Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, , 901 - 916, 25.12.2019
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.544038

Öz

Kaynakça

  • [1] Liu C., Chen Y., Lin S., Contact Stress Analysis of Straight Concave Conical Involute Gear Pairs with Small Intersected Angles, Proceedings of the International Multi Conference of Engineers and Computer Scientists, Imecs vol. III, Hong Kong, 1722-1727, March 17-19, 2010.
  • [2] Brauer J., Analytical Geometry of Straight Conical Involute Gears, Mechanism and Machine Theory, vol. 37, no. 1, pp. 127–141, 2002.
  • [3] Mitome K., Conical Involute Gear, Part 1: Design and Production System, Bull. , JSME, 26 No. 212, pp 299-305, 1983.
  • [4] Liu C.-C., Tsay C.-B., Tooth Undercutting of Beveloid Gears, Journal of Mechanical Design ASME, vol. 123, no.4, pp. 569–576, 2001.
  • [5] Akpolat A., Reduction of Tooth Root Bending Stresses in Gears Generated by Symmetric Cutter with Asymmetric Tip Radii Journal of the Faculty of Engineering & Architecture of Gazi University vol. 2, pp. 713–727, 2018.
  • [6] Doğan O., Yılmaz T.G., Karpat F., Stress Analysis of Involute Spur Gears with Different Parameters by Finite Element and Graphical Method, Journal of the Faculty of Engineering & Architecture of Gazi University vol. 4, pp. 1493–1504, 2018.
  • [7] Brauer J., A General Finite Element Model of Involute Gears, Finite Element in Analysis and Design, pp. 1857-1872, 2004.
  • [8] Song C., Zhou S., Zhu C., Yang X., Li Z., Sun R., Modeling and Analysis of Mesh Stiffness for Straight Beveloid Gear with Parallel Axes Based on Potential Energy Method, vol. 12, no. 7, pp. 1–14, 2018.
  • [9] Brecher C., Brumm M., Henser J., Calculation of the Tooth Root Load Carrying Capacity of Beveloid Gears, American Gear Manufacturers Association, AGMA, Alexandria-U.S.A., pp. 52-61, June 2014.
  • [10] Li S., Effect of Addendum on Contact Strength , Bending Strength and Basic Performance Parameters of a Pair of Spur Gears, Mechanism and Machine Theory, vol. 43, no. 12, pp. 1557–1584, 2008.
  • [11] Ni G., Zhu C., Song C., Du X., Zhou Y., Tooth Contact Analysis of Crossed Beveloid Gear Transmission with Parabolic Modification, Mechanism and Machine Theory, vol. 113, pp. 40–52, 2017.
  • [12] Merrit H.E., Gears, Third Edition., Issac Pitman and Sons, London, U.K., 1954.
  • [13] Yang S. C., Mathematical Model of a Helical Gear with Asymmetric Involute Teeth and Its Analysis, The International Journal of Advanced Manufacturing Technology., vol. 26, no. 5–6, pp. 448–456, 2005.
  • [14] Litvin F.L., Fuentes A., Gear Geometry and Applied Theory, Second Edition, Cambridge University Press, New York, U.S.A., 2004.
  • [15] Fetvacı M.C., Evolvent Konik Dişli Çarkların Bilgisayar Simülasyonu, Mühendis ve Makina, 51 (602), pp. 12-18, 2010.

Beveloid dişli çarkların modellenmesi ve alttan kesme analizi

Yıl 2020, , 901 - 916, 25.12.2019
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.544038

Öz

Beveloid dişliler, evolvent dişlilerin genel
matematik modelidir. Bu dişliler, aynı zamanda paralel, kesişen ve aykırı
millerde güç iletiminde 
kullanılmaktadır. CNC tezgahlardaki gelişmelere bağlı olarak, beveloid
dişlilerin hassas imalatı kolaylaşmıştır. B
u nedenle, beveloid dişliler, birçok mühendislik
uygulamasında yaygın olarak kullanılmaktadır. 
Tasarım esnasında konik ve helisel dişli çarklar
için, belirli sınırların altındaki diş sayılarında ortaya çıkan alttan kesme
durumları ise, temas eden dişler arasında yük dağılımını ve kök mukavemetini
olumsuz yönde etkileyen önemli bir faktördür. 
Bu
çalışma kapsamında, özellikle bilgisayar destekli tasarım için elverişli
olabilecek matematiksel modelleme üzerinde durulmuş ve alttan kesme durumları
incelenerek, bu durumların ortadan kaldırılmasını sağlayabilecek, modifikasyonlar, matematiksel denklemlerde belirtilmiştir. Sonuç olarak,
matematiksel modelleri verilen beveloid dişlilerin, alttan kesmelerin oluştuğu
şartlarda kök kısımlarındaki gerilme dağılımları sonlu elemanlar yöntemi (FEM)
ile elde edilmiş ve bu durumların ortadan kaldırılabilmesi amacıyla pozitif
profil kaydırma ve asimetrik kremayer takımla imalat yöntemleri kullanılmıştır.
Gerilme analizleri sonuçlarında, kök kısımlarında maksimum gerilmenin
azaltıldığı görülmüştür. Sonuç olarak, kullanılan bu iki yöntem yardımıyla
dişlilerde kök mukavemetini arttırmak mümkün olabilecektir.  

Kaynakça

  • [1] Liu C., Chen Y., Lin S., Contact Stress Analysis of Straight Concave Conical Involute Gear Pairs with Small Intersected Angles, Proceedings of the International Multi Conference of Engineers and Computer Scientists, Imecs vol. III, Hong Kong, 1722-1727, March 17-19, 2010.
  • [2] Brauer J., Analytical Geometry of Straight Conical Involute Gears, Mechanism and Machine Theory, vol. 37, no. 1, pp. 127–141, 2002.
  • [3] Mitome K., Conical Involute Gear, Part 1: Design and Production System, Bull. , JSME, 26 No. 212, pp 299-305, 1983.
  • [4] Liu C.-C., Tsay C.-B., Tooth Undercutting of Beveloid Gears, Journal of Mechanical Design ASME, vol. 123, no.4, pp. 569–576, 2001.
  • [5] Akpolat A., Reduction of Tooth Root Bending Stresses in Gears Generated by Symmetric Cutter with Asymmetric Tip Radii Journal of the Faculty of Engineering & Architecture of Gazi University vol. 2, pp. 713–727, 2018.
  • [6] Doğan O., Yılmaz T.G., Karpat F., Stress Analysis of Involute Spur Gears with Different Parameters by Finite Element and Graphical Method, Journal of the Faculty of Engineering & Architecture of Gazi University vol. 4, pp. 1493–1504, 2018.
  • [7] Brauer J., A General Finite Element Model of Involute Gears, Finite Element in Analysis and Design, pp. 1857-1872, 2004.
  • [8] Song C., Zhou S., Zhu C., Yang X., Li Z., Sun R., Modeling and Analysis of Mesh Stiffness for Straight Beveloid Gear with Parallel Axes Based on Potential Energy Method, vol. 12, no. 7, pp. 1–14, 2018.
  • [9] Brecher C., Brumm M., Henser J., Calculation of the Tooth Root Load Carrying Capacity of Beveloid Gears, American Gear Manufacturers Association, AGMA, Alexandria-U.S.A., pp. 52-61, June 2014.
  • [10] Li S., Effect of Addendum on Contact Strength , Bending Strength and Basic Performance Parameters of a Pair of Spur Gears, Mechanism and Machine Theory, vol. 43, no. 12, pp. 1557–1584, 2008.
  • [11] Ni G., Zhu C., Song C., Du X., Zhou Y., Tooth Contact Analysis of Crossed Beveloid Gear Transmission with Parabolic Modification, Mechanism and Machine Theory, vol. 113, pp. 40–52, 2017.
  • [12] Merrit H.E., Gears, Third Edition., Issac Pitman and Sons, London, U.K., 1954.
  • [13] Yang S. C., Mathematical Model of a Helical Gear with Asymmetric Involute Teeth and Its Analysis, The International Journal of Advanced Manufacturing Technology., vol. 26, no. 5–6, pp. 448–456, 2005.
  • [14] Litvin F.L., Fuentes A., Gear Geometry and Applied Theory, Second Edition, Cambridge University Press, New York, U.S.A., 2004.
  • [15] Fetvacı M.C., Evolvent Konik Dişli Çarkların Bilgisayar Simülasyonu, Mühendis ve Makina, 51 (602), pp. 12-18, 2010.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berat Gürcan Şentürk 0000-0002-7325-0559

Mahmut Cüneyt Fetvacı 0000-0002-1622-1583

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 25 Mart 2019
Kabul Tarihi 14 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Şentürk, B. G., & Fetvacı, M. C. (2019). Beveloid dişli çarkların modellenmesi ve alttan kesme analizi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 35(2), 901-916. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.544038
AMA Şentürk BG, Fetvacı MC. Beveloid dişli çarkların modellenmesi ve alttan kesme analizi. GUMMFD. Aralık 2019;35(2):901-916. doi:10.17341/gazimmfd.544038
Chicago Şentürk, Berat Gürcan, ve Mahmut Cüneyt Fetvacı. “Beveloid dişli çarkların Modellenmesi Ve Alttan Kesme Analizi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 35, sy. 2 (Aralık 2019): 901-16. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.544038.
EndNote Şentürk BG, Fetvacı MC (01 Aralık 2019) Beveloid dişli çarkların modellenmesi ve alttan kesme analizi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 35 2 901–916.
IEEE B. G. Şentürk ve M. C. Fetvacı, “Beveloid dişli çarkların modellenmesi ve alttan kesme analizi”, GUMMFD, c. 35, sy. 2, ss. 901–916, 2019, doi: 10.17341/gazimmfd.544038.
ISNAD Şentürk, Berat Gürcan - Fetvacı, Mahmut Cüneyt. “Beveloid dişli çarkların Modellenmesi Ve Alttan Kesme Analizi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 35/2 (Aralık 2019), 901-916. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.544038.
JAMA Şentürk BG, Fetvacı MC. Beveloid dişli çarkların modellenmesi ve alttan kesme analizi. GUMMFD. 2019;35:901–916.
MLA Şentürk, Berat Gürcan ve Mahmut Cüneyt Fetvacı. “Beveloid dişli çarkların Modellenmesi Ve Alttan Kesme Analizi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 35, sy. 2, 2019, ss. 901-16, doi:10.17341/gazimmfd.544038.
Vancouver Şentürk BG, Fetvacı MC. Beveloid dişli çarkların modellenmesi ve alttan kesme analizi. GUMMFD. 2019;35(2):901-16.