Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Doğu Akdeniz’de petrol kirliliğinin modellenmesi

Yıl 2020, , 1737 - 1750, 21.07.2020
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.534139

Öz

Deniz yolu taşımacılığına olan ilginin artması, deniz kazaları sonucunda
petrol kirliliğinin de artmasına yol açarak, meydana geldiği bölgeyi olumsuz
yönde etkilemektedir.

Bu çalışmada üç boyutlu hidrodinamik ve taşınım modeli olan MOHID
kullanılarak petrol kirliliğinin yayılımı incelenmiştir. Çalışma bölgesi olarak
Türkiye için stratejik önemi haiz petrol rafinerilerinin ve dolum
istasyonlarının bulunduğu Doğu Akdeniz bölgesi seçilmi ve gemi trafik akışının
yoğun olduğu Mersin İli önü ve İskenderun Körfezi’nde üç bölge için kaza
senaryoları üretilmiştir. Model validasyonu, Coriolis projesi kapsamında Mart
2014’de Mersin önlerinde denize bırakılan şamandıranın topladığı verilerin,
model verileri ile karşılaştırılması ile yapılmıştır.





Yaz mevsimi simülasyon sonuçları incelendiğinde, kirliliğin kuzeydoğuya,
körfezin içine doğru yayılacağı, İskenderun Körfezi’ndeki iki kaza noktası için
kirliliğin İskenderun ve Dörtyol ilçesi kıyılarını, Mersin bölgesi’ndeki kaza
noktası için ise Kazanlı kıyılarını etkileyeceği beklenmektedir. Kış mevsimi
simülasyon sonuçları incelendiğinde ise, petrol kirliliğinin güneybatıya,
körfez ağzına doğru ilerleyeceği, İskenderun Körfezi’nde uzunca bir sahil
şeridinin kirliliğe maruz kalacağı, Mersin bölgesinde de kirliliğin kıyıya
paralel olarak hareket edeceği ve 4 gün sonunda Erdemli Bölgesi’ne varacağı beklenmektedir.
Yayılımın hızına da bakıldığında, bu sonuçlar, hem yaz hem de kış mevsiminde
önceden modelleme ile petrol kirliliğinin yayılımının tahmin edilmesi
sayesinde, acil durumlarda hızla müdahale edilerek bariyer kullanılmasının
petrol kirliliğinin geniş bölgelere yayılmasını engelleyebileceğini
göstermektedir. 





Kaynakça

  • [1] Ornitz, B. E., Champ, M.A. (2002). Chapter 1. The Problem—Oil Spills. In Oil Spills First Principles; Elsevier: Amsterdam, 1– 35.
  • [2] Anisuddin, S.; Al-Hashar; Naseer, A.; Tahseen, S. (2005). Prevention of Oil Spill Pollution in Sea Water Using Locally Available Materials. Arabian Journal of Sience and Engineering, Cilt 30, No 2B, 143– 152.
  • [3] İnan, A. (2010). İskenderun Körfezi’nde Petrol Kirliliğinin Modellenmesi, Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt 26, Sayı 2, 471-478.
  • [4] Scholz, D. K., Kuklick, J. H., Pond, R., Walker, R. H., Bastrom, A. & Fischbeck, P. (1999). Fate of Spilled Oil in Marine Waters, American Petroleum Institute, Health and Environmental Science Department, Publication Number: 4691, Virginia.
  • [5] Yu, Fangjie, Hu, Xinlei, Dong, Shanyi, Liu, Guilin, Zhao, Yang, ve Chen, Ge. (2018) Design of a Low-cost Oil Spill Tracking Buoy, Journal of Marine Science and Technology, Cilt 23, No:1, 188-200.
  • [6] Proctor, R., Elliot, A.J., Flather R.A. (1994) Forecast and Hindcast Simulations of the Braer Oil Spill, Marine Pollution Bulletin, Cilt 28, Sayı 4, 219-229.
  • [7] Spaulding, M.L. (2017) State of the Art Review and Future Directions in Oil Spill Modeling, Marine Pollution Bulletin, Cilt 115, Sayı 1-2, 7-19.
  • [8] Daling, P.S., Mackay, D., Mackay, N., Brandvik, P.J. (1990). Droplet Size Distributions in Chemical Dispersion of Oil Spills: Towards A Mathematical Model, Cilt 7, Sayı 3, 173-198.
  • [9] French-McCay, D.P. (2004). Oil Spill Impact Modeling: Development and Validation, Environmental Toxicology and Chemistry, Cilt 23, Sayı 10, 2441–2456.
  • [10] Akan, Ç. (2007). Numerical Modeling of Oil Spreading Over The Sea Surface. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • [11] Toz, A.C. and Buber M. (2018), Performance Evaluation of Oil Spill Software Systems in Early Fate and Trajectory Of Oil Spill: Comparison Analysis of OILMAP and PISCES 2 in Mersin Bay Spill, Environmental Monitoring and Assessment Cilt 190, 551.
  • [12] Başar, E. (2003). İstanbul Boğazı'nda Tanker Kazaları ile Oluşabilecek Petrol Dağılımının Simülasyonu, (Doktora Tezi) Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • [13] Can, S. (2007). Tanker Kazaları Sonrası İstanbul Boğazı'ndaki Yakıt Kirliliği Simülasyonu, (Doktora Tezi) İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • [14] Aydın, O. (2009). Kıyısal Sularda Petrol Kirliliği Dağılımının Sayısal Modellenmesi, (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • [15] http://www.mohid.com/
  • [16] http://www.gebco.net/data_and_products/
  • [17] http://forecast.uoa.gr/
  • [18] https://www.mercator-ocean.fr/
  • [19] Burgherr, P., 2007. In-Depth Analysis of Accidental Oil Spills From Tankers in the Context of Global Spill Trends From All Sources. Journal of Hazardous Materials, Cilt 140, Sayı 1-2, 245–56.

Oil spill modeling in East Mediterranean

Yıl 2020, , 1737 - 1750, 21.07.2020
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.534139

Öz





The
growing interest in seaway transportation also increases the amount of oil
pollution which negatively affects the region where the accident takes place.

In this study, three dimensional hydrodynamic and
transportation model, MOHID, w
as used to simulate oil spill. East Mediterranean Region
which contains strategically important refineries and filling stations for
Turkey was selected and ship accident scenarios were created for 3 locations
around Mersin and İskenderun where vessel traffic is heavy. The model was
validated by comparison of the data obtained by the model and data collected by
the drifter
released at the cost of Mersin in March 2014, in scope of Coriolis Project.





In case of an accident in summer, oil pollution will move towards the
inside of the bay. At two accident locations in İskenderun Bay, İskenderun and
Dörtyol districts and for the accident location around Mersin, coast off of Kazanlı
district will be exposed to oil pollution. For winter conditions, the model
outputs suggest that the pollution will move towards to mouth of the bay and it
will affect a long stretch of the coastline around İskenderun if no precautions
are taken. For Mersin Area, oil pollution will spread parallel to the coastline
and at the end of four days, it will reach Erdemli district. Taking the
velocity of the oil spreading into consideration, these results suggest that estimating
the route of oil pollution prior to any probable accident, for different
seasons and locations, may enable a fast emergency response during an actual
accident and prevent the spread of pollution over larger areas. 

Kaynakça

  • [1] Ornitz, B. E., Champ, M.A. (2002). Chapter 1. The Problem—Oil Spills. In Oil Spills First Principles; Elsevier: Amsterdam, 1– 35.
  • [2] Anisuddin, S.; Al-Hashar; Naseer, A.; Tahseen, S. (2005). Prevention of Oil Spill Pollution in Sea Water Using Locally Available Materials. Arabian Journal of Sience and Engineering, Cilt 30, No 2B, 143– 152.
  • [3] İnan, A. (2010). İskenderun Körfezi’nde Petrol Kirliliğinin Modellenmesi, Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt 26, Sayı 2, 471-478.
  • [4] Scholz, D. K., Kuklick, J. H., Pond, R., Walker, R. H., Bastrom, A. & Fischbeck, P. (1999). Fate of Spilled Oil in Marine Waters, American Petroleum Institute, Health and Environmental Science Department, Publication Number: 4691, Virginia.
  • [5] Yu, Fangjie, Hu, Xinlei, Dong, Shanyi, Liu, Guilin, Zhao, Yang, ve Chen, Ge. (2018) Design of a Low-cost Oil Spill Tracking Buoy, Journal of Marine Science and Technology, Cilt 23, No:1, 188-200.
  • [6] Proctor, R., Elliot, A.J., Flather R.A. (1994) Forecast and Hindcast Simulations of the Braer Oil Spill, Marine Pollution Bulletin, Cilt 28, Sayı 4, 219-229.
  • [7] Spaulding, M.L. (2017) State of the Art Review and Future Directions in Oil Spill Modeling, Marine Pollution Bulletin, Cilt 115, Sayı 1-2, 7-19.
  • [8] Daling, P.S., Mackay, D., Mackay, N., Brandvik, P.J. (1990). Droplet Size Distributions in Chemical Dispersion of Oil Spills: Towards A Mathematical Model, Cilt 7, Sayı 3, 173-198.
  • [9] French-McCay, D.P. (2004). Oil Spill Impact Modeling: Development and Validation, Environmental Toxicology and Chemistry, Cilt 23, Sayı 10, 2441–2456.
  • [10] Akan, Ç. (2007). Numerical Modeling of Oil Spreading Over The Sea Surface. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • [11] Toz, A.C. and Buber M. (2018), Performance Evaluation of Oil Spill Software Systems in Early Fate and Trajectory Of Oil Spill: Comparison Analysis of OILMAP and PISCES 2 in Mersin Bay Spill, Environmental Monitoring and Assessment Cilt 190, 551.
  • [12] Başar, E. (2003). İstanbul Boğazı'nda Tanker Kazaları ile Oluşabilecek Petrol Dağılımının Simülasyonu, (Doktora Tezi) Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • [13] Can, S. (2007). Tanker Kazaları Sonrası İstanbul Boğazı'ndaki Yakıt Kirliliği Simülasyonu, (Doktora Tezi) İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • [14] Aydın, O. (2009). Kıyısal Sularda Petrol Kirliliği Dağılımının Sayısal Modellenmesi, (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • [15] http://www.mohid.com/
  • [16] http://www.gebco.net/data_and_products/
  • [17] http://forecast.uoa.gr/
  • [18] https://www.mercator-ocean.fr/
  • [19] Burgherr, P., 2007. In-Depth Analysis of Accidental Oil Spills From Tankers in the Context of Global Spill Trends From All Sources. Journal of Hazardous Materials, Cilt 140, Sayı 1-2, 245–56.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Pehlivanoglu-mantas 0000-0003-1335-365X

Muhittin Güneş Onay Bu kişi benim 0000-0003-4643-7083

Flávio Martins Bu kişi benim 0000-0002-9863-6255

Yayımlanma Tarihi 21 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2019
Kabul Tarihi 25 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Pehlivanoglu-mantas, E., Onay, M. G., & Martins, F. (2020). Doğu Akdeniz’de petrol kirliliğinin modellenmesi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 35(4), 1737-1750. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.534139
AMA Pehlivanoglu-mantas E, Onay MG, Martins F. Doğu Akdeniz’de petrol kirliliğinin modellenmesi. GUMMFD. Temmuz 2020;35(4):1737-1750. doi:10.17341/gazimmfd.534139
Chicago Pehlivanoglu-mantas, Elif, Muhittin Güneş Onay, ve Flávio Martins. “Doğu Akdeniz’de Petrol kirliliğinin Modellenmesi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 35, sy. 4 (Temmuz 2020): 1737-50. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.534139.
EndNote Pehlivanoglu-mantas E, Onay MG, Martins F (01 Temmuz 2020) Doğu Akdeniz’de petrol kirliliğinin modellenmesi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 35 4 1737–1750.
IEEE E. Pehlivanoglu-mantas, M. G. Onay, ve F. Martins, “Doğu Akdeniz’de petrol kirliliğinin modellenmesi”, GUMMFD, c. 35, sy. 4, ss. 1737–1750, 2020, doi: 10.17341/gazimmfd.534139.
ISNAD Pehlivanoglu-mantas, Elif vd. “Doğu Akdeniz’de Petrol kirliliğinin Modellenmesi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 35/4 (Temmuz 2020), 1737-1750. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.534139.
JAMA Pehlivanoglu-mantas E, Onay MG, Martins F. Doğu Akdeniz’de petrol kirliliğinin modellenmesi. GUMMFD. 2020;35:1737–1750.
MLA Pehlivanoglu-mantas, Elif vd. “Doğu Akdeniz’de Petrol kirliliğinin Modellenmesi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 35, sy. 4, 2020, ss. 1737-50, doi:10.17341/gazimmfd.534139.
Vancouver Pehlivanoglu-mantas E, Onay MG, Martins F. Doğu Akdeniz’de petrol kirliliğinin modellenmesi. GUMMFD. 2020;35(4):1737-50.