Kimyasal
veya fiziksel karakteristikleri nedeni ile canlılara ve çevreye zarar verebilen
tehlikeli maddelerin son yıllarda birçok sektörde kullanılıyor olması,
tehlikeli madde taşımacılığının önemini arttırmaktadır. Demir yolu ve deniz
yolu taşımacılığı risk ve maliyet açısından üstünlükler arz ediyor olmasına
rağmen, ülkemizde tehlikeli madde taşımacılığı için yaygın olarak kara yolu
kullanılmaktadır. Tehlikeli madde
taşımacılığının önemli bir bölümünü oluşturan akaryakıt taşımacılığının ele
alındığı bu çalışmada, arz ve talep noktaları arasındaki toplam
ulaştırma maliyeti ve toplam ulaştırma riskinin minimizasyonunu hedefleyen;
kara yolu, demir yolu ve deniz yolu taşımacılığını içeren çok modlu çok-ürünlü
iki-amaçlı matematiksel model önerilmiştir. Önerilen modelin Türkiye uygulaması
için T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bünyesindeki kuruluşlar,
akaryakıt dağıtım şirketleri ve lojistik firmalarından gerekli veriler
toplanarak, GAMS/CPLEX optimizasyon programı ile
sonuçlar elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda Arc GIS yazılımı
kullanılarak Türkiye’nin akaryakıt dağıtım ağları oluşturulmuştur.
Tehlikeli maddeler çok modlu taşımacılık öncelikli hedef programlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |