Bu çalışma, otomotiv ve demiryolu endüstrileri için yaygın olarak üretilen delikli tip geometriye sahip hava soğutma kanallı fren disklerinin termo-mekanik özelliklerinin geliştirilmesi amacıyla yapılmıştır. Farklı tasarımlar elde edebilmek amacıyla soğutma delikleri arasında beş farklı lineer mesafe ve disk merkezine göre beş farklı açısal yerleşim düzenleri tercih edilmiştir. Elde edilen sonuçların optimizasyonu için nümerik testler Taguchi dikey dizisi ve Grey ilişki analizlerine göre tasarlanmıştır. Sonlu eleman analizinde nümerik testlerin Taguchi-Grey teknikleri ile kombinizasyonu, sonuçların optimizasyonu için gerekli simülasyonların sayısını azaltmak için kullanılmıştır. Aynı zamanda dış etkenlerden en az seviyede etkilenen tasarım faktörlerinin bulunması ile ayrıca bir gelişme sağlanmıştır. Bu çalışma sonuçları bakımından fren disklerinde termal gerilmelerin azaltılması ve böylece disk ömrünün uzatılmasından dolayı, hava soğutma kanallı fren disklerini imal eden üreticilere önemli tasarım kriterleri sağlamaktadır. Bu çalışmada kullanılan disklerin üzerindeki termal gerilmeler disklerin toplam yüzey alanları ve hacim/ağırlıklarını değiştirmeden değişken tasarımlar ile %13 ile %54 arasında iyileştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2014 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 |