Son yıllarda inşaat sektöründe yaşanan büyüme nedeniyle özellikle doğal agregalara olan ihtiyaç artış göstermiştir. Söz konusu bu ihtiyaç artışı beraberinde birçok etkiyi ortaya çıkarmıştır. Ortaya çıkan bu etkilerin olumsuzluklarını giderebilmek için doğal agregaya alternatif malzeme arayışına başlanmıştır. Bu malzemelerin başında inşaat ve yıkım faaliyetleri sonucunda ortaya çıkan inşaat ve yıkıntı atıkları yer almaktadır. İnşaat ve yıkıntı atıkları genellikle beton, tuğla, çelik, asfalt gibi malzemelerden oluşmaktadır. Bu atıkların geri dönüşümünün sağlanarak yeniden kullanımı doğal agregaların tüketiminin azaltılması açısından büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma kapsamında depolama tesisinden elde edilen atık parke taşının (APT) doğal agrega (DA) yerine karayolu plent-miks temel tabakasında kullanılabilirliği incelenmiştir. Çalışmada Karayolu Teknik Şartnamesinde 2013’de (KTŞ 2013) belirtilen plent-miks temel tabakası tip 1’e göre gradasyon belirlenmiş ve temel tasarımı bu gradasyon limitlerinde kalınacak şekilde yapılmıştır. Tasarımı yapılan plent-miks temel tabakası için tek başına kullanılacak olan DA ve APT numunelerinin ve bu malzemelerin belirli oranlarda karıştırılması ile elde edilen karışım numunelerinin fiziksel ve mekanik özelliklerinin belirlenmesi için KTŞ 2013’de belirtilen deneyler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar KTŞ 2013’de yer alan limit değerleri ve doğal agrega numunelerinden elde edilen deney sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Deney sonuçları incelendiğinde APT malzemesine ait su emme ve aşınma değerinin DA malzemesine göre daha yüksek olduğu ve şartname limitini sağlamadığı belirlenmiştir. Ancak diğer deney sonuçlarında APT malzemesi şartname limitlerini sağlamıştır.
İnşaat ve yıkıntı atığı atık parke taşı doğal agrega plent-miks temel tabakası
Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
NKUBAP.06.YL.19.228
Bu çalışma Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Birimi tarafından desteklenmiştir (Proje No: NKUBAP.06.YL.19.228).
Due to the growth in the construction industry in recent years, the need for natural aggregates has increased. This increase in need has created many effects. In order to eliminate the effects of these effects, the search for alternative materials to natural aggregate has begun. Construction and demolition wastes generated as a result of construction and demolition activities are among these materials. Construction and demolition wastes generally consist of materials such as concrete, brick, steel and asphalt. The recycling and reuse of these wastes is of great importance in terms of reducing the consumption of natural aggregates. Within the scope of this study, the usability of waste interlocking concrete paver (ICP) obtained from the storage facility in the plant-mix base layer instead of natural aggregate (NA) was examined. In this study, the gradation was determined according to the plant-mix base layer type 1 specified in the Turkey Highway Technical Specification 2013 (THTS 2013), and the base design was made to remain within these gradation limits. For the designed plant-mix base layer; in order to determine the physical and mechanical properties of the DA and APT samples to be used alone and the mixture samples obtained by mixing these materials in certain proportions, the tests specified in the THTS 2013 were carried out. The obtained results have been compared with the limit values in the THTS 2013 and the test results obtained from natural aggregate samples. When the experimental results were examined, it was determined that the water absorption and abrasion values of the ICP material were higher than the NA material and that it did not meet the specification limit. However, in the other test results, the ICP material met the specification limits.
Construction and demolition waste plant-mix base waste interlocking concrete paver natural aggregate
NKUBAP.06.YL.19.228
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | NKUBAP.06.YL.19.228 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2022 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2021 |
Kabul Tarihi | 25 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |