Dünyada unlu mamuller beslenmede önemli bir yer tutmaktadır. Dünya un ihracatında 1. sırada yer alan Türkiye’de yeterli miktarda buğday üretilmesine rağmen, yurt dışından buğday ithal edilmesi sektörü olumsuz etkilemektedir. Türkiye’de çiftçiler küçük kapasiteli araçlarla, çok sayıda sefer yaparak ürün teslim etmektedirler. Bu durum maliyetleri önemli ölçüde arttırmaktadır. Satın alınan buğdaylar toplama silolarında kalite özelliklerine göre sınıflandırılmaktadır. Silolarda buğday alımı harman zamanı ile kısıtlıdır. Diğer taraftan silolardan fabrikaya buğday sevkiyatı tüm yıl boyunca yapılabilmektedir. Bu çalışmada bir un fabrikasının yeterli, istenen kalitede ve en düşük maliyetle buğday temin edebilmesi için 0-1 karma tam sayılı buğday tedarik ağ tasarımı modeli önerilmiştir. Model farklı tonajlı araçları kullanmakta ve yük miktarına uygun araç seçerek sefer sayılarını azaltmaktadır. Model, karayoluna ek olarak demiryolu seçeneğini de değerlendirmektedir. Bu haliyle önerilen model, Kapasite Kısıtlı Çok Dönemli Çok Aşamalı Çok Taşıma Seçenekli Çok Ürünlü Buğday Tedarik Ağ Tasarımı olarak nitelendirilmektedir. Önerilen model Konya ilinde faaliyet gösteren bir un fabrikasında gerçek veriler kullanılarak çalıştırılmıştır. Firmanın iki farklı senaryosu için çalıştırılan model, yeterli ve istenen kalitede buğdayı taşıma maliyetlerini optimize ederek temin etmiştir. Bazı bölgelerde demiryolu ile taşıma tavsiye edilen sonuçlar, maliyet açısından değerlendirilerek firmanın stratejik planlarında kullanılacak veriler üretilmiştir.
Tarımda yöneylem araştırması uygulamaları tarım-gıda tedarik zinciri yönetimi lojistik matematiksel model
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
0509.STZ.2013-2 nolu Santez projesi
SANTEZ programı kapsamındaki desteklerinden dolayı Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’na ve uygulamanın yapıldığı un fabrikası yöneticilerine teşekkürlerimizi sunarız.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 0509.STZ.2013-2 nolu Santez projesi |
Yayımlanma Tarihi | 10 Kasım 2021 |
Gönderilme Tarihi | 7 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |