Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Otonom sürüş için ön koltuk geliştirme: Yenilikçi ürün geliştirme vakası

Yıl 2022, , 1441 - 1452, 28.02.2022
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.936325

Öz

Otomotiv trendleri ve Orijinal Ürün Üreticileri (OEM-Original Equipment Manufacturer) stratejileri, ileri ve tam otonom araçların hızla piyasaya gireceğini göstermektedir. Bu gelişmelere paralel olarak, otomotiv parçaları için de müşterilerin ihtiyaç ve beklentileri değişecektir. Özellikle, koltukların kullanıcı ile fiziksel temas halinde olmasından dolayı, değişen müşteri ihtiyaçları ve beklentilerini karşılayabilmek için, yeni fonksiyonlar eklenilerek önemli derecede iyileştirilmesi gerekmektedir. Bu çalışma ile otonom sürüşe uygun yenilikçi otomotiv ön koltuğu geliştirilmiştir. Bu çalışma, yeni ön koltuk fonksiyonlarını ele almakta ve otonom sürüşe uygun yenilikçi ön koltuk geliştirme vakası sunmaktadır. Bu çalışmada, ilk olarak, ön koltuklar üzerinde değişen müşteri ihtiyaçlarını karşılayabilecek yeni tasarım fikirleri ortaya koyulmuş, Kalite Fonksiyon Göçerimi (QFD-Quality Function Deployment) metodolojisi ile değerlendirilmiş, belirlenen fikirler doğrultusunda stil tasarım, bilgisayar destekli tasarım, sonlu elemanlar analizi ve test faaliyetleri gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, müşteri beklentilerini karşılayan, tasarımı sonlu elemanlar analizi ve testler ile doğrulanmış, otonom sürüş için yenilikçi bir ön koltuk geliştirilmiştir. Sonuç olarak, otonom sürüş ile birlikte değişen müşteri ihtiyaçları değerlendirilmiş ve gerçek bir yenilikçi ürün geliştirme vakası sunulmuştur. Gelecek çalışmalar, otonom sürüşe uygun olacak şekilde otomotivin diğer iç aksamlarını konu edinebilir.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK - TEYDEB 1501

Proje Numarası

3171072

Teşekkür

Bu çalışma TÜBİTAK TEYDEB 1501 programı kapsamında 3171072 proje kodu ile desteklenmiştir.

Kaynakça

  • 1. SAE, Taxonomy and definitions for terms related to driving automation systems for on-road motor vehicles (Surface Vehicle Recommended Practice: superseding J3016 Jun 2018), SAE International, 2018.
  • 2. Yetim S., Sürücüsüz araçlar ve getirdiği / getireceği hukuki sorunlar, Ankara Barosu Dergisi (1), 125-184, 2016.
  • 3. Singh S., Critical reasons for crashes investigated in the national motor vehicle crash causation survey, Washington, Dc, USA, Tech. Rep. DOT HS 812 115, 2015.
  • 4. Maashoff A., Improving the experience of a world in motion, Innovative Seating Congress, Dusseldorf, 2017.
  • 5. Crayton T. J., Meier B. M., Autonomous vehicles: Developing a public health research agenda to frame the future of transportation policy, J. Transp. Health 6, 245–252, 2017.
  • 6. Montgomery W. D., Mudge R., Groshen E. L., Helper S., MacDuffie J. P., Carson C., America’s workforce and the self-driving future: Realizing productivity gains and spurring economic growth, Securing America’s Future Energy, Washington DC, USA, Technical Report, 2018.
  • 7. Bellem H., Thiel B., Schrauf M., Krems J.F., Comfort in automated driving: an analysis of preferences for different automated driving styles and their dependence on personality traits, Transport. Res. F Traffic Psychol. Behav. 55, 90–100, 2018.
  • 8. Beggiato M., Hartwich F., Krems J., Physiological correlates of discomfort in automated driving, Transport. Res. F Traffic Psychol. Behav. 66, 445–458, 2019.
  • 9. Sun X., Cao S., Tang P., Shaping driver-vehicle interaction in autonomous vehicles: How the new in-vehicle systems match the human needs, Applied Ergonomics 90, 103238, 2021. https://doi.org/10.1016/j.apergo.2020.103238
  • 10. Sauer V., Mertens A., Groß S., Heitland J., Nitsch V., Designing automated vehicle interiors for different cultures: Evidence from China, Germany, and the United States, Ergonomics in Design, 1-7, 2020. https://doi.org/10.1177/1064804620966158
  • 11. Turgut O., An interior proposal for a future shared autonomous car within urban cities, Delft University of Technology, Industrial Design Engineering, Master Thesis, 2018.
  • 12. Jorlov S., Defining and evaluating new load cases in autonomous cars, Chalmers University of Technology, Applied Mechanics Department, Master Thesis, 2016.
  • 13. Klapper S., Automotive seating component market trends - A global overview, 13. International Conference on Innovative Seating, Dusseldorf, 2018.
  • 14. Yu C. H., Chen C. K., Chen W. H., Chang H. C., Developing a revised QFD technique to meet the needs of multiple-customer groups: a case of public policy analysis, Total Quality Management & Business Excellence 23 (11-12), 1413-1431, 2012.

Front seat development for autonomous driving: A case of innovative product development

Yıl 2022, , 1441 - 1452, 28.02.2022
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.936325

Öz

Automotive trends and the strategies of automotive OEMs (Original Equipment Manufacturers) indicate that advanced and fully autonomous vehicles will appear in the market soon. In parallel with these progresses, customers’ needs and expectations for automotive parts will evolve accordingly. Particularly, since the seat is in physical contact with the user, it requires major improvements by employing novel functions to meet these evolved needs and expectations. This study addresses these novel front seat functions and provides a real case of development of an innovative front seat for autonomous driving. In this study, initially, new design ideas were generated regarding the front seats to meet changing customer needs. Generated ideas were evaluated through the QFD methodology. And, in line with these selected ideas, the style design, CAD design, and finite element analysis and testing activities were carried out. As a result of this study, an innovative front seat for autonomous driving has been developed, by taking the evolved customer expectations into account, and by verifying the design through finite element analysis and tests. Consequently, evolving customer needs for front seat by autonomous driving are assessed and a real innovative product development case is presented in this study. Future work can address other relevant interior parts of the automotive as to be appropriate for autonomous driving.

Proje Numarası

3171072

Kaynakça

  • 1. SAE, Taxonomy and definitions for terms related to driving automation systems for on-road motor vehicles (Surface Vehicle Recommended Practice: superseding J3016 Jun 2018), SAE International, 2018.
  • 2. Yetim S., Sürücüsüz araçlar ve getirdiği / getireceği hukuki sorunlar, Ankara Barosu Dergisi (1), 125-184, 2016.
  • 3. Singh S., Critical reasons for crashes investigated in the national motor vehicle crash causation survey, Washington, Dc, USA, Tech. Rep. DOT HS 812 115, 2015.
  • 4. Maashoff A., Improving the experience of a world in motion, Innovative Seating Congress, Dusseldorf, 2017.
  • 5. Crayton T. J., Meier B. M., Autonomous vehicles: Developing a public health research agenda to frame the future of transportation policy, J. Transp. Health 6, 245–252, 2017.
  • 6. Montgomery W. D., Mudge R., Groshen E. L., Helper S., MacDuffie J. P., Carson C., America’s workforce and the self-driving future: Realizing productivity gains and spurring economic growth, Securing America’s Future Energy, Washington DC, USA, Technical Report, 2018.
  • 7. Bellem H., Thiel B., Schrauf M., Krems J.F., Comfort in automated driving: an analysis of preferences for different automated driving styles and their dependence on personality traits, Transport. Res. F Traffic Psychol. Behav. 55, 90–100, 2018.
  • 8. Beggiato M., Hartwich F., Krems J., Physiological correlates of discomfort in automated driving, Transport. Res. F Traffic Psychol. Behav. 66, 445–458, 2019.
  • 9. Sun X., Cao S., Tang P., Shaping driver-vehicle interaction in autonomous vehicles: How the new in-vehicle systems match the human needs, Applied Ergonomics 90, 103238, 2021. https://doi.org/10.1016/j.apergo.2020.103238
  • 10. Sauer V., Mertens A., Groß S., Heitland J., Nitsch V., Designing automated vehicle interiors for different cultures: Evidence from China, Germany, and the United States, Ergonomics in Design, 1-7, 2020. https://doi.org/10.1177/1064804620966158
  • 11. Turgut O., An interior proposal for a future shared autonomous car within urban cities, Delft University of Technology, Industrial Design Engineering, Master Thesis, 2018.
  • 12. Jorlov S., Defining and evaluating new load cases in autonomous cars, Chalmers University of Technology, Applied Mechanics Department, Master Thesis, 2016.
  • 13. Klapper S., Automotive seating component market trends - A global overview, 13. International Conference on Innovative Seating, Dusseldorf, 2018.
  • 14. Yu C. H., Chen C. K., Chen W. H., Chang H. C., Developing a revised QFD technique to meet the needs of multiple-customer groups: a case of public policy analysis, Total Quality Management & Business Excellence 23 (11-12), 1413-1431, 2012.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Koray Altun 0000-0003-0357-9495

Reyhan Özcan Berber 0000-0002-7167-3152

Recep Kurt 0000-0002-3371-9818

Enes Bektaş 0000-0002-1028-0689

Sertan Turan 0000-0002-3586-8649

Varol Korkmaz 0000-0003-0705-694X

Proje Numarası 3171072
Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2022
Gönderilme Tarihi 11 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 6 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Altun, K., Özcan Berber, R., Kurt, R., Bektaş, E., vd. (2022). Otonom sürüş için ön koltuk geliştirme: Yenilikçi ürün geliştirme vakası. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 37(3), 1441-1452. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.936325
AMA Altun K, Özcan Berber R, Kurt R, Bektaş E, Turan S, Korkmaz V. Otonom sürüş için ön koltuk geliştirme: Yenilikçi ürün geliştirme vakası. GUMMFD. Şubat 2022;37(3):1441-1452. doi:10.17341/gazimmfd.936325
Chicago Altun, Koray, Reyhan Özcan Berber, Recep Kurt, Enes Bektaş, Sertan Turan, ve Varol Korkmaz. “Otonom sürüş için ön Koltuk geliştirme: Yenilikçi ürün geliştirme Vakası”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 37, sy. 3 (Şubat 2022): 1441-52. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.936325.
EndNote Altun K, Özcan Berber R, Kurt R, Bektaş E, Turan S, Korkmaz V (01 Şubat 2022) Otonom sürüş için ön koltuk geliştirme: Yenilikçi ürün geliştirme vakası. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 37 3 1441–1452.
IEEE K. Altun, R. Özcan Berber, R. Kurt, E. Bektaş, S. Turan, ve V. Korkmaz, “Otonom sürüş için ön koltuk geliştirme: Yenilikçi ürün geliştirme vakası”, GUMMFD, c. 37, sy. 3, ss. 1441–1452, 2022, doi: 10.17341/gazimmfd.936325.
ISNAD Altun, Koray vd. “Otonom sürüş için ön Koltuk geliştirme: Yenilikçi ürün geliştirme Vakası”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 37/3 (Şubat 2022), 1441-1452. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.936325.
JAMA Altun K, Özcan Berber R, Kurt R, Bektaş E, Turan S, Korkmaz V. Otonom sürüş için ön koltuk geliştirme: Yenilikçi ürün geliştirme vakası. GUMMFD. 2022;37:1441–1452.
MLA Altun, Koray vd. “Otonom sürüş için ön Koltuk geliştirme: Yenilikçi ürün geliştirme Vakası”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 37, sy. 3, 2022, ss. 1441-52, doi:10.17341/gazimmfd.936325.
Vancouver Altun K, Özcan Berber R, Kurt R, Bektaş E, Turan S, Korkmaz V. Otonom sürüş için ön koltuk geliştirme: Yenilikçi ürün geliştirme vakası. GUMMFD. 2022;37(3):1441-52.