Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı sargı yapılarının tekerlek içi fırçasız doğru akım motorlarının verimi üzerindeki etkilerinin incelenmesi

Yıl 2019, , 1975 - 1986, 25.06.2019
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.571649

Öz

Elektrik
motorlarında sargıların yapısı, motor performansına ve verimine etki eden en
önemli parametrelerden biridir. Sargılar üzerinde yapılacak olan
iyileştirmelerin motor performansını yükseltmesinin yanı sıra imalat maliyetine
de etkisi vardır. Bu çalışmada, hafif elektrikli araçların tahrik sisteminde
kullanılan bir tekerlek içi fırçasız doğru akım (FDA) motorunun en
iyileştirilmiş verim sonuçlarının eldesi için farklı sargı yapılarının
uygulanması üzerine incelemeler yapılmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda
en iyileştirilmiş tasarımın prototipi imal edilmiş, ardından deneysel çalışma gerçekleştirilerek,
test sonuçları ve hesaplamalar karşılaştırılmıştır. Bu çalışmada kullanılan
tekerlek içi FDA motoru 2,5 kW gücünde, 900 d/dk devir sayısındadır ve giriş
gerilimi 150V dur. Tasarım çalışmasında el hesaplamaları ve sonlu elemanlar
yöntemi (SEY) tabanlı ANSYS Electronics Desktop yazılımı kullanılmıştır. Farklı
sargı yapılarında motor çalışmasının ne şekilde değişeceği ayrıntılı bir
şekilde incelenmiştir. Motor performans deneylerinde, motor iç ve dış
büyüklükleri yüksek doğrulukla ölçülerek çeşitli çalışma koşullarında verim
değerleri belirlenmiştir. Test sonuçlarıyla hesaplama sonuçları
karşılaştırılarak en iyileştirme çalışmasının geçerliliği ve tasarım
çalışmasının doğrulaması incelenmiştir. Çalışmada sargı yapısının özellikle
tekerlek içi motorlarda çok önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • 1. Ustun O., Yilmaz M., Gokce C., Karakaya U., Tuncay R.N., Energy Management Method for Solar Race Car Design and Application, IEEE International Electric Machines and Drives Conference, Miami-USA, 804-811, 3-6 May, 2009.
  • 2. Lee J.H., Kim D., Song J., Jung S., Kim Y., Design of 100kW Propulsion Motor for Electric Conversion Vehicle Based on Vehicle Driving Performance Simulation, IEEE Transportation Electrification Conference and Expo, Busan-Korea (South), 412-416, 1-4, June, 2016.
  • 3. Sarıkurt T., Balıkçı A., A Novel Energy Management System for Full Electric Vehicles, Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 32 (2), 323-333, 2017.
  • 4. Bouscayrol A., Boulon L., Hofman T., Chan C.C., Special Section on Advanced Powertrains for More Electric Vehicles, IEEE Transactions on Vehicular Technology, 6 (3), 995 - 997, 2016.
  • 5. Zarko D., Ban D., Lipo T.A., Analytical Solution for Cogging Torque in Surface Permanent-Magnet Motors Using Conformal Mapping, IEEE Transactions on Magnetics, 44 (1), 52-64, 2007.
  • 6. Tuncay R.N., Ustun O., Yılmaz M., Gökce C., Karakaya U., Design And Implementation Of An Electric Drive System For In-Wheel Motor Electric Vehicle Applications, 7th IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference (VPPC’11), Chicago- USA, 1-6, 6-9 September, 2011.
  • 7. Demir U., Aküner M. C., Design and Optimization of in-Wheel Asynchronous Motor for Electric Vehicle, Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University, 18-2, 1-21, 2018.
  • 8. Zhao L., Ham C., Zheng L., Wu T., Sundaram K., Kapat J., Chow L., A Highly Efficient 200000 Rpm Permanent Magnet Motor System, IEEE Transactions on Magnetics, 43 (6), 2528-2530, 2007.
  • 9. Markovic M., Hodder A., Perriard Y., An Analytical Determination of The Torque–Speed and Efficiency–Speed Characteristics of a BLDC Motor, Energy Conversion Congress and Exposition (ECCE 2009), California- USA, 168-172, 20-24 September, 2009.
  • 10. Zhu S., Hu Y., Liu C., Wang K., Iron Loss and Efficiency Analysis of Interior PM Machines for Electric Vehicle Applications, IEEE Transactions on Industrial Electronics, 65 (1), 114-124, 2018.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Sinan Çabuk

Safak Sağlam

Özgür Üstün

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 5 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Çabuk, A. S., Sağlam, S., & Üstün, Ö. (2019). Farklı sargı yapılarının tekerlek içi fırçasız doğru akım motorlarının verimi üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 34(4), 1975-1986. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.571649
AMA Çabuk AS, Sağlam S, Üstün Ö. Farklı sargı yapılarının tekerlek içi fırçasız doğru akım motorlarının verimi üzerindeki etkilerinin incelenmesi. GUMMFD. Haziran 2019;34(4):1975-1986. doi:10.17341/gazimmfd.571649
Chicago Çabuk, Ali Sinan, Safak Sağlam, ve Özgür Üstün. “Farklı Sargı yapılarının Tekerlek içi fırçasız doğru akım motorlarının Verimi üzerindeki Etkilerinin Incelenmesi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34, sy. 4 (Haziran 2019): 1975-86. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.571649.
EndNote Çabuk AS, Sağlam S, Üstün Ö (01 Haziran 2019) Farklı sargı yapılarının tekerlek içi fırçasız doğru akım motorlarının verimi üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34 4 1975–1986.
IEEE A. S. Çabuk, S. Sağlam, ve Ö. Üstün, “Farklı sargı yapılarının tekerlek içi fırçasız doğru akım motorlarının verimi üzerindeki etkilerinin incelenmesi”, GUMMFD, c. 34, sy. 4, ss. 1975–1986, 2019, doi: 10.17341/gazimmfd.571649.
ISNAD Çabuk, Ali Sinan vd. “Farklı Sargı yapılarının Tekerlek içi fırçasız doğru akım motorlarının Verimi üzerindeki Etkilerinin Incelenmesi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34/4 (Haziran 2019), 1975-1986. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.571649.
JAMA Çabuk AS, Sağlam S, Üstün Ö. Farklı sargı yapılarının tekerlek içi fırçasız doğru akım motorlarının verimi üzerindeki etkilerinin incelenmesi. GUMMFD. 2019;34:1975–1986.
MLA Çabuk, Ali Sinan vd. “Farklı Sargı yapılarının Tekerlek içi fırçasız doğru akım motorlarının Verimi üzerindeki Etkilerinin Incelenmesi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 34, sy. 4, 2019, ss. 1975-86, doi:10.17341/gazimmfd.571649.
Vancouver Çabuk AS, Sağlam S, Üstün Ö. Farklı sargı yapılarının tekerlek içi fırçasız doğru akım motorlarının verimi üzerindeki etkilerinin incelenmesi. GUMMFD. 2019;34(4):1975-86.