. Ph.D. Thesis, University of Wisconsin, Madison, 5-68, 1991.
  • Kim M., Friction force measurement and analysis of rotating liner engine. Ph.D. Thesis, The University of Texas, Austin, 2005.
  • Taylor C., Engine Tribology. Elsevier Science Publishers, B.V.J., 1993.
  • Drew, S. J., Hesterman, D. C., & Stone, B. J. (1999). The torsional excitation of variable intertia effects in a reciprocating engine. Mechanical systems and signal processing, 13(1), 125-144.
  • Shendage D.J., Kedare S.B., Bapat S.L., An Analysis of Beta Type Stirling Engine With Rhombic Drive Mechanism, Renewable Energy, 36: 289–297, 2011.
  • Finkelstein T., Allan J. O., Air Engines, The American Society of Mechanical engineers, New York, 2004.
  • Walker G., Stirling Engines, United States by Oxford University Press, 1980.
  • Erol D., Düşük Sıcaklık Farkıyla Çalışan Bir Stirling Motorunun Tasarımı ve İmalatı, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2009.
  • Çınar C., Gama Tipi Bir Stirling Motorunun Tasarımı, İmali ve Performans Analizi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2001.
  • Çınar C., Aksoy F., Okur M., Rhombic Hareket Mekanizmalı Bir Stirling Motorunun Tasarımı, İmalatı Ve Performans Testleri. Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 28(4): 795-801, 2013.
  • Yang, HS., Chin C., Shang H. A complete model for dynamic simulation of a 1-kW class beta-type Stirling engine with rhombic-drive mechanism. Energy 161: 892-906, 2018.
  • Kongtragool B, Wongwises S. A review of solar-powered Stirling engines and low temperature differential Stirling engines, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 7: 131–54, 2003.
  • Chin-Hsiang C., Ying-Ju Y., Combining dynamic and thermodynamic models for dynamic simulation of a beta-type Stirling engine with rhombic-drive mechanism, Renewable Energy, 37: 161-173, 2012.

Thermodynamic comparison of crank-drive and rhombic-drive mechanisms for a single cylinder spark ignition engine

Yıl 2020, , 595 - 606, 25.12.2019
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.492003

Öz

In internal
combustion engines, power is taken from a shaft and motor movement is defined
by the angular motion of this shaft. This movement refers to the angle of the
gear in rhombic drive mechanism engines while taking the name of the crank
angle in crankshaft engines. In this study, thermodynamic comparison was
performed in a single cylinder, four-stroke spark ignition engine with
crank-drive and alternative rhombic drive mechanisms.

Maximum cylinder pressure
was obtained at 371º for both rhombic drive and crank mechanism. The maximum
cylinder pressure of the crank mechanism is 63.1 bar while the maximum cylinder
pressure of the rhombic drive mechanism is 64.5 bar. While in the rhombic drive
mechanism engine, the amount of heat lost from the cylinder wall is 15.27 J in
one cycle, this value is calculated as 13.68 J with a crank mechanism for a
cycle.

Kaynakça

  • Solmaz H., Dört Silindirli Dört Zamanlı Bir Dizel Motorunun Dinamik Modeli Ve Titreşimlerinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2014.
  • Öztürk E., İçten Yanmalı Motorlarda Titreşimlerin İncelenmesi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 51-55, 2011.
  • Arabacı, Emre., A Novel Extended Expansion Engine Mechanism. International Journal of Automotive Science and Technology 2 (2): 16-23.
  • Boysal A., and Rahnejat, H. Torsional vibration analysis of a multi-body single cylinder internal combustion engine model. Applied Mathematical Modelling, 21: 481-493, 1997.
  • Rahnejat H., Multi-body dynamics: vehicles, machines and mechanisms. Professional Engineering Publishing, SAE, London, 1998.
  • Wang R., A Study of Vibration Isolation of Engine Mount System. M.Sc Thesis, Concordia University, 25-74, 2005.
  • Heisler H., Advanced engine technology. Arnold Press, London, 79-135, 1985.
  • Hartog J.P.D., Mechanical Vibrations 3rd edition. McGraw-Hill, USA, 100-165, 1947.
  • Song Z., A Dynamics model for automotive diesel engines. Ph.D. Thesis, University of Wisconsin, Madison, 5-68, 1991.
  • Kim M., Friction force measurement and analysis of rotating liner engine. Ph.D. Thesis, The University of Texas, Austin, 2005.
  • Taylor C., Engine Tribology. Elsevier Science Publishers, B.V.J., 1993.
  • Drew, S. J., Hesterman, D. C., & Stone, B. J. (1999). The torsional excitation of variable intertia effects in a reciprocating engine. Mechanical systems and signal processing, 13(1), 125-144.
  • Shendage D.J., Kedare S.B., Bapat S.L., An Analysis of Beta Type Stirling Engine With Rhombic Drive Mechanism, Renewable Energy, 36: 289–297, 2011.
  • Finkelstein T., Allan J. O., Air Engines, The American Society of Mechanical engineers, New York, 2004.
  • Walker G., Stirling Engines, United States by Oxford University Press, 1980.
  • Erol D., Düşük Sıcaklık Farkıyla Çalışan Bir Stirling Motorunun Tasarımı ve İmalatı, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2009.
  • Çınar C., Gama Tipi Bir Stirling Motorunun Tasarımı, İmali ve Performans Analizi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2001.
  • Çınar C., Aksoy F., Okur M., Rhombic Hareket Mekanizmalı Bir Stirling Motorunun Tasarımı, İmalatı Ve Performans Testleri. Gazi Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 28(4): 795-801, 2013.
  • Yang, HS., Chin C., Shang H. A complete model for dynamic simulation of a 1-kW class beta-type Stirling engine with rhombic-drive mechanism. Energy 161: 892-906, 2018.
  • Kongtragool B, Wongwises S. A review of solar-powered Stirling engines and low temperature differential Stirling engines, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 7: 131–54, 2003.
  • Chin-Hsiang C., Ying-Ju Y., Combining dynamic and thermodynamic models for dynamic simulation of a beta-type Stirling engine with rhombic-drive mechanism, Renewable Energy, 37: 161-173, 2012.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Yılmaz 0000-0002-5653-2079

Seyfi Polat 0000-0002-7196-3053

Hamit Solmaz 0000-0003-0689-6824

Fatih Aksoy 0000-0003-0877-9373

Can Çınar 0000-0001-6944-8864

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2018
Kabul Tarihi 12 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Yılmaz, E., Polat, S., Solmaz, H., Aksoy, F., vd. (2019). Buji ile ateşlemeli tek silindirli bir motorda krank-biyel ve rhombic hareket mekanizmalarının termodinamik olarak karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 35(2), 595-606. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.492003
AMA Yılmaz E, Polat S, Solmaz H, Aksoy F, Çınar C. Buji ile ateşlemeli tek silindirli bir motorda krank-biyel ve rhombic hareket mekanizmalarının termodinamik olarak karşılaştırılması. GUMMFD. Aralık 2019;35(2):595-606. doi:10.17341/gazimmfd.492003
Chicago Yılmaz, Emre, Seyfi Polat, Hamit Solmaz, Fatih Aksoy, ve Can Çınar. “Buji Ile ateşlemeli Tek Silindirli Bir Motorda Krank-Biyel Ve Rhombic Hareket mekanizmalarının Termodinamik Olarak karşılaştırılması”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 35, sy. 2 (Aralık 2019): 595-606. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.492003.
EndNote Yılmaz E, Polat S, Solmaz H, Aksoy F, Çınar C (01 Aralık 2019) Buji ile ateşlemeli tek silindirli bir motorda krank-biyel ve rhombic hareket mekanizmalarının termodinamik olarak karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 35 2 595–606.
IEEE E. Yılmaz, S. Polat, H. Solmaz, F. Aksoy, ve C. Çınar, “Buji ile ateşlemeli tek silindirli bir motorda krank-biyel ve rhombic hareket mekanizmalarının termodinamik olarak karşılaştırılması”, GUMMFD, c. 35, sy. 2, ss. 595–606, 2019, doi: 10.17341/gazimmfd.492003.
ISNAD Yılmaz, Emre vd. “Buji Ile ateşlemeli Tek Silindirli Bir Motorda Krank-Biyel Ve Rhombic Hareket mekanizmalarının Termodinamik Olarak karşılaştırılması”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 35/2 (Aralık 2019), 595-606. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.492003.
JAMA Yılmaz E, Polat S, Solmaz H, Aksoy F, Çınar C. Buji ile ateşlemeli tek silindirli bir motorda krank-biyel ve rhombic hareket mekanizmalarının termodinamik olarak karşılaştırılması. GUMMFD. 2019;35:595–606.
MLA Yılmaz, Emre vd. “Buji Ile ateşlemeli Tek Silindirli Bir Motorda Krank-Biyel Ve Rhombic Hareket mekanizmalarının Termodinamik Olarak karşılaştırılması”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 35, sy. 2, 2019, ss. 595-06, doi:10.17341/gazimmfd.492003.
Vancouver Yılmaz E, Polat S, Solmaz H, Aksoy F, Çınar C. Buji ile ateşlemeli tek silindirli bir motorda krank-biyel ve rhombic hareket mekanizmalarının termodinamik olarak karşılaştırılması. GUMMFD. 2019;35(2):595-606.