In this study, a bi-objective Green Vehicle Routing Problem (GVRP) is presented as an extension of the well-known Vehicle Routing Problem (VRP). Green Vehicle Routing Problem aims to improve routing decisions of companies using Alternative Fuel Vehicles to reduce carbon emissions. Due to the limited number of Alternative Fuel Stations, alternative fuel vehicles have limited driving distances. Therefore, the routing decisions of alternative fuel vehicles are more critical and difficult. The presented problem herein has two objectives that are the minimization of total carbon emissions and the maximization of service level. While total carbon emission is assumed to be proportional to total distance, cargo delivery time window violations of customers are considered as an indicator of service level. The problem was modeled as Mixed-Integer Linear Programming (MILP) and ε-constraint method, a multi-objective optimization method, is used to solve it. Since this method enumerates all Pareto-optimal solutions of a multi-objective problem, the proposed model presents the best solutions that have different carbon emission and service level values to the decision maker. Our proposed model is tested on six realistically designed hypothetical case studies. Three of the case studies are in the Izmir city while three of the case studies are in the Aegean Region, Turkey. According to the results of this study, the minimization of carbon emission and maximization of service level are two conflicting objectives. As service level increases, the number of vehicles and carbon emissions also increase. As carbon emission increases and time windows violation decreases, more vehicles and alternative fuel stations are used. This shows that increasing service level by decreasing time windows violation requires not only increasing carbon emissions but also increasing total distance and cost. The problem can be solved effectively up to 20 nodes. After 20 nodes, no feasible solution is obtained within the predetermined solution time limit.
Green Vehicle Routing Problem Carbon Emission Service Level Alternative Fuel Vehicles Epsilon Constraint Multi-Objective Optimization
Bu makalede, optimizasyon
literatüründe çok çalışılmış olan Araç Rotalama Probleminin bir genişletmesi
olarak iki amaçlı Yeşil Araç Rotalama Problemi tasarlanmıştır. Yeşil Araç
Rotalama Problemi, karbon salınımını azaltmak amacıyla Alternatif Yakıtlı
Araçlar kullanan firmaların rotalama ile ilgili kararlarını en iyilemeyi
amaçlar. Alternatif Yakıt İstasyonu sayısının yetersiz olması sebebiyle Alternatif
Yakıtlı Araçların sürüş mesafeleri diğer araçlara göre daha kısıtlıdır. Bu
sebeple, alternatif yakıtlı araçlarin rotalama kararları daha hassas ve zordur.
Geliştirilmiş olan bu problem, karbon salınımını en aza indirgemek ve hizmet
seviyesini en üst düzeye çıkarmak olmak üzere birbiriyle çelişen iki amaca
sahiptir. Karbon salınımı toplam rota mesafesi ile orantılı olarak ele alınırken,
kargo teslimlerinde müşterilerin zaman penceresi ihlalini bir hizmet seviyesi
göstergesi olarak ele alınmıştır. Problem, Karışık Tamsayılı Doğrusal Programlama
olarak modellenmiş ve çözümü için çok amaçlı en iyileme yöntemi olan epsilon-kısıtı
(ε-kısıtı) yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntem bir çok amaçlı en iyileme
problebleminde tüm Pareto-optimal çözümleri bulduğundan, ele alınan model karar
vericiye farklı karbon emisyonu ve hizmet düzeyindeki tüm en iyi sonuçları
sunmaktadır. Hazırlamış olduğumuz model, gerçekçi olarak oluşturduğumuz varsayımsal
6 vaka çalışmasında test edilmiştir. Vaka çalışmalarının üçü İzmir şehir içi
dağıtımı için oluşturulurken, üçü de Ege Bölgesi dağıtımı için oluşturulmuştur.
Sonuçlara göre karbon salınımını en aza indirgemek ve hizmet seviyesini en üst
düzeye çıkarmak çelişmekte olan iki amaçtır. Hizmet seviyesi arttıkça kullanılan
araç sayısı ve karbon salınımı da artmaktadır. Karbon salınımı artıp, zaman
penceresi ihlali azaldıkça daha çok araç alternatif yakıt istasyonu kullanılmaktadır.
Bu, zaman penceresi ihlalini azaltarak müşteri memnuniyetini arttırmanın,
sadece karbon salınımı amacından değil, toplam mesafe ve maliyet gibi amaçlardan
da feragat etmek gerektiğini göstermektedir. Problem, 20 düğüme kadar etkili
bir şekilde çözülmüştür, ancak 20 düğümden sonra belirlenen zaman kısıtı içinde
olurlu çözüm bulunamamıştır.
Yeşil Araç Rotalama Problemi Karbon Salınımı Hizmet Seviyesi Alternatif Yakıtlı Araçlar Epsilon Kısıtı Çok Amaçlı Optimizasyon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |